Gå til innhold

hva skal DU studere til høsten?

Emilie05&Sofie07

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!!

Jeg har søkt Førskolelærer på Høyskolen i Oslo, men står veldig langt ned på venteliste desverre. Men fikk plass i Kristiansand, men det er alt for langt unna. Men tar uansett permisjon, så jeg får fødselsstipend. Jeg har termin 17. september..

Gjest Riga19 - jente 22.10?

Skal studere språk på UiO...valgte lette fag (norsk, norrønt (er selv islandsk) og ex.fac), så jeg skal ikke ta permisjon selv om babyen ventes i oktober! Ikke noe obligatorisk oppmøte...tror jeg hadde valgt russisk om det heller ikke var obligatorisk oppmøte der, men den teite kvalitetsreformen måtte jo ødelegge alt!

Annonse

Jeg skal fortsette på mastergraden i krl ved NTNU her i Trondheim. Jeg har et par småfag igjen før jeg skal skrive oppgaven, men jeg vet ikke om det blir mange studiepoeng dette semesteret. Jeg har termin 28/9 - midt i innleveringen av semesteroppgave og siden jeg ikke har jobbet 50% over det siste året/halvåret får ikke mannen min farspermisjon så vi skal prøve å få den overført til meg. Det vil si at det blir mindre tid til å skrive eksamen. Etter nyttår derimot tar han permisjon fra jobb så da skal jeg nok (forhåpentligvis) få gjort noe mere matnyttig.

Master i Språk (Engelsk) ved UiO. Det er obligatorisk 80% oppmøte på alt, men siden jeg ikke har termin før julaften (!!) så burde det gå bra alikevel. Regner med å bli ferdig med dette semesteret før fødsel.

Jeg skal ta 40 studiepoeng i høst - 30 som hører inn under mastergraden min, også ett 10-poengs historiekurs fordi jeg bare mangler 10 studiepoeng for å få undervisningskompetanse i historie også - kjekt å ha i tilfelle jeg vil ta ped. og bli lærer når jeg er ferdig med masteren. Litt travelt blir det nok, men siden jeg jo sannsynligvis ikke skal føde før semesteret er slutt, så tror jeg det er lurt:c)

Regner med å fortsette med studiene når jeg har født - det blir ikke så mye forelesninger de neste tre semestrene uansett, mest skriving av masteroppgave...

Annonse

Jeg har kommet inn på Praktisk-Pedagogisk utdanning (PPU) på NTNU i Trondheim. Men der er det så mye obligatorisk oppmøte + 7 uker praksis i hvert semester, så har bestemt meg for å ta permisjon fra studiet. Jeg har termin i dag (ja, venter i spenning på at fødselen skal komme igang snart!), så babyen er nok litt for liten til at våger meg på et fulltidsstudium. Blir nok PPU om et år i stedet.

Men det er nok store sjanser for at jeg får behov for noe mer å gjøre på denne høsten enn "bare" baby. Så kommer kanskje til å ta noen psykologi-fag på NTNU. Eller kanskje noe pedagogikk.

Hei! Jeg synes alle dere som tenkt å fortsette studiene uten perm virker være noen skikkelige heltinner jeg... Selv har jeg termin i januar og har tenkt å ta perm i ett år for å fortsette studiene januar 2008. Kunne kanskje ha fortsatt til høsten hvis det ikke var sånn at Master-programmet jeg skal på kun har oppstart 1 gang i året og det som liksom skulle bli mitt 2e semester er de andres 3e. Og neste kull er jo kun på 1 semester til høsten. Er det dumt å ta så lang perm tror dere? Har jo tenkt å få lest på egen hånd da.... Lurer også på om noen vet om det ville bli problemer for meg å få fødselspengene mine hvis jeg fortsetter å være oppmeldt som student under våren (og høsten 2007 da).Er så uheldig at jeg er utenlandsk statsborger og de nye reglene til Lånekassen gjør at jeg ikke har rett på støtte fra dem selv om jeg bodd her i 8 år og studert til og fra siden år 2000. Grrrr... Grunnen er at jeg ikke har studert SAMMENHENGENDE uten støtte fra Lånekassen (har jo fått fra Sverige, men lurer litt på hvordan andre oppfyller dette kravet???) eller jobbet SAMMENHENGENDE fulltid i 24 mnd. Men jeg har gjort begge - vekselvis. Syke krav. Well... har i alle fall jobbet fulltid det seneste semestret, droppet ferien i sommer og skal jobbe mest mulig noen uker inn på høstsemestret. Alt for å få fødselsperm, selv om jeg ikke tror størrelsen på den blir imponerende, og vil jo nødig risikere å miste den. Synes regelverkene til Trygdekontoret og Lånekassen er litt vanskelige å forstå, særlig sett sammen, så hvis noen vet ting som kunne vært nyttige vil jeg bli evig takknemlig for tips!

Skal for øvrig studere på Master-programmet Comparative and International Education på Blindern,Oslo. Tror det blir dødsbra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...