Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og samboeren min var ganske store da vi ble født (rundt 4 kg begge to), så jeg regner med at vår lille baby også kommer til å bli en solid plugg. Jeg er nå i uke 35, og SF-målet mitt er 32, noe jeg forstår er litt i overkant av gjennomsnittet, men innenfor normalområdet. Jeg har vært litt bekymret for at babyen skal bli veldig stor, men kan jeg roe meg litt med dette ettersom SF målet er innenfor normalen? Eller er det noen som har hatt "normalt" SF mål og likevel fått veldig store babyer (da mener jeg over 4.5 kg, ikke rundt 4 som vel er ganske normalt). Hvordan er det å føde babyer på 4 kg sammenliknet med mindre babyer? Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sf målet mitt har vært på streken hele veien, men hadde mistanke selv om at babyen er stor. Fikk en ekstra ultralyd for å sjekke dette for noen dager siden, og babyen er 4 kg nå. Så sf målet behøver ikke ha så mye å si.

Har ei venninne som fødte førstemann på 3 kg, neste var på 4,2 og siste på 4,5. Hun sier hun merket ikke noe forskjell på fødslene i det hele tatt, så tror ikke du skal grue deg om den blir stor.

Datteren min var 3,2 da hun ble født, denne er nok 4,5-5 kg hvis jeg går på overtid, kan si fra om det var stor forskjell å føde, jeg:-)

Skrevet

Godt å høre at det ikke nødvendigvis er så stor forskjell å føde babyer på 4.5 sammenliknet med babyer på 3 kg. Vondt er det vel uansett... Lykke til med fødselen, du har jo bare noen dager igjen (forhåpentligvis). Jeg har ikke termin før 2.9.

Skrevet

Jeg har nettopp vært hos jordmor på kontroll nå, og jeg har også vært stor hele veien. Jeg er nå 37.2 og har symfysemål på 36. Det er godt over gj.snitttet. Vi spurte på kontrollen nå om hun kunne antyde hvor stort barnet vårt vil bli og hun sa at så lenge kurven er jevnt stigende behøver det ikke bli en "kjempe" baby som jeg har fryktet. Hun kjente på magen og barnet vårt og hun sa at utifra hennes erfaring (som er lang- hun som tok imot meg på sykehuset for 25 år siden) så trodde hun at babyen vår ville bli 3500g og opp imot 4000g. Det kan jeg leve med. Så stort symf.mål behøver ikke bety at babyen er diger.

Skrevet

Sf. målet mitt forrige gang vvar litt over gj.snitte og fekk ei jente på nesten 4,5 kg. Kan ikkje seie at det var fælt å føde ho, men så veit eg jo ikkja anna heller. Har snakka med jordmor om korleis det er å føde ein stor baby. Jordmor seier at det ikkje er så stor forskjell, og at det er hodeomkretsen det kjem an på. Hodeomkretsen sist var på 38, så det var jo heller ikkje så lite. Likevel kvir eg meg ikkje til denne fødselen. Er andre ting eg kvir meg meir til.

Skrevet

Min gutt var 5,3 (!!!) han kjørte seg fast stakkars og måtte ut med hastekeisersnitt i grevens time. Jeg er 28 uker nå og kommer til å få keisersnitt igjen dersom babyen nærmer seg 5 kg igjen.

Som i din familie, har søskene mine og jeg vært mellom fire of fem, selv om min mor hadde hyperemesis gjennom alle fire svangerskap og la på seg minimalt. Så naturen råder er mitt inntrykk.

Synes du bør be om en ultralyd når fødselsen bærmer seg.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...