Moniken, mamma til 3 Skrevet 20. juli 2006 #1 Skrevet 20. juli 2006 Jeg har fulgt med på den omskjæringsdebatten som har rast her, og nå kan jeg rett og slett ikke være stille lengre. Jeg ser at det er flere her som ønsker/vurderer å omskjære sine små guttebabyer av diverse årsaker. Fellestrekket til de som skriver her er at nesten ingen vurderer dette av religiøse grunner. Man kommer med argumentasjon av typen "det er så hygienisk" og den enda mer sjokkerende og hårreisende "det kan beskytte mot HIV". I tillegg bruker man USA som eksempel og sier at "de gjør det jo der borte". Jeg vil i det følgende kommentere alle tre hovedargumenter. Når det gjelder hygieneargumentet, så holder det rett og slett ikke mål. Man må uansett lære sine barn om hygiene, og gutter må vaske tissen sin enten de har forhud eller ikke. Hva er da problemet med å lære dem at man må huske også å vasker UNDER forhuden? Det er rett og slett utenfor min fatteevne. For meg blir det som å si at man må kutte vekk leppene for at barnet skal skjønne at det må pusse tennene. Det er like idiotisk. Når det gjelder HIV-argumentet så er det så skremmende å høre brukt i en slik debatt. Betyr det at man mener at siden en fransk studie viste at omskjæring i det spesielle forsøket reduserte faren for å bli smittet med HIV, så vil man omskjære guttebarna og slippe å tenke på sikker sex? Det er dessuten ikke et funn som er godkjent eller bekreftet av International Aids Society, og derfor ikke å regne som brukbar beskyttelse mot HIV. Nei, lær guttene deres å praktisere sikker sex. Det er det eneste som forhindrer kjønnsykdommer. Hva gjelder trender i USA, så holder det rett og slett ikke å bruke det som argumentasjon, med mindre du lar trender og moter styre alt du foretar deg. Jeg har rett og slett ikke mer å si til det, for det er bare for dumt. Og når det gjelder seksuell nytelse senere i livet, så skal man ikke lenger enn til Sverige før man ser søksmål fra menn som mener de er frarøvet gleden ved onani, og følsomhet på penishodet. Det var en her som mente at senere seksuell glede for hennes barn ikke var noe hun ville ta med i vurderingen når hun skulle bestemme seg for om barnet skulle omskjæres. Til det har jeg bare en ting å si: stakkars barn. Er du ikke klar over hvor stor del seksualitet er av et menneskes liv? Hvis mine foreldre hadde fjernet min klitoris, så hadde jeg hatet dem for det i dag. Til slutt; jeg har stor respekt for religiøse mennesker, selv om jeg ikke har mulighet til å forstå drivkraften bak å la religøse regler styre ens liv. Men jeg respekterer selvfølgelig alle menneskers frie rett til å utøve sin religion. Når det er sagt så synes jeg dog at religion ikke noensinne skal gå på bekostning av menneskerettigheter, og såvidt jeg kan se så burde det være en menneskerett å få lov til å slippe kosmetiske operasjoner som barn. Spesielt så lenge det ikke er medisinske årsaker (som f.eks. for trang forhud) som ligger til grunn for inngrepet. Det er mange her som sier at man ikke kan sammenligne omskjæring av gutter med omskjæring av jenter. Det er jeg for så vidt enig i, med et lite forbehold. Grunnen til at man fordømmer omskjæring av jenter så sterkt er at det a) blir gjort uten bedøvelse og ikke av medisinsk personell og at det ofte (husk; det er forskjelll på grad av omskjæring av jenter) er veldig omfattende lemlesting som fører til store helseplager senere i livet. Men hva hvis man så på det på en annen måte? Hva hvis jenter ble omskåret på sykehus, med bedøvelse og av en lege? Og hva hvis man ikke sydde igjen skjeden eller kuttet vekk kjønnslepper? Hva hvis man "bare" fjernet klitoris? Ville det da være OK? Jeg bare spør... Så til dere der ute som vurderer å sende deres babyer under kniven, så ber jeg dere; tenk dere om en gang til. Dessverre er omskjæring fullt lovlig i Norge i dag, men hadde det vært opp til meg så skulle aldri det være lov å røre guttebabyenes private deler, med mindre det var medisinske årsaker som lå til grunn. Hilsen en ganske forarget
Gjest Skrevet 20. juli 2006 #2 Skrevet 20. juli 2006 Jeg kunne ikke vært mer enig med deg! Fantastisk innlegg!
Gjest leelu23 venter jente 25.11 Skrevet 20. juli 2006 #3 Skrevet 20. juli 2006 Jeg er så hjertens enig med deg moniken .. DET kunne ALDRI falt meg inn å utsette guttebabyen min for noe sånt.. men Jeg var så evig lei den debatten å av å se innlegget :OMSKJÆRING ligge på første siden.. også kommer det jaggu meg igjen. Folk her inne kommer aldri til å bli enig uansett. Folk er forskjellig og har forskjellige meninger.., sånn er det med alt. enten det gjelder omskjæring eller brødet en spiser til frokost. kan vi ikke la den ballen ligge død??
snartmammatil4 Skrevet 20. juli 2006 #4 Skrevet 20. juli 2006 støtter dette innlegget fullt og helt:) Venter selv gutt, og ville aldri drømme om å omskjære han, av den enkle grunn til at det er ikke min kropp det er snakk om, han får bestemme selv hvordan han vil være der nede. syntes ikke man har rett til å ta et sånt valg på barnas vegne, selv om man er foreldre.
rødhette* Skrevet 20. juli 2006 #5 Skrevet 20. juli 2006 Jeg er glad vi lever i en fri verden... Jeg skal ikke omskjære mitt barn, hvis jeg får en gutt (eller jente..). Likevel synes jeg ikke det gjør noe om noen velger dette for sitt barn. Noen må faktisk omskjæres når de blir eldre, fordi de får for trang forhud. De som blir omskjært som babyer slipper dette. Å si at du aldri ville tilgitt dine foreldre (eller noe slikt, husker ikke ordrett hva du skrev) hvis de hadde fjernet din klitoris, kan ikke sammenlignes. Du kan aldri sammenligne omskjæring av gutter og jenter!
Stratos med 3 barn Skrevet 20. juli 2006 #6 Skrevet 20. juli 2006 Har gått glipp av debatten det vises til, men kan ikke si meg annet enn helt enig med Moniken! Ante ikke at dette var et tema en gang jeg om det ikke var av religiøse eller medisinske årsaker...... Vel, man skal høre mye før ørene ramler av )
Gjest Skrevet 20. juli 2006 #7 Skrevet 20. juli 2006 Selv om du mener at temaet omskjæring er utdebattert, støtter jeg velformulerte innlegg med god argumentasjon som dette dersom det kan få noen til å endre synspunkt akkurat på dette temaet. Som alt annet så trenger man ikke lese innlegg man ikke er interessert i!
Gjest leelu23 venter jente 25.11 Skrevet 20. juli 2006 #8 Skrevet 20. juli 2006 bobaloos med Mia i magen: sier ikke at jeg ikke intr. meg for dette.. men det blir bare krangling på slike tråder.. temaet er meget aktuelt - men tror du virkelig at folk her inne forandrer mening selv om vi debatterer opp og ned i flere dager? Hadde det enda vært så vel så skulle jeg holdt på til huden på fingertuppene datt av jeg !
Drømmen *Prinsesse23.01.2007* Skrevet 20. juli 2006 #9 Skrevet 20. juli 2006 Vil bare si at jeg er hjertens enig med deg Moniken. Flott at noen tar seg tid til å skrive et velformulert og begrunnet innlegg på et så vikitg tema. *Applaus*
Gjest Skrevet 20. juli 2006 #10 Skrevet 20. juli 2006 Det er godt mulig folk ikke forandrer mening, det tror jeg heller ikke at de fleste gjør. Men så har jeg sans for en heftig debatt i ny og ne! Tror ikke vi har vondt av tråder som dette, men det er klart at usaklig krangling er det ingen som har godt av.
Gjest leelu23 venter jente 25.11 Skrevet 20. juli 2006 #11 Skrevet 20. juli 2006 Ja var igrunn bare det jeg mente.. Støtter innlegget 100% jeg også! Også blir det til at man må lese alt av innlegg som kommer inn (måtte hvertfall det på forrige tråden) og da kommer det jo så mye vilt at en nesten detter ut av sofaen..
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #12 Skrevet 20. juli 2006 Ser du flere steder i innlegget ditt at du sammenligner kvinnelig og mannlig omskjæring?? Er du helt tett eller?? Det virker som om du ikke helt vet forskjellen på disse to, så da syntes jeg heller du burde ta den en runde å lese litt om dette. Uansett om man omskjærer jenta på sykehus og alt det du sier, så KAN DET IKKE SMMENLIGNES! Vet du hvordan en jente ser ut etter en omskjæring??????? Du tror du har mange gode argumenter, men du prater bare tull. La folk få være foreldre for sine barn, så kan du være for dine. La vær og omskjær gutten din, eller JENTA di du. Og la andre ta avgjørelsen selv. Men en ting er sikkert, de argumentene du nevner her får ingen til å skifte mening...
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #13 Skrevet 20. juli 2006 Innlegget til hi må jo ha truffe deg som bare det så hissig som du blei. Hi har gode argument, så hvis du ikkje er alt for redd for å sjå saka i eit nytt lys så bør du lese det ein gong til, med åpent sinn...eg måtte nesten le når eg las ditt innlegg så sint som du vart. Men men. Lykke til, håpa barnet ditt blir takknemlig for evnt omskjæring.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #14 Skrevet 20. juli 2006 Jeg har ingen planer om å omskjære min sønn, er enig i noen av argumentene, men man kan ikke sammenligne. Og det irriterer meg, det viser da tydelig hvor uvtiende denne personen er om kvinnelig omskjæring....Jeg blir provosert da ja. Helt riktig.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #15 Skrevet 20. juli 2006 Ett annet argument mot omskjæring som bør tas med er at det gir mye mindre seksuell nytelse både for en mann som er omskjært, men også for hans dame. Mannen blir mye mindre følsom i penishodet, og det vanskeliggjør også onani for han. Det at han er omskjært gir en større friksjon i samleie, og kvinnen kan bli fortere sår. Har selv vært i sammen med en mann i flere år som var omskjært. Nå når jeg er i sammen med en som ikke er det, føles det som natt og dag. Det er mye bedre med menn som ikke er omskjært!! Så får de heller være ekstra påpasselig med hygienen. Synes forøvrig dette med hygienen er ett latterlig argument for å omskjære søte små gutter.
Love2bemom Skrevet 20. juli 2006 #17 Skrevet 20. juli 2006 Uansett - for eller imot - Hva med hva gutten din vil??? Jeg synes ikke man skal ta et slikt valg for en person (såfremst det ikke er av medisinske årsaker!) Gutter er skapt sånn- av en GRUNN, slik vi jenter er skapt av en GRUNN. Skal noe fjærnes bør det være fordi vedkommede vil det SELV. Det blir feil å ta en slik avgjørelse for barna sine når det ikke finnes noe hensikt med det. Tror de fleste har det best med forhud jeg. Bra hygiene og sikker sex er viktig uansett!! Det er greit nok at omskjæring av jenter og gutter ikke kan sammenlignes helt... Bortsett fra EN VIKTIG ting... Det blir gjort av foreldre uten at barna kan gjøre noe fra eller til. La gutta få bestemme selv over kjønnsorganet sitt! Skulle det ikke vært forhud, hadde det ikke vært der heller i utgangspunktet.
Cinnamonnroll Skrevet 20. juli 2006 #18 Skrevet 20. juli 2006 Noen av argumentene dine er bra og holder vann synes jeg. Jeg mener i utgangspunktet at gutten bør få bestemme over sin egen kropp. MEN jeg reagerer sterkt på at du overhodet kan sammenligne kjønnslemlestelse av jenter og omskjæring av gutter. Og da tenker jeg IKKE på forskjellen i forhold til hvilke redskaper som blir brukt eller om det er gjort med eller uten bedøvelse. Jeg tenker på: 1. Motivet bak handlingen: Motivet med omskjæring av jenter er å frata henne seksuell nytelse og dermed få kontroll over hennes seksualitet. "Inngrepet" blir utført når jenta er mellom 4 og 15 ( !!! ) år gammel, oftest uten noen form for bedøvelse ( blir holdt fast av tillitspersoner under lemlestelsen) og det blir brukt skarpe steiner, barberblad, kniv og lignende for å skjære bort klitoris og kjønnsleppene. Skjedeinngangen og de ytre kjønnsleppene blir sydd igjen med unntak av et liten åpning hvor urin og menstruasjonsblod kan passere. Instrumentene er ofte blitt brukt på andre tidligere, og langt fra sterile. Konsekvens: Ubeskrivelig smerte, blodtap, traumer, sjokk, infeksjoner, død, smerte ved hvert samleie og fødsel, manglende evne til å kunne stimuleres seksuelt via klitoris, smertefull vannlating og menstruasjon da de etterlater kun et hull på størrelse med et knappehullshodet der skjedeinngangen en gang var. Motivet med omskjæring av gutter er i hovedsak hygiene. En blir IKKE fratatt seksuell glede eller evne til å nyte sex og få ereksjon, selv om det sikkert i noen tilfeller kan gi noe nedsatt følsomhet på penishodet. Operasjonen blir utført under kontrollerte omstendigheter med bedøvelse og sterilt utstyr, gutten er som regel nyfødt. Du sier det er ulike former for kjønnslemlestelse på jenter, ja det er jeg klar over. Er DU klar over at den MEST utbredte er den hvor klitoris blir skåret bort og kjønnsleppene fjernet/sydd igjen? Mannens penis er jo i hovedsak det samme som kvinnens klitoris. Det er klitoris jeg har størst glede av under et samleie - ikke skjeden. Så argumentet du sier om at hvis jenter hadde "bare" ( som du sier ) fått fjernet klitoris - med bedøvelse og sterile instrument - så er det sammenlignbart med mannlig omskjæring??? Jeg kunne sammenlignet det hvis kvinnlig omskjæring handlet om å fjerne litt ev de indre kjønnsleppene. Når dette er sagt: jeg er fremdeles for at gutten skal kunne bestemme over sin egen kropp og dermed at de ikke burde bli omskjært som baby. En prinsippsak
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #19 Skrevet 20. juli 2006 Står nu på nettet at motivet med omskjæring av gutter et et religiøst rituale, og at det i usa kan være et aktuelt tema hvis gutten har trang forhud. Med andre ord, først når gutten blir plaget, ikke allerede fra fødselen av om det ikke er religiøst oO Det er jo faktisk bare sykt
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2006 #20 Skrevet 21. juli 2006 Folk må gjerne komme med sine meninger her, no problem!! Men ikke kom med påstander med ikke har en dritt peiling på!!! Sexuell nytelse er IKKE noe som nødvendigvis blir nedsatt eller frarøvet selv om man er omskjært!! Så ikke dra alle under en kam og si at de ikke nyter sex, for hva vært individuelle menneske gjør vet ikke du en dritt om!! Jeg har selv en stefar og bror som er omskjært av diverse grunner (og ja, jeg er helnorsk) og ingen av de har hatt noe som helst problemer med nedsatt nytelse eller prestasjoner i sengen så vidt meg bekjent!! Har også en X, som var omkjært og han hadde heller ingen problemer med sexlivet på grunn av dette. Hverken med meg eller når han gikk solo... Sier ikke at jeg er for omkjæring, men ikke snakk som om dere har peiling og si sexlivet blir dårligere for det blir det nødvendigvis ikke!!! Mulig det blir bedre også, hvem vet?? P.s Vet om mange som ikke er omskjært og har et ræva sexliv!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå