Gå til innhold

Trenger alle brystpumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, er førstegangs, ja, og har ikke så mye peiling på denne verdenen som har med barn å gjøre.

Dersom alt går fint så har jeg jo tenkt å amme. Men dette med bryspumpe: Er det noe alle bør ha? Når skal jeg bruke det i såfall? Om jeg skulle få for mye melk (?), er det ikke like greitt å håndpumpe da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å anskaffe ei pumpe. Mest fordi jeg vil ha muligheten til å kunne la ungen være med pappaen uten at jeg må komme løpende hjem til mating hver gang. Ellers tror jeg nok det kan være en fordel hvis man får maaaase melk, noe jeg personlig ikke forventer å få, hehe:)

Skrevet

Jeg fikk veldig mye melk sist og det var utrolig deilig å kunne lette litt på sprenget innimellom. Jeg kjøpte AVENT håndpumpe, den er ikke særlig dyr, enkel å bruke og god til brystet. Noen sier det beste er å håndpumpe, men DET fikke jeg ikke til gitt! Elektrisk pumpe er utelukket for min del.

Nå vil en pumpe aldri bli like effektiv som et barn, men når man har lært seg teknikken er det et utrolig greit hjelpemiddel.

HVIS en trenger det da :) Det er overhodet ikke nødvendig utstyr for alle og enhver!

Skrevet

veldig kjekt å ha en pumpe! vet ikke hva de koster nå til dags men tror jeg betalte ca 500 for min avent pumpe i 99. Den var veldig kjekk å ha! pumpet når litjmor var hos andre sånn at ikke brystene går rundt med spreng (da kan de lett bli hengslete ;-P)) og hvis vi hadde tatt oss en liten fest. Pumpet også overflødig melk og frøs ned, sånn at jenta kunne bli med tante på trilletur med en flaske en gang i blant, noe tante elsket =)

Jeg kommer til å kjøpe meg en denne gangen også. Det er veldig viktig å ikke gå med full pupp lenge, dessuten ikke så behagelig. Så da er det iallfall greit å ta "unna litt".

Men nå er det ikke alle som kommer i gang med ammingen, det er ingen garanti for det, kjenner flere som har gitt opp. Og jeg regner med at dette kan like gjerne skje med meg selv om jeg har ammet før, så jeg venter iallflal med å kjøpe til jeg vet det blir amming :) :)

Skrevet

AVENT sin håndpumpe koster ca 500-600kr. Det inkluderer et par flasker også. Jeg kommer til å bruke den jeg hadde fra sist, men kjøpe til noen nye smådeler bare. Blir litt billigere :)

Skrevet

for å si det sånn kan du fort angre hvis du blir sittende med en enorm spreng og ingen pumpe tilgjengelig. og det er jo bare å ikke åpne pakken før du trenger det, så er den lett å selge igjen hvis den forblir uåpnet...

Skrevet

Ser at mange har positive erfaringer med brystpumpe, og bra er det. Selv har jeg ammet 2 barn, begge til de var 2 år. Nå har jeg berget for den store brystsprengen, men jeg har hatt mer enn nok melk til å fullamme babyene. Jeg kjøpte også brystpumpe (manuell) da jeg skulle ha førstemann. Forsøkte å pumpe meg noen ganger, men strevde en evighet for å få til 15 ml. Vondt var det også. Pumpet meg faktisk til blods. Og på toppen av det hele nektet min førstefødte å ta flaska, så alt strevet og all smerten var til ingen nytte.

Da jeg skulle ha nr. 2 overtok jeg en annen type brystpumpe etter en nabo. Tror den var batteridrevet... Forsøkte den, uten mer hell. Lillepia var imidlertid glad i flaska så vel som i brystet, og for å få gitt morsmelk på flaska valgte jeg å melke meg. Dette fungerte godt for min del. Håndmelking fungerer etter samme prinsippet som når babyen får pupp. Den suger ikke, men maserer brysvorta og området rundt. Dette var både effektivt og enkelt, samt smertefritt. På kort tid hadde jeg 100 - 150 ml morsmelk.

Mitt råd er å vente og se an behovet. Prøv med melking dersom du får brystspreng, uten at babyen har behov for mat. Det samme hvis babyen har problemer med å få tatt brystet pga det er for fullt. Skulle du føle at du virkelig har behov for pumpe, får du jo kjøpt det 6 dager i uken, så det er jo ingen grunn til panikk...

Gjør det du selv føler for, men jeg angrer ihvertfall kjøpet av pumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...