Hanne i Paris Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 jeg venter mitt andre barn her nede i Paris og lurte bare paa om det var andre som gaar og venter samtidig med meg. det hadde vaert hyggelig aa motes.
pilot Skrevet 27. juli 2006 #2 Skrevet 27. juli 2006 Hei, bor ikke i Paris enda, men planen er å føde der. Har masse spørsmål og ting jeg lurer på. Har ikke termin før i mars så planen er å pendle mellom mann og jobb frem til da. Det hadde vært hyggelig å møtes ja.
Bambina80 venter nr2 - mai09 Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 Hei, Bor i Paris, er ikke gravid, men prøver å bli det!! Har du vært her lenge?
Hanne i Paris Skrevet 7. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2006 Sorry at jeg ikke har svart for men har vaert paa ferie ! Det re kjempefint aa gaa gravid i Paris og fode her nede. etter det jeg leser saa virler det som om det er bedre oppfolging her nede enn hjemme i Norge. det eneste jeg maa si med en gang er att du helst bor faa deg plass paa et sykehus for aa fode her nede for det er veldig trangt med plass i Paris ! Hvis du har sporsmaal saa bare si ifra
Hanne i Paris Skrevet 7. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2006 Hei ! jada jeg har vaert her i 13 aar ! Vi har en liten klubb med norske jenter som motes en gang i maaneden til lunsj, kino eller en tur ut paa byen. Hvis du har lyst til aa vaer med saa kan du kanskje gi meg mail adressen din, saa skal jeg sende deg en mail om neste mote ?
pilot Skrevet 13. august 2006 #6 Skrevet 13. august 2006 Tusen takk for tips. Nå prøver vi å finne en lege som jeg kan gå til når jeg skal nedover i september. Legen kan vel fortelle oss hvordan vi får oss plass på sykehuset? Gøy å høre om den norske gjengen også. Kanskje jeg kan bli med til vinteren.
Mikaia Skrevet 14. august 2006 #7 Skrevet 14. august 2006 Hei. Jeg bor ogsaa i Paris og er 11 uker paa vei... Har vaert her i 1.5 aar naa og hadde ikke planlagt aa bli gravid i Frankrike. Har hatt litt panikk med aa skaffe forsikring, finne lege (som snakker engelsk), bestille sykehus, ultralyd...etc. Maa si at det er overveldende aa vaere gravid og ekstra skremmende for meg har det vaert aa bli gravid i et land som jeg ikke kjenner saa godt (fransken min er heller ikke saa god). Men naa har jeg ihvertfall funnet en hyggelig lege, bestilt sykehus til i mars og neste uke skal jeg paa ultralyd. Jeg skulle saa gjerne ha hatt noen tips om hvor man kjoeper mammaklaer her i Paris og etterhvert ting og tang til babyer....Jeg tror faktisk dette er foerste gang jeg har skrevet at jeg er gravid (kun fortalt det til svigers saa langt), det foeles enda utrolig uvirkelig!
pilot Skrevet 15. august 2006 #8 Skrevet 15. august 2006 Oj, da er vi akkurat like langt i løypa. Jeg går fortsatt å venter på min første lege time før jeg helt tørr tro det. Er fortsatt i Oslo og skal være det frem til Januar, men er mye i Paris i helger og slikt. Mannen min prøver nå å finne en lege. Alle tips om hvordan ting fungerer tas i mot med takk. Vi bor i Saint Germain en Laye, som er litt utenfor Paris, så jeg sogner kanskje til et sykehus her? Eller hvordan er det ting fungerer I Frankrike? Alt er veldig veldig nytt :-)
reisevant Skrevet 16. august 2006 #9 Skrevet 16. august 2006 Hei, jeg er ogsaa gravid i Paris og kunne godt tenke meg aa moete andre norske baade foer og etter foedsel.
Mikaia Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 Hei. Alt er veldig nytt for meg ogsaa her i Paris, men litt vet jeg naa etterhvert. Min lege her i Paris (jeg fant henne paa en liste over engelsktalende leger i Paris hos den amerikanske ambassaden) fortalte meg at jeg var ganske sent ute med aa bestille sykehus da jeg saa henne foerste gang (var vel 1.5 maaned paa vei eller noe saant da). Franske jenter bestiller visst time til foedsel paa sykehus hvis de er to dager for sene. Du maa bestille sykehus og det er visst stor forskjell paa kvaliteten paa sykehusene i byen saa vaer tidlig ute! Ellers saa koster det veldig mye med alle blodproevene som maa taes og man maa ha forsikring som dekker lege-timer (3 ultralyd-undersoekelser er visstnok gratis) og sykehusopphold. Sykehuset tar betaling akkurat som paa hotell (tv koster visst 5 euro dagen...he he). Det er sikkert viktig og finne ut om du er dekket fra den norske stat eller den franske (da maa du ha et "carte vitale"). Akkurat naa stresser jeg med aa finne ut av hvordan jeg registrerer at jeg venter barn. Tror man kan faa litt stoette fra den franske stat foer og etter foedsel, men det er bare hvis man tjener veldig lite... Men man maa uansett registrere barnet. Jeg vil anbefale deg aa finne en lege saa fort saa mulig for aa faa all den informasjonen du trenger. Stress-nivaaet mitt sank betraktelig da jeg fikk litt mere oversikt over hvordan det fungerer her! Lykke til og det ville vaere veldig hyggelig aa ha kontakt med noen i samme situasjon i Paris.
Mikaia Skrevet 16. august 2006 #11 Skrevet 16. august 2006 Hei. Det ville vaert hyggelig. Men hvordan utveksler man email-adresse privat her?
reisevant Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 I Paris kan en velge mellom aa bli fulgt opp av en lege paa et offentlig sykehus, eller en privatpraktiserende gynekolog/foedselslege med foedsel paa privat klinikk. Jeg gjoer det siste og skrev meg inn da jeg var ca. 4 maaneder gravid, ingen problemer med plass. Fordelen med privat oppfoelging er hyppigere undersoekelser og mindre, mer personlige forhold. Ulempen er pris - alle tjenester betales (man betaler foedselslege og anestesilege for deres deltakelse under foedselen, for eksempel) men 92.5 prosent dekkes vanligvis av privat forsikring eller 'mutuelle', men det MAA sjekkes paa forhaand), og eventuelt sikkerhet - private klinikker er smaa og er daarligere utstyrt hvis noe gaar galt eller hvis det er problemer under svangerskapet (men har i hvert fall gjenopplivingsutstyr). For din del vil det naermeste offentlige sykehus vaere i St. Germain en Laye. Hvis du vil ha privat, engelskspraaklig oppfoelging, har du det amerikanske sykehuset i Neuilly (rett vest for Paris) - American Hospital of Paris, som etter sigende er det helt store, selvfoelgelig til tilsvarende pris, men som sagt, sjekk med forsikringen. Ellers gaar det meste automatisk. Det kommende barnet registreres rundt den 16. svangerskapsuke. Det er legen som gir deg et skjema som maa fylles ut og sendes til franske myndigheter eller til privat forsikring.
reisevant Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 vet ikke hvordan det gjoeres. Men et treff kan eventuelt organiseres direkte paa forumet - mulig at flere er interessert.
Lutitia Skrevet 17. august 2006 #14 Skrevet 17. august 2006 Jeg bor også i St Germain en Laye, pilot. Jeg fødte på Clinique Louis XIV i St Germain en Laye for to år siden. Min gynekolog driver egen praksis i tilknytning til klinikken. Han snakker bra engelsk. Da jeg fødte hadde jeg bare vært i Frankrike i to mnd, og kunne knapt et ord fransk. Legen heter Dr. Vincent de Margerie (ryktet hans: you either love him or hate him). Klinikken er forholdsvis liten og halvprivat, og jeg oppfattet den som nokså gammeldags. Alt gikk heldigvis bra. Du må være innstilt på at du ikke får noe særlig støtte når det gjelder amming, da de franske kvinner sjelden ammer og hvis de gjør det er det bare for en kort periode. Jeg visste om dette på forhånd slik at jeg hadde skaffet informasjon fra Norge om temaet. Jeg vet også at mange i St Germain føder på det store offentlige sykehuset i Poissy. Fødselsklinikken der har et bra rykte. Det er også et offentlig sykehus i St Germain, men for to år siden var fødselsklinikken der stengt. Er ikke sikker på om den er åpen nå. En annen privatklinikk som er ganske nærme St Germain er Clinique Parly II i Le Chesnay (retning Versailles). Der har jeg meldt meg inn denne gangen. Kommer nok også til å melde meg hos Louis XIV. De andre har rett: Du bør melde deg på hos en eller annen klinikk så snart som mulig. Forresten, det amerikanske sykehuset i Neuilly er kjent for en høy prosent keisersnitt ... (to posh to push ...). Jeg venter mitt andre barn i mars.
pilot Skrevet 23. august 2006 #15 Skrevet 23. august 2006 Tusen takk for alle tips! Mannen min har vært i kontakt med Clinique Louis XIV og skaffet meg en time hos en lege om to uker. Jeg skal be ham sjekke de andre stedene du nevner også. Har hatt en infeksjon denne uken og gått og vært redd for at det skulle gå galt, men det ser bra ut foreløpig så nå puster jeg litt lettere igjen. Da er vi tre norske jenter som skal føde i Paris i mars. Det er jo ganske morsomt.
Bambina80 venter nr2 - mai09 Skrevet 24. august 2006 #16 Skrevet 24. august 2006 Hei igjen, Beklager at jeg ikke har svart, men jeg har også vært på ferie - kom hjem idag. Høres kjempekoselig å bli kjent med flere norske jenter. Jeg kom selv til Paris for 10 år siden, men kun bodd fast siden 2000. Har en veldig god venninne her som også er norsk, men jeg har alltid hatt lyst til å finne ut om vi var flere. Så denne klubben vil jeg gjerne bli kjent med.
Bambina80 venter nr2 - mai09 Skrevet 24. august 2006 #17 Skrevet 24. august 2006 Hei, Jeg bor selv i Paris, har tilgode å bli gravid, men etter mange år her nede, så har jeg venninner som har født på mange ulike klinikker. Blandt annet en som bor i St G en L. Hun fødte nr 1 og 2 der, sistemann kom for 1 mnd siden. Jeg kan forhøre meg ang klinikkvalg hvis du vil.
Bambina80 venter nr2 - mai09 Skrevet 24. august 2006 #18 Skrevet 24. august 2006 Gratulerer med spiren! Hvis du leter etter mammaklær, så selger de brukbare ting hos FORMES (www.formes.fr). Den butikken jeg kjenner til, ligger i Rue Cambon, 75001. Nå er jeg som sagt kun i prøveperioden, men jeg har bodd her så lenge, så jeg har kartlagt mange nyttige adresser ; ) Hvis du lurer på noe, står jeg til disposisjon!
reisevant Skrevet 25. august 2006 #19 Skrevet 25. august 2006 Det er en enorm tetthet av butikker med mammaklaer i og omkring rue de Passy (Paris 16) - spesielt rue Guichard med tre-fire butikker i samme gate, har aldri sett noe lignende. Stive priser. Ellers har H&M i Les Halles en avdeling med mammaklaer.
Mikaia Skrevet 26. august 2006 #20 Skrevet 26. august 2006 Hei. I dag kjoepte jeg min foerste mammabukse! Litt morsomt. De ser jo helt rare ut foer man faar dem paa. Var i H&M i Les Halles. De hadde en del toey, men ikke sa mange forskjellige typer bukser (spesielt ikke lange bukser). Jeg saa at de "hoeygravide" gikk foran den enorme koeen, men siden min mage ikke synes saa veldig saa ble jeg staaende i koeen. Hmm, nesten slik at man ser frem til aa faa litt saerbehandling Forresten, noen som vet hvor man kan kjoepe behagelige BHer (uten boeyle) og stroempebukser for gravide? Det begynner aa bli en smule kjoelig med bare skjoert naa... Jeg hadde forresten min foerste ultralyd denne uken. Ting ble litt mere virkelig baade for meg og kjaeresten. Godt aa see at der var to armer og to bein og et hjerte som slo. En helt ubeskrivelig opplevelse (som foregikk paa fransk)! Jeg tror vi var paa en privat klinikk for det kostet 90 euro for 30 minutter. Jeg vet igrunnen ikke hvor mye som blir dekket til slutt. Noen som vet? 100% i dette landet er langt fra 100% (naermere 50% tror jeg heller). Ha en fin helg!
Doubichou Skrevet 26. august 2006 #21 Skrevet 26. august 2006 Bor i Nantes jeg da. Saa bare at dere snakket om mamma klaer. De beste butikkene er Formes, som allerede er nevnt her, og Natalys. Sistnevnte foerer babyklaer ogsaa. Litt mindre dyrt enn Formes og god kvalitet. Ellers vet jeg at Gap foerer mamma klaer, men vet ikke om de butikkene som er i Paris har det. Kan vaere interessant aa forhoere seg, for aa skaffe seg en brukbar jeans til vinteren!
Lutitia Skrevet 26. august 2006 #22 Skrevet 26. august 2006 Ja, pilot, kanskje vi føder på samme klinikk til samme tid? Skal du til "min" lege? Jeg har time der mandag ettermiddag. Er spent på det ... Skal først på ultralyd - noe jeg grue-gleder meg til. Kanskje vi kan få til et treff etterhvert? Over til butikker: Her i St Germain en Laye har vi en Formes butikk. Jeg kjøpte noe der sist jeg var gravid - ganske bra kvalitet, men bukser var umulig for meg å kjøpe der. Passformen var katastrofal. De var nok lagd for små og tynne franske damer? Ellers er det en som heter noe sånt som Delacreaux. I Chambourcy rett ved Carrefour ligger det en billig klesbutikk som også har mammaklær: Kiabi. Ellers kan man få kjøpt mammaklær (og baby-/barneklær) på bl.a. www.vertbaudet.fr. Ikke så mange tips herfra altså da jeg tilbrakte mesteparten av det første svangerskapet mitt i et annet utland.
pilot Skrevet 4. september 2006 #23 Skrevet 4. september 2006 Hei, Hvordan gikk ultralyden? Jeg var hos samme lege som deg ja. Vi kan gaa til klinikken, og det er jo praktisk. Fikk hoere hjerte til den lille banke. Har ellers proevd bukser paa Formes og kan skirve under paa at passformen var katastrofal :-) Men liker stilen saa jeg kommer sikkert til aa falle for fristelsen til aa handle noe annet der. Skal paa en konferanse neste uke og begynner aa faa problemer med buksene mine.
Doubichou Skrevet 4. september 2006 #24 Skrevet 4. september 2006 Mer mamma klaer tips: - Neuf Lune : merke som et par butikker i Paris, men ogsaa stand ved LaFayette Haussmann - Benetton: har mamma kolleksjon, men vet ikke i hvilke butikker Lykke til!
Lutitia Skrevet 5. september 2006 #25 Skrevet 5. september 2006 Hei Pilot! Ja, det gikk heldigvis bra med ultralyden (det aller beste tv-programmet jeg vet om) og kontrollen hos vår felles lege i etterkant ... Du har sikkert sett at det er en Natalys-butikk i samme gågate som Formes? Der har de mammaklær i annen etasje. Den andre butikken jeg tenkte på heter Veronique Delachaux (ligger i gågata nærmest RERen) (har også en avd i Galerie Lafayette). Der har de også litt mer "formelle" mammaklær for dem som jobber (jeg er hjemmeværende). De har også mammaklær hos Aubert i Plaisir. Hos Aubert får du kjøpt det meste innen babyutstyr (mange kjente merker) - ofte litt rimeligere enn i andre butikker. De har bra utvalg av bl.a. bilseter og barnevogner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå