selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2006 #1 Skrevet 20. juli 2006 Har sjekka en del ting ang. permisjon med trygdekontoret idag. Plutselig sa saksbehandleren: "Du må huske at om du blir sykemeldt så blir ikke den regnet som grunnlag for utregning av fødselspenger!" nehei tenkte jeg, og spurte hva hun mente. Jo, i og med at jeg er VIKAR så hjelper det lite om jeg blir sykemeldt i 4 uker hvis det kun er 1 uke igjen av avtaletiden/kontrakten. Da er det kun den ene uka innenfor avtaletida som gjelder som grunnlag for utregning. Ikke at det spiller noen rolle siden jeg håper jeg ikke kommer til å bli syk dette svangerskapet, men greit å vite. Så da er den avklart Dessuten fikk jeg svar på når disse 10 månedene regnes fra - dere vet de "6 av 10 mnd"-greiene. Det gjelder av 10mnd fra stønadsperioden tar til, og det menes altså den datoen som er 3 uker før termindato. Dette klargjorde ting ganske greit for meg, kanskje det kan hjelpe noen andre her også
trebarnsmamma??? Skrevet 20. juli 2006 #2 Skrevet 20. juli 2006 Da har du fått et helt annet svar enn det jeg fikk. Er annsatt ut denne måneden. Ble sykmeldt 7.juli. Fikk da beskjed på trygdekontoret at de utbetaler til min arbeidsgiver det de har betalt meg i forskudd på lønn (ut juli) og så begynner de å betale ut sykepenger til meg. Grunnlaget for utregning vil være den lønna jeg har hatt. For min del blir det 94.84 % (stillingsprosenten jeg har hatt) av 295500 (årslønna mi). Hun sa også at sykepenger gjelder som grunnlag for fødselespenger, på lik linje med lønn og arbeidsledighetstrygd. De på personalkontoret i kommunen jeg har jobbet skulle også gi beskjed om at jeg er sykmeldt i ferie (juli regnes som lærerferie) og at siden jeg skal ut i permisjon ikke kan ta den igjen. Jeg spurte hva det ville bety og hun personaldama sa at da skal jeg ha betalt det som skulle vært min ferie.
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2006 Snodige greier... kan det ha noe å gjøre med at jeg er ansatt gjennom et vikarbyrå? Jeg går bare på midlertidige kontrakter som fornyes innimellom, jeg er ikke i et fast vikariat.Stillingen jeg har innehatt har egentlig ikke eksistert en gang, den opprettes etter jeg slutter. Jippi.
trebarnsmamma??? Skrevet 20. juli 2006 #4 Skrevet 20. juli 2006 Hadde selv bare et midlertidig vikariat på en ungdomsskole. Men har jo vært i jobb og en har da rett på sykepenger. Det skal da ikke være andre regler for folk som jobber i vikarbyrå. Hun som jeg har med å gjøre på trygdekontoret var veldig klar på det. Jeg spurte hva som kom til å skje dersom jeg ble sykemeldt. Og som sykmeldt kan en jo heller ikke ut å søke andre jobber....
Regnbuens barn™ . Skrevet 20. juli 2006 #5 Skrevet 20. juli 2006 Hæ? jeg var sykmeldt gjennom hele mitt første sv skap ppga kraftig bekkenløsning og ugunstig arbeidsplass, fikk permisjon for det jeg, aldri hørt om noe slikt tull. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger
Chiquita Bananas Skrevet 20. juli 2006 #6 Skrevet 20. juli 2006 men var du vikar eller fast ansatt ? Det er forskjellige regler for dette visstnok (
Regnbuens barn™ . Skrevet 20. juli 2006 #7 Skrevet 20. juli 2006 Jeg var ansatt før jeg ble gravid, men jobben ble stengt mens jeg var sykmeldt, konkursbo, men det skal jo ikke ha noe å si så lenge du har krav på sykepenger, altså arbeidet i 4uker, vikar eller ikke, jeg ville sjekket med rikstrygdeverket.
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 20. juli 2006 Ja det er akkurat det Hvis kontrakten er gått ut så hjelper det lite å være sykmeldt ETTER kontrakten er gått ut. Får ikke penger for det gitt. Jeg har som tidligere nevnt ikke tjent meg opp rett til ei krone i arbeidsledighetstrygd, fordi denne regnes ut fra det siste KALENDERÅRET, ikke de siste 12mnd....
katoes Skrevet 20. juli 2006 #10 Skrevet 20. juli 2006 Skal ikke ha noe å si om man er fast ansatt eller vikar. Man skal ikke tape penger på å være vikar. Samfunnet trenger virkelig vikarer også. Har skjønt det sånn at de som har hatt fastlønn de siste minimum 10 mnd får enkelt og greit 80 eller 100% av lønna si. For dem som har hatt litt svingninger, så blir det regnet ut et gjennomsnitt. Blir man sykemeldt blir det også utregnet et gjennomsnitt av hva man skal få i sykepenger. Sykepenger gir grunnlag for permisjonspenger. Sånn har jeg skjønt det i allefall.
Regnbuens barn™ . Skrevet 20. juli 2006 #11 Skrevet 20. juli 2006 for å få arbeidsledighetstrygd så må du ha vært lønnet de siste 3 årene og tjent mer enn minstebeløpet,. snakket med aetat for noen dager siden pga firmaet til min mann,
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2006 Forfatter #13 Skrevet 20. juli 2006 Det er altså snakk om forskjellige ting her - permisjonspenger tjener jeg opp som vikar, så lenge jeg fyller "6 av 10mnd"-regelen. Jobber jeg ut august, er det kravet oppfylt, og jeg FÅR permisjonspenger når jeg går ut i permisjon. MEN hvis jeg ikke får noe mer jobbing etter august og fram til permisjonen tar til, får jeg ikke ei krone i arbeidsledighetstrygd fordi det regnes ut i fra det siste kalenderåret, og ikke de 12 siste mnd. Dette er ikke noe jeg har funnet på helt på egen hånd, jeg har fått opplyst dette i møte med saksbehandler. Det samme gjelder at sykemelding etter endt kontrakt ikke regnes som grunnlag for permisjonspenger.
Regnbuens barn™ . Skrevet 20. juli 2006 #14 Skrevet 20. juli 2006 Syns det høres rart ut, var vikar i mange år og har aldri hatt problemer med denne saken, syns du bør sjekke rikstrygdeverket, så lenge du blir syk før kontrakten er over, så har du krav som alle andre, tro meg, har hatt mye sykmeldinger pga kroniske fysiske plager, og var vikar i flere bhg på det tidspunkt og,hvis du kommer på msn så skal jeg fortelle deg? Arbeidsplassen din skal kun dekke arbeidsgiveravgift de første to ukene, 16dager eller noe..
Chiquita Bananas Skrevet 20. juli 2006 #15 Skrevet 20. juli 2006 http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase8/l19970228-19/l19970228-19%7Ebv/l19970228-19%7Ek14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 Her er linken inne på Trygdeetaten - her står det at så lenge du er yrkesaktiv og har fått lønn som du betaler skatt for og dekker de 6 månedene så er det ok - og sykepenger blir beregnet i fødselspenger. Men jeg skal ta en telefon til trygdekontoret og snakke med dem.
Chiquita Bananas Skrevet 20. juli 2006 #16 Skrevet 20. juli 2006 de 2 første ukene dekkes av arbeidsgiver - utover det så dekker trygdekontoret det og da har det ikke noe å si om du er i jobb eller ikke... Så da går man vel etter vanlig sykelov ???
Regnbuens barn™ . Skrevet 20. juli 2006 #17 Skrevet 20. juli 2006 Jepp, trygdekontoret betaler da, hun har nok blitt opplyst feil.- mener jeg da.. =)
Chiquita Bananas Skrevet 20. juli 2006 #18 Skrevet 20. juli 2006 Uff...gubben ble galen da jeg stressa meg opp over dette.... Siden det blir informert forskjellig. Men som han også sier så står det ingen plass at det er forskjell på fast eller vikar - så lenge man er yrkesaktiv og betaler skatt av lønn. Og han mistenker heller at han duden på trygdekontoret skulle skremme Ka-ping fordi dem ikke ønsker at noen skal snylte... Men det er jo noe helt annet... Men det er ikke første gang at offentlige sier forskjellige ting på samme emne....Vi må bare holde oss til det som står skrevet på trygdeetaten og forvente at dem overholder reglene sine..
Gjest Skrevet 20. juli 2006 #19 Skrevet 20. juli 2006 For det første har jeg inntrykk av at det ikke er så enkelt å få hjelp på trygdekontoret alle ganger. Jeg har kontrakt ut året, og termin i november, så jeg regner med at alt kommer til å gå bra. Sykemeldt eller ikke...
trebarnsmamma??? Skrevet 20. juli 2006 #20 Skrevet 20. juli 2006 For å få rett til sykepenger må en ha jobbet i fire uker. Godt å vite at kontaktpersonen min på trygdekontoret "tolker" reglene til min fordel. Jeg har tjent meg opp retten til fødselspenger, problemet er at der er ingen inntekt i august, september og oktober. Hadde egentlig tenkt å jobbe litt, men da blir jo gjennomsnittet som de regner fødselspenger av trekt ned. Av den grunn og at jeg skulle slippe pengebekymringer (bekymrer meg nok allerede), sykmeldte legen meg og jeg får utbetalt sykepenger fra trygdekontoret frem til jeg skal ut i permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå