TreHjerter Skrevet 21. juli 2006 #1 Del Skrevet 21. juli 2006 Må føye meg til gruppen som blir bekymret av å "Bimme", men klarer likevel ikke å holde meg unna... Det jeg lurer på er om man er så uheldig å oppleve en MA, men ikke merker noe fordi kroppen tror den fortsatt er gravid, da tester man vel fortsatt positivt?? Dvs produserer kroppen fortsatt gravidtetshormoner som gjør utslag på testene? Jeg spør fordi jeg hadde noen blødninger i uke 5+?. Gikk til legen som var ekstremt lite forstående, hennes holding var at vel, jeg ville jo merke det om det var en SA. Men jeg fikk en henvisning til UL om jeg fortsatte å blø (noe jeg ikke gjorde, så alt er nok i sin skjønneste orden...), men pga ferieavvikling og feilinfo har jeg ikke fått noen time der enda. Er nå 8+6. Ringte akkurat for å bestille første kontroll hos jordmor, men hun skulle ut i ferie nå, så jeg fikk ikke time før om en mnd, da er jeg i uke 13... Så jeg tenkte at for å slippe mer styr og bekymring, er det noen vits i å ta en ny test for å berolige meg selv, eller kan MA kun utelukkes via UL?? Hadde nemlig tenkt å vente med å fortelle noen til jeg var sikker på at alt var i orden, men med de puppene og stram bukseknapp kan det være vanskelig å vente så mye lenger gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2006 #2 Del Skrevet 21. juli 2006 Hei Maitia. Jeg hadde en MA i uke 10. Kom på UL fordi jeg er over 40, og der så de at fosteret hadde vært dødt i 1-2 uker. Vi fikk sjokk fordi vi hadde ingen symptomer på at noe var galt. Hadde fremdeles ømme pupper og klarte ikke noe som strammet rundt magen, osv. De var litt overrasket over det på sykehuset fordi vanligvis forsvinner gravi-symptomene når fosteret dør. Ca to uker før UL var jeg hos legen, og da kan fosteret ha vært dødt, men HCG testen slo ut hos legen likevel... Så det varierer nok fra person til person. Ved en MA dør fosteret uten å komme ut, og ved en SA begynner aborten vanligvis ved at man blør og etter en stund får kraftige smerter, deretter kommer fosteret, eller deler av det, ut. Dersom dine gravi-symptomer er like sterke hadde jeg ikke bekymret meg. Sannsynligvis hadde du en såkalt "festeblødning". Det er helt normalt og betyr ingenting for graviditeten. Det har jeg hatt de to gangene jeg har vært gravid. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 21. juli 2006 #3 Del Skrevet 21. juli 2006 Hei på deg; Ved en MA vil kroppen slutte å produsere hormoner, men det kan ta laaang tid før hormonene du allerede "har laget" er ute av kroppen. HCG-nivået ditt vil ca halveres for hver dag - ergo kan det ta lang tid før det kommer under de 50 hcg 'ene som trengs for at en graviditetstest slår ut... Men.. dersom det er tre uker siden du fryktet noe skjedde ; skal du kunne ta en test nå. I uke 5 ligger HCG-nivået ditt på sånn ca 15 - 20 000 ( store variasjoner - og på tre uker bør du da ha være under de 50 hcg'ene. Det enkleste er imidlertid å ta en hcg test. De aller fleste lagekontorer tar dette. Da får du svar på hva nivået ditt ligger på og om dette er normalt. Er du usikker kan du ta en blodprøve til et par dager senere - for da får du se om nivået stiger eller synker... Synke bør den ikke gjøre... Men.... når alt dette er sagt høres det ikke ut som du har hatt noen MA, for de aller fleste vil symptomene da opphøre rimelig raskt.. ( opplevde det dessverre selv i mars, alle symptomer ble borte - tok en blodprøve som ikke ga noe godt resultat , og først 9 dager etter kom blødningen). Kos deg med graviditeten din, ingen av oss har noen garantier - men for din del synes jeg ikke det høres ut som du har hatt noen MA hvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TreHjerter Skrevet 21. juli 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 21. juli 2006 Takk for svar begge to... Føler meg ganske beroliget, det var iallefall ingen SA, og som dere sier, sannsynligheten for at det har vært en MA, og at symptomene vedvarer slik de gjør hos meg så lenge er nok ganske liten... Jeg velger å ikke bekymre meg mer, og heller kose meg med plagene (og kanskje Bimme lite mindre, det er veldig mye fokus rundt SA og MA dette trimesteret, noe som naturlig er kanskje...) Gleder meg til å komme over på 2.trimester og kunne "koseprate" litt mer... Ha fine dager alle sammen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2barns mamma i juli-08?? Skrevet 21. juli 2006 #5 Del Skrevet 21. juli 2006 Har hørt at HCG'enet i kroppen kan bli "liggende" igjen i opptil 7 uker etter evt MA...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris. Skrevet 25. juli 2006 #6 Del Skrevet 25. juli 2006 Min kropp produserte HCG selvom foseret var dødt.....det dobblet seg mange ganger faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå