Gå til innhold

Minipiller..hjelp meg=)

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for snart 3mnd siden. Å jeg har fått tilbake mensen, så nå har jeg lyst til å begynne med minipiller. Men må jeg da vente til neste mens med å begynne med de? Eller kan jeg ta de når som helst, siden det ikke er så lenge siden jeg fødte??

Tuuuuuusen takk for svar....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5696810-minipillerhjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg fødte for 4 mnd siden, men fikk mensen igjen etter 3....Går på Cerazette (tror det skrives sånn) og de kan du begynne på når som helst i syklusen. Brukes to uker sammen med kondom hvis du skal ha sex ;) før de er sikre alene. Det fine med disse pillene er at mange mister mensen (noe som ikke er farlig), og at de kun inneholder gestagen og ikke østrogen. Og man trenger ikke ta dem på samme time hver dag, men er samme som med p piller (kan gå 12 timer "over" uten at annen prevensjon må benyttes) Få deg disse hos legen din! Lykke til! Er forresten sykepleier...

Var å sjekka nå, å det er sånne jeg har å!!!Fordi jeg fikk resept av legen min på 6-ukers kontrollen! men henta de ikke før senere. å nå har jeg ikke turt å begynne på de, fordi jeg har vært redd for at man MÅ ta de fra første mens dag..men da kan jeg jo ta de nå om jeg vil da=)

men det står jo på pakka at man skal ta de fra første mens dag da?hmm...

men det er lissom greit siden man har født?

HI

Jeg spurte på apoteket da jeg skulle begynne på dem, for jeg hadde ikke fått mensen enda. De sa når som helst, men siden du allerede har fått mensen blir det kanskje annerledes ja....hmm....Uansett hva du gjør er det ikke farlig på noen vis! Jeg hadde bare begynt å knaske piller jeg ;)

Ok..ja, tenkte jeg skulle gjøre det. Men da er det litt skummelt å da, for hva hvis jeg må ta de fra første mens-dag, åsså tar jeg de nå.Åsså funker de ikke som de skal, siden jeg tok de "feil"...?

Å en annen ting, du skrev at man mister mensen..Ække det å litt skummelt a? For hva hvis jeg skulle blitt gravid da? -Åsså vet jeg det ikke, siden jeg ikke får mensen uansett.....

Nå ble det mye spørsmål her, sorry asså, men er litt skeptisk..=)

HI

Det spiller ingen rolle, for alle pillene inneholder like mye gestagen. De er ikke som p piller/kompinasjonspiller/28 piller som inneholder forskjellig mengde for forskjellige perioder i syklusen. Ikke farlig å miste mensen når man går på slike piller :) Hadde du gått på vanlige p piller kunne du fortsatt fått en blødning og ikke visst at du var gravid, da de provoserer frem en blødning, en "falsk" mensen på en måte. De hindrer jo eggløsningen, så da finnes det jo ingen egg som kan komme ut! Man må vel stole på andre graviditetstegn regner jeg med! Ikke noe problem med sp.mål, svarer så godt jeg kan ;)

Annonse

Ok, da kan jeg jo begynne imorgen eller no da=)Men jeg leste litt på de nå, å der står det at mensen kan komme med ujevne mellomrom eller utebli. Litt kjipt hvis jeg skulle fått det med ujevne mellomrom da. Da veit jeg jo aldri når det kommer. Det var det jeg syntes var så kjekt med p-piller at da visste jeg ALLTID når jeg fikk mensen. Jeg ammer ikke, så kanskje jeg bare skal begynne på p-piller igjen.(Likte de litt)

Men bare en siste ting, vet du hvorfor det står på pakka at man skal ta de fra første mens dag?-Hvis det alikevel ikke spiller noen rolle...? Syns det var litt rart....

HI

Det vet jeg faktisk ikke, men siden du ikke ammer, er det jo bare å ta p piller. Jeg for min del gikk på p piller i 10 år, men nå har jeg ikke noe lyst til å begynne på dem igjen. Syns det er litt ekkelt å skulle putte i seg alle disse hormonene....Uansett, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...