Gå til innhold

Hvor lite kan man amme uten å miste produksjonen?

Anbefalte innlegg

Datteren min er akkurat 1 år og har lenge kun fått pupp tidlig på morgningen og rett før leggetid. Jeg har tenkt til å kutte ned til kun å amme morgen eller kveld, hva er best for barnet? Mister jeg produksjonen hvis hun får suge av høyre pupp om morgningen og venstre om kvelden...? hva med om hun feks suger av begge kun 1 gang om dagen?

Noen med erfaringer????

Fortsetter under...

Puppene holder i gang noe produksjon i flere uker etter ammeslutt, så det går helt sikkert fint! Om dere bestemmer dere for å trappe opp ammingen igjen (f. eks. pga sykdom) så går dette også fort og greit vanligvis. Og jo mindre melk man produserer, jo mere antistoffer er det i den - så en liten sup om dagen gir veldig god virkning for immunforsvaret!

Som de fleste sier her så beholder man produksjonen en god stund etter at man har sluttet. jeg ammet kun morgen de siste 6 ukene ca, og ammet da begge sider. Jeg ammet for siste gang den 10. juni og kan fortsatt håndmelke ut ganske mye... Gjør det jo ikke akkurat ofte da, for da vil jo bare produksjonen holdes oppe, men prøvde nå nettopp for første gang på ca 4 uker og det kommer fortsatt melk. Så ikke vær redd for at melka forsvinner med det første i allefall :-)

(forresten veldig kjekt når hun plutselig fikk en liten betennelse på øyet etter at vi hadde sluttet...)

Jeg kunne klemme ut melk 3 år etter amme slutt. Vi skal adoptere nå og snakket med legen om dette. Han mente det var ingen problem for meg å amme et adoptivbarn siden melka forsatt er der, og om det gikk tregt kunne jeg få noen tabletter. Men men man får jo ikke adoptert så små barn at amming er mulig men om...

så går nok helt fint det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...