Gå til innhold

Overgang fra amme til morsmelkerstatning (trenger sårt råd)

Anbefalte innlegg

Noen som vil komme med synspunkter eller erfaring?

Har fått beskjed på helsestasjonen at jeg har kjempe stor melkeproduksjon, som gjør at babyen hiver i seg melken som kommer når jeg ammer. Strålen står inn i munnen hennes, og hun ligger derfor kun noen min. til bryst. Samtidig sluker babyen luft, og blir aldri mett. Det er fordi den aldri får i seg den tykke siste melken som gjør at babyen føler metthet og blir trett.

Jeg ammer nå ca annen hver time, hele døgnet. Sliter med å få hun til å sove, sliter med luft smerter - men har blitt bedre med minifom, og sliter med å holde meg våken, da jeg aldri får sove mer enn en time av gangen og pupp er det eneste som stilner gråten om natten.

Helsesøster mener det blir bedre av å melke ut noe melk hver gang før jeg ammer, deretter gi dråper av minifom. Har prøvd dette en stund nå, men det er fryktelig slitsomt med en gråtende baby på armen, hver time.

Jeg vurderer nå å gå over til morsmelkerstatning, da jeg er så sliten av dette. Hva ville dere gjort - og er det noen som har liknende erfaring?

Vil baby da kunne sove litt lenger enn en time av gangen, eller kan jeg få samme erfaring av dette?

Fortsetter under...

Kan nesten ikke råde deg på noe ang. stoppe å amme, da jeg mistet melken etter bare 3 uker. Men min erfaring med mme er at de spiser da ca. hver 4. time. Min sover ca. 8 timer i strekk på natten uten mat.

Du må gjøre det som er best for deg og bebis (uten at jeg anbefaler å slutte med ammingen, da får jeg så hatten passer av andre her inne : )

Har ikkje hatt nett det same problemet som deg. Guten fekk aldri tak på brystet so eg har ikkje amma han. I byrjinga pumpa eg meg, så eg veit kor slitande det kan vera. Gjekk over til mme når han var 4 veker gammal. Då me byrja med mme åt han ca kva 2,5 time, det gjekk litt lenger tid om natta. No når han er 2 mnd et han ca kvar 3. time og søv heile natta utan mat (siste måltid ca 21-22 og førstemåltid ca 9.30)

Det er berre du sjølv som kan bestemma kva du vil gjera. Eg veit kor dumt det er å gå over til mme når ein i utgangspunktet har nok mjølk. Men det var det beste for oss. Så får du vurdera kva som er best for deg...

Det er bedre med mamming, enn amming.

Det er ingen skam å slutte å amme. Om pumpemetoden ikke fungerer for deg så begynn med mme. Barnet ditt vil bli mye mer mett av mme enn mm. Det er vanlig at mme-barn sover hele natten.

Husk å ta malt oppi flasken. Mme gir ofte hard mage.

Annonse

Kan du ikke prøve å gi henne flaske da? om du pumper deg eller gir mme får du bestemme selv.

Husker noen sa til meg før snuppa kom at det var bedre at mamman og babyen har det bra, enn at man på død og liv skal amme.

Har du snakka med noen på ammehjelpen? de kan ha noen råd..

Skjønner godt at du er sliten, det tar på å amme hele dagen! Men om du ønsker å fortsette å amme så tror jeg absolutt at de problemene du nå har vil avta etterhvert. Gutten min svelget mye luft i starten, men det gikk seg til etterhvert som han ble flinkere og fikk bedre tak på puppen (vårt luftproblem var at han glapp puppen ofte, hadde ikke nok pupp i munnen eller puppen tett nok inntil munnen sin). Jeg hadde også problemer med at dersom jeg hadde litt spreng så kom melken fortere enn han klarte å svelge unna, og da ble han rasende.

Det jeg tror er at dette vil gå seg til etterhvert. Kroppen din skal på en måte lære å justere melkemengde etter babyens behov, og babyen vil etterhvert som den vokser få bedre teknikk ved puppen samt at den vil få plass til mer melk i hver omgang og dermed spise færre måltider.

Så om du orker å holde ut litt til så tror jeg det bare er snakk om få uker før alt bedrer seg... Men det er riktig som de andre over her nevner at det er bedre at mammaen har det bra enn at mammaen ammer og ikke har det bra! Men er du motivert for å fortsette å amme så er det helt sikkert lysere tider i sikte :)

Skjoenner saa godt at du er sliten, men som det har blitt nevnt foer her saa kommer ting til aa justere seg litt dersom du klarer aa amme litt lengre. Men det er viktig som de ogsaa nevner at baade du og minsten har det bra, og dersom det er aa slutte og amme og begynne med mme saa maa du gjoere det som passer best for dere.

Vil raade deg til aa proeve aa pumpe mens du forer minsten kanskje - jeg hadde samme problemet med minsten her i begynnelsen, og fikk faktisk pumpingen til bedre naar hun spiste - regner med utdrivelsen kommer kjapt naar hun var naerme. Saa satte jeg det jeg pumpet i kjoeleskapet eller fortsatte og pumpe naar hun sovnet... Det jeg pumpet kunne pappaen gi naar jeg ville ta meg en dupp. Jeg produserte ogsaa masse melk til rundt andre maaneden - da justerte alt seg og ble mye bedre... Hun hadde kolikk da, saa luftsmertene maatte jeg hanskes med en maaned til.

Raader deg til aa spoerre litt inne paa amme debatten... Kanskje etter Expat - hun er suveren med raad.

Og skulle luftsmertene til minsten din fortsette raader jeg deg til aa kikke inne paa kolikk debatten. (Jeg var mye inne paa begge forum da luft og amme styr var paa det vaerste=))

Lykke til videre og haaper det blir bedre snart da=)

pump deg og la pappaen gi henne flaske slik at du får sove helt til brystsprengen tar deg.

Du er heldig som har melk, det justerer seg snart, det er vanlig at det er masse masse i begynnelsen. Har du veldig mye kan du vurdere å selge på sykehuset, da får du låne elektrisk pumpe med hjem. Mange små premature som vil nyte godt av overskuddet ditt dersom du skulle velge å selge det :)

lykke til!

• 2 uker senere...

Jeg hørte noen ropte (tilbake fra ferie)...

Jeg hadde det som deg i begynnelsen.

Jeg ville ha knasket peppermyntedrops og salviekapsler (fra helsekosten) og fått tak i Lecitin på samme sted (en om dagen, forebygger tette ganger). Det er den mest naturlige måten å få redusert melken på. Jeg fikk faktisk tre halve tabletter med avmelkende piller for å komme meg ned på et menneskelig nivå. Hadde nok til trillinger i begynnelsen.

Antar forresten at du bare gir barnet en pupp til hvert måltid? Siden du har så masse? Du kan da ha et pumpesett inntil den andre puppen og samle opp det som kommer der (skummetmelken), slik at hvis hun trenger bittelitt mer så får hun tykkere melk fra den andre. Du kan fryse dette (i dypfryseren, helst, i sommervarmen), og spare det til senere bruk, det er genialt til grøt selv om det er skummetmelken.

Ellers ville jeg brukt bæreslynge så mye som mulig, det roer barnet bedre.

Hold ut, det går over. Kolikk-toppen er 6uker korrigert etter termin. Og hver annen time er ikke dårlig hvis barnet bare ammer noen minutter hver gang. Øv på å amme liggende, da blir det mindre slitsomt, og sov når barnet sover. Når barnet er over 2mnd er det like sikkert å samsove som å ha barnet i egen seng hvis dere ikke røyker. Få en evt pappa i huset til å ta av seg alt som ikke har med amming og gjøre, egentlig burde frokost og lunsj stå klart til deg i kjøleskapet når han går for dagen. Det er viktig at du konser 100% på baby, og ikke bryr deg om smulene under brødristeren ;)

Venner av oss rådet oss til å rydde bort alt vi var redd for av servise og glass, og bare ha kjipe greier fremme, siden de knuste alt som var i deres egen kolikkperiode...

Annonse

Først som slo meg er melkeintoleranse også... Be de ta en prøve...

Jeg kan si at jeg ikke ammer og lillegutt spiser ca hver 3-4 time.. og sover fra kl 1930- 0800..

Har en vennine som hadde ett harn som du forklarer.. Han hadde melkeallergi.. Alt ble bedre etter de tok test og han fikk spesialmelk... Så be de ta en test...

Masse Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...