Gå til innhold

Har sykt barn fra før. Hva ville dere gjort ang. evt. fv-prøve?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ikke kommet så langt på veg enda, men er allerede godt igang med å bekymre meg for om fosteret er friskt eller ei. Har et sykt barn fra før; en ganske alvorlig diagnose, men fungerer foreløpig veldig bra med medisin.

Har blitt anbefalt fv-prøve for å stille diagnose; ikke 100% sikkert resultat, men ganske stor sannsynlighet for å finne evt. sykdom.

Tenker som så at hvis jeg ikke er interessert i abort, er det heller ingen vits i fv-prøven. Medfører jo risiko for abort i seg selv. Men kanskje lenge å vente i uvisse helt til fødsel?!

Føler på et vis at legen som behandler barnet vårt er litt for abort, da det er en svært alvorlig diagnose. Kan godt være det blir et mye sykere barn denne gangen enn forrige (veldig sjelden noen som er så frisk som vårt barn med denne diagnosen). Synes tanken på abort i utg. pkt. var skrekkelig, men har begynt å lure på om jeg er for likevel. To syke barn blir kanskje mye å takle. Men en evt. abort vil i tilfelle komme ganske sent, nnoe som høres psykisk belstende å utføre. Kvier meg også for å fortelle familie/ venner om valget om vi gjør noe sånt; orker ikke diskusjoner og kommentarer i tillegg til belastningen det er fra før viss det blir det vi bestemmer oss for.

Synes alt dette er så vanskelig. Og når jeg har sittet og tenkt og tenkt og endelig funnet hvilken strategi jeg skal velge, så går det er par timer før jeg er helt i villrede igjen...!! Angrer nesten på at vi var så "dumme" å bli gravid igjen...

Noen som kan dele noen tanker/ erfaringer?

Fortsetter under...

Kan de se dette på en fv. prøve?

Er det arvelig?

Selv tok vi duptest i forhold til downs, min svigerinne har dette. De skjønte overalt at vi ville ha det - men var veldig på å roe oss ned på at det ikke kom til å skje oss - det er da tross alt liten sjans for at det kommer to i samme familie.

Har møtt mennesker i jobben min med beskjed om at barnet kan være sterkt funksjonshemmed - de har et fra før. Tror nok det er en tøff avgjørelse. Sjansen for spontan abbort er jo veldig liten ve fv prøve, og d kan jo hende (forhåpentligvis) får du gode nyheter og kan nyte svangerskapet etter den...

Men selvfølgelig kan du få dårlige og da må du ut på ei ny runde med deg selv.

Iallefall - jeg ønsker deg masse lykke til!

Takk for svar. Kan med stor sansynlighet oppdages ved fv-prøve, ja. Men også en liten mulighet for at det ikke oppdages, husker ikke hvor høy "sikkerhetsprosent" de snakket om. Arvelig sykdom, ja. Er 25% sjanse for at våre barn skal få sykdommen.

Tror jeg kommer til å ta fv-prøven. Blir jo som du sier utrolig mye mer avslappende resten av sv. skapet hvis vi får beskjed om at fosteret er friskt. Og sjansen er jo 75% for at det skal være det, så håper!

Hei

Du sier du er tidlig i svangerskapet. Er det mulig å stille diagnose ved en morkakeprøve? I så fall kan jo den tas på et tidligere tidspunkt. Uansett tror jeg de fleste rundt deg vil forstå DITT valg om du velger å avbryte svangerskapet hvis barnet er alvorlig sykt. En annen ting er jo at dere kan holde dette for dere selv eller bare involvere venner/familie som dere stoler på OG som kan være en støtte uansett hva dere velger.

Dette er vanskelige spørsmål og jeg tror at bare en selv vet hva som er rett valg - ønsker dere lykke til fremover, og stol på egne valg.

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...