Nesly Skrevet 20. juli 2006 #1 Skrevet 20. juli 2006 Løftet og bar flere tunge bøtter med vann i dag, måtte bære vann til hestene.. Er det uheldig å bære tunge ting, som f.eks vannbøtter? Er 15 uker påvei.Har det noe å si for meg nå, eller er det verre når en er lengre på vei? Hva kan evt. skje om en løfter/bærer for tungt?
Gjest Skrevet 20. juli 2006 #2 Skrevet 20. juli 2006 Ja det lurer jeg også på. Hva skjer om en løfter tungt? Jeg har løftet masse! Og masse bøtter med vann. Men jeg bærer jo stadig på han som veier 14 kg også...
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2006 #3 Skrevet 20. juli 2006 Dette med tunge løft har flere aspekter: - i 1.trimester KAN (jeg presiserer KAN) mye tunge løft øke faren for å miste. Utover i 2. og 3.trimester er ikke dette en særlig risiko lenger. - under graviditet er hormonbalansen i kroppen en annen - dette inkluderer muskler og sener. Det er lettere å forstrekke noe ved feilbelastning enn ellers. Vær derfor nøye med å løfte riktig. - vær snill med ryggen! Den skal bære tungt framover uansett, og det er dumt å overbelaste/feilbelaste den unødvendig. - ved bekkenløsning er det enda viktigere å være nøye med løfteteknikk. - jo større magen blir, jo vanskeligere blir det dessverre å bruke riktig løfteteknikk.. .desto viktigere å være obs. - tunge løft kan framprovosere kynnere, men dette er ytterst sjelden noe farlig. Kynnere kan komme uansett. Hos meg fikk jeg en del kynnere i starten av svangerskapet pga løft i forb. med flytting, og da jeg begynte å høre litt på kroppen og la de tygnste eskene stå, ble jeg i mye bedre form... Altså - vi kan fint løfte ting, men de aller største og tyngste løftene kan det være greit å holde seg unna. Ikke nødvendigvis pga knøttet, men pga respekt for vår egen kropp. Med riktig løfteteknikk og å lytte til kroppens signaler greier vi dette fint JODAJODA de klarte da å være gravide før i tida og, men husk da var de faktisk vant til å jobbe, og hadde helt andre belastninger på kroppen til hverdags enn hva vi "moderne" jenter har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå