Gå til innhold

Ang sm stillende under fødsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin med mitt første barn den 06.08.06 Begynner å grue meg temmelig mye. Det som er litt rart er at jeg gruer meg mer for smertelindrende enn smertene. Jeg er en person som får panikk hvis jeg mister kontrollen. Er ikke redd for badekar, rispose,akupunktur og lignende men livredd!!! for lystgass. Noen som har erfaring med dette?? På sykehuset der jeg ska føde vet jeg at lystgass er det de bruker mest av og at nesten alle MÅ prøve dette før det blir snakk om epidural og lignede. En annen ting er peditin, mister man ktr med denne også, er vel morfinpreparat dette. Takk for svar....venter i spenning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mister ikke kontollen på å ta lit lyst gass. for meg så hjalp det godt med lyst gass, jeg tenkte på å puste i steden for å tenke på smertene. ble ikke svimmel eller noen ting....

Skrevet

Har nettopp sett på babytv (link øverst på siden) om smertelindring. Der går de igjennom bla lystgass. Se på det så blir du kanskje roligere.

Lykke til!

Skrevet

Høres jo ut som det beste for deg er å prøve akupunktur og badekar først- og så evt epidural hvis du må ha noe mer. Kan ikke skjønne at de kan tvinge noen til å bruke lystgass. Synes du skal ta opp dette når du er på sykehuset m ønskebrevet, og eventuelt ringe nå og be om en samtale med jordmor i forkant hvor du forklarer dette..

Skrevet

Jeg skjønner deg. tenker også en del sånn. Ikke fordi jeg er redd for å miste kontrollen, men fordi jeg er redd for å bli kvalm. Å være kvalm er mye eklere enn å ha smerter, synes jeg. Da vil man jo bare ligge i ro og ha det mørkt, og kaster man opp, har man jo ikke krefter til selve fødselsarbeidet. jeg tåler ikke morfin eller morfinlignende preparater, og opplevde sist at sykehuset ikke brydde seg om at jeg sa det. Hadde en langvarig fødsel som til slutt endte opp i keisersnitt. Fikk Petidin under åpningsfasen, og det var bare vemmelig. Ble svimmel, kvalm og kastet opp. Fikk etterpå vite at det er et morfinlignende produkt. Under KS fikk jeg morfin, uten at jeg visste at det var det de ga meg. jeg syntes det var så ubehagelig å bli sydd, derfor ga de meg morfin. Ble selvsagt svimmel, kvalm og kasta opp. dagen etter KS var jeg fremdeles sengeliggende og svimmel og kvalm, nesten som ei fyllesyke. Klarte knapt ta i ungen min.

- Derfor har jeg poengtert på alle samtaler her og der nå, at jeg tåler IKKE sånne smertestillende produkter, og at jeg derfor ikke vil ha det nå. Likevel vet jeg jo at der og da kan smertene oppleves så intense at all fornuft forsvinner, og at jeg kanskje glemmer av dette. derfor har mannen min klar instruks om å minne både meg og jordmødre på at jeg ikke skal ha noe sånt. Håper å klare meg med feks akupunktur og steriltvannspapler, som jo ikke gir noen bivirkninger.

Skrevet

Har født to ganger. 1. gang med lyst gass, 2.gang uten noe smertestillende. Lyst gassen var fin den frem til pressriene kom, da hjalp den ikke så mye lenger, blei ikke kvalm av den, og det var en litt "svevende "følelse.Men må si jeg syns det var en bedre opplevelse nå sist , når jeg ikke fikk noe, føler i etterkant at jeg var mye mer tilstede i fødselen, den første fødselen føler jeg på en måte er mere "tåkete"...

Lykke til uansett hva du velger så håper jeg det blir en fin opplevelse:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...