Gå til innhold

Til dere som sliter med pumpingen: Det nytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

De første gangene jeg pumpet fortvilet jeg fordi jeg ikke fikk ut mer enn 30ml, og de måtte jeg jobbe skikkelig for.

Nå har jeg en rutine på å pumpe hver eneste morgen og idag måtte jeg gi meg fordi plaske jeg pumpa på rant over. Og det var ingen liten flaske heller, men en vanlig stor Dr.Browns flaske.

Så det er bare å ikke gi seg, men få faste rutiner på det og bygge opp produksjonen sakte men sikkert.

Lykke til :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Intensity! Tusen takk for inspirasjon! Jeg sitter her og pumper meg meg klump i halsen, og har mest lyst til å gi opp - men nå skal jeg fortsette en stund til!

Får heller ikke mer ut enn ca 30 ml pr pump i en den ene puppen. Sønnen min ble født 8 uker prematur, og det betyr mye for meg å få til ammingen. Han er 7 uker og trenger antistoffene jeg har.

Hvor lenge holdt du på før du merkbart fikk mer melk?

Skrevet

Det jeg gjorde var å bare amme han på den ene puppen om natten, for da er den andre sprengfull om morgenen og og det er mye lettere å pumpe. Tok annen hver pupp for å bygge opp på begge, men det er normalt å kanskje få ut litt mer på den ene.

Da jeg begynte med denne nattrutinen økte det med mange ml fra dag til dag.

Det jeg også gjorde til å begynne med (egentlig fy fy) var å klemme lett på sidene av puppen med den andre hånden mens jeg pumpet, det førte til første lille gjennombrudd.

Da puppen virket tom fortsettet jeg bare å pumpe, men tok pumpen av og på brystet hele tiden (hos meg kommer det ofte mest på første sug) og etter noe som kan virke som en evighet strømmet melken for fult for andre gang om morgenen. Ga meg aldri før jeg hadde oppnådd dette.

En annen ting som også letter strømmen av melk ved pumping er å amme samtidig på andre puppen når det stopper opp. Ikke alltid lett med en manuell pumpe, så jeg sverger til min lille Medela Mini Electric.

Den bråker litt, men lillegutt blir faktisk veldig rolig av den duringa :o)

Vet ikke om det er en metode som anbefales av ekspertene, men på meg fungerer den utrolig bra. Jeg har heller aldri hatt betennelse eller tette melkeganger

Nå kobler jeg til pumpa om morgenen mens jeg leser litt på nettet og etter mellom 5 -10 min er det minimum 200ml på flaska uten noe jobb.

Skrevet

Hei igjen,

Skal følge oppskiften din til punkt og prikke! Takk for gode råd! Har også kjøpt ammete, så nå bør det vel bli bra etter hvert...

Hvor lenge tok før du fikk merkbart mer melk?

Skrevet

kjempeflott med slike oppmuntringer!!

Stå på folkens - det nytter

;-)

Skrevet

Det ble merkbart mere melk fra første natt jeg bare ammet på den ene. Det er jo det siste som er i puppen som er vanskligst å få ut, så når puppen er "urørt" når du begynner pumpingen strømmer alt mye letter og du gidder mer.

Passet også på å drikke MASSA denne perioden.

Men det tok vel en 2 -3 uker før jeg slapp å jobbe så fælt for å få et helt måltid + litt til.

Nå er jeg iallfall overlykkerlig over at jeg tok jobben.

Det jeg pumper ut mater pappan lillegutt med om kvelden så de får en kosestund sammen, og jeg trenger bare å amme litt først for å holde igang produksjonen.

Men det er som regel en del til overs så da her jeg også mulighet til å dra ut noen timer alene en gang i blant, og det er gull verdt :o)

Skrevet

Takk.

Var litt redd for at det bare skulle oppfattes som en skrytehistorie da jeg la det ut.

Men husker så godt selv da jeg første gang satte meg ned med pumpa og godt mot men nesten ikke fikk ut noe som helst.

Skrevet

Bare lurer på hvorfor det er fy fy å klemme på puppen?

Skrevet

hvis man klemmer for hardt kan man ødelegge melkekjertlene.

lette stryk og lett massasje i retning av brystvorten er ikke farlig (eller lett klemming om du vil)

Skrevet

Ammer du bare fra den ene puppen om morgenen og pumper den andre da eller? Poden min spiser som regel fra begge puppene, men har en mistanke om at han spiser så lenge det er mat tilgjengelig, så knskje jeg skal prøve å bare gi han den ene og pumpe en andre. Jeg pumper om kvelden. Han får siste måltid ca kl 19.00 og jeg pumper ca kl 22.30, men det er ganske ikke så mye melk da i tillegg til at jeg er litt trøtt og ikke helt opplagt, så jeg tror jeg skal forsøke morgenen i steden for.

Skrevet

Jeg pumper den ene og ammer den andre ja (ammer den jeg har ammet hele natten).

Mulig gutten din gjør som min, spiser så lenge det er mat til stede eller går over til å bruke puppen som smokk når han er mett.

Føler jeg at han vil ha mer enn den ene puppen lar jeg han fortsette på den jeg har pumpa når jeg er ferdig. Du klarer aldri å pumpe deg helt tom selv om det ser ut som det. De siste dråpene klarer bare babyen få ut og det er jo også den feteste og mest mettende delen av melken.

Det er mye lettere å pumpe om morgenen for da er du forhåpentligvis mer opplagt, man har også mindre melk om kvelden. Ikke bare fordi babyen har spist hele dagen, men fordi produksjonen går saktere da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...