Gå til innhold

Hvor høy solfaktor??

Anbefalte innlegg

hei! jenta mi på 5.5 år skal til Kreta i september ilag med besteforeldrene..Men jeg er litt usikker på hvor høy solfaktor di må smøre henne med der nede?hun har lys hår og ikke vant til sydenliv..noen sier jeg må bruke solfaktor 60(?) noen som har peiling og råd??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5695234-hvor-h%C3%B8y-solfaktor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Vi var på Kreta i fjor, da var datteren vår nesten 2 år. Fikk soleksem første dagen over hele kroppen. Ble henvist til et apotek fra hotellet hvor de anbefalte Vichi sin solkrem. Har i år smurt henne med faktor 60 og 30 og ikke hatt soleksem eller brent, men likevel fått fin farge. Husk at solen er mye sterkere der nede.

Håper de får en fin tur!

Det anbefales ikke å smøre med for høy faktor. Huden får ikke puste....... Vi var i hellas i sept. da gutten vår var 3. Vi bruker faktor 15/20 på kroppen også 30 på skuldrene. Vi passer på å ha en solhatt med bremm, som tar det verste på ørene og nakken. Vi bruker også tynne gensre og t skjorter.

I år var vi i juni. Da brukte vi kun f:15 og 30 på skuldre og nakke. Pass på å prøv å gå å spise lunsj kl.12.00 ,sånn ca midt på dagen når sola er som sterkest. Ellers er det å smøre OFTE som er viktig. Med faktor 15 smører vi ca. hver time. Det er bedre å smøre med lavere faktor enn med de høye. De med høy faktor er så seig å få smørt utover. Så vi smører heller ofte med litt lavere faktor.

Vi smører alltid med faktor 30i syden, og ahr veldig god erfaring med det. bruker clarins sin barnesolkrem (så i F&B at den kom dårlig ut i forhold til innhold, men den kommer bra ut i forhold til beskyttelse!!)

Ellers bruker vi alltid soldrakt midt på dagen hvis vi er på stranda. skjorte med solfaktor og hatt med beskyttelse i nakken.

Jeg vil tipse deg om solkremen p20 (dansk merke).

Den kommer neppe best ut i test, men er super for å hindre solbrenthet. Den kjøpes bla. på taxfree. Vita hadde den før, men jeg vet ikke om de har den nå. Den er helt rennende og skal smøres på i god tid før en går ut. Den trekker fort inn i huden og er så og si helt vannfast. Den varer også hele dagen!

MEN den beskytter bare mot UVB, så de må bruke annen solkrem oppå.

Jeg ville valgt faktor 20 på kroppen og 25 el 30 på skuldre ol.

Kjøp kremene i Norge, for det er vanskelig å finne like vannfaste kremer i syden.

Vi reiser endel til syden og bruker Niveas kremer, de vannfaste for barn.

De sitter godt i vann. Selv om amn bør smøre relativt ofte, hver annen time ca.

Niveakremene, de vanlige typene vi får kjøpt i syden renner av i vann.

Man merker kjempeforskjell!

Bruk solhatt og hold henne i skyggen et par timer midt på dagen.

det sies vel at man ikke skal bruke høyere faktor enn 25/30 for over dette så er det ikke bra.. er masse skadelige stofffer og virker ikke noe bedre enn de lavere.. er ihvertfall det jeg har hørt.. vi bruker 15/10 her hjemme og 15/20 i syden.. :)

Annonse

Vi har reist en til to ganger i året til syden med våre jenter. Bruker apotekets Cliniderm faktor 24 i starten og 16 etter noen dager. Midt på dagen får de på en trøye om vi er ute. De har aldri vært solbrent og jammen er vi glade for det. Var senest på Kypros i juni og jeg mener at det grenser til barnemishandling når man ser knallbrente unger som fortsatt er ute i solen og smøres med 8-12......

Jeg synes mange overdriver smøring. Mine to jenter på 6 og 3 ble smørt med faktor 15 i en uke, så faktor 8 i en uke, da vi var to uker på Kreta i juni/juli. De har aldri vært solbrente. Siden har vi vært på stranda her i Norge, da har jeg ikke smørt dem i det hele tatt.

Alle må vel prøve seg fram, ingen har lik hud. Begynner du med faktor 60 finner du jo aldri ut om huden tåler sol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...