Gå til innhold

Ang. carpal tunnel-syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos legen fordi jeg begynte å miste følelsen i fire fingre på høyrehånd (ikke lillefingeren). Det er noe som heter carpal tunnel-syndrom, mye vann i kroppen gjør at det klemmer på en nerve i hånden min. Dette er vist ganske "normalt" for gravide, men kanskje ikke så tidlig som jeg (15 uker i dag!! :-).

Det er ingenting man kan gjøre for dette for gravide sa legen, bortsett fra å kjøpe ei "støttebandasje" på apoteket som strammer opp hånden, og det er ikke farlig! På legen virka det nesten som det var bortkasta å få legetime pga dette.

Jeg har en datajobb så det kan hende at om et par månder må jeg sykemelde meg fordi førligheten i hånda blir satt ned, men jeg håper det ikke utvikler seg mer :-)

Bare til informasjon hvis det er andre som kjenner det samme :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst: jeg ønsker IKKE å skremme med dette innlegget!!!

Jeg hadde carpal tunnel-syndrom i forrige svangerskap, og det ble såpass ille hos meg at det ble vurdert operasjon for å forhindre varige men. Hvis nervene i håndleddet blir liggende i klem for lenge kan det nemlig bli varige skader i nerven. Jeg liker ikke helt at legen din tar så lett på det!

Det er som legen sier ikke stort en kan gjøre med det, men det er viktig å være obs og følge med kroppens signaler. Jeg vil anta at hvis det utvikler seg hos deg så kan sykemelding være aktuelt, men det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd :) Det kom veldig brått på hos meg og holdt seg relativt stabilt på et "ille" nivå. Det er nemlig ikke sånn at det må bli gradvis verre og verre, det kan godt hende din carpal tunnel holder seg stabilt "rolig" :)

Skrevet

Æ bi ikke skræmt! :-)

Om en uke skal jeg til jordmor og to uker etter der på UL. Har det blitt noe værre til da forventer jeg at noen av de tar mer affere enn en halvsur turnuslege.

Det kom brått på meg også men er foreløpig til å leve med, og slik skal det fortsette å være, bestemmer jeg NU! :-)

Skrevet

Så fint at dere deler info.. :)

Skrevet

Det var akkurat mitt poeng ja :) vær oppmerksom på kroppens signaler og at dette ikke bare er å fnyse av, som turnuslegen mente, men samtidig er jo dette overhodet ikke verdens undergang! Vi kunne ha hatt bekkenløsning, 9mnd kvalme, hodepine, svangerskapsforgiftning osv.... .det heldige med ct er at knøttet overhodet ikke tar noe som helst skade av det :) Det er kun vårt problem!

Skrevet

Skulle bare mangle at ikke jeg også skulle fått noe. Hadde det ikke vært for voksende mage har formen vært så bra at det nesten er utrolig, ikke kvalm, ikke trøtt osv. Så man skal ikke klage nei!

Synes også det er bra at folk deler informasjon her, det er mye man skal lære som førstegangsgravid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...