ana baroma Skrevet 20. juli 2006 #26 Del Skrevet 20. juli 2006 Folk som ikke har opplevd å være overvektig kan ikke vite hvordan det faktisk er å være det. De har ikke kjent skamfølelsen, visst hvordan det er å stappe innpå en sjokolade mens ddu vet at det heller burde være en gullerot. De aner ikke hvordan det er å få vite gjennom medier og vitenskap (og den berømte kranglesiden) at man er en vorte på samfunnets rompe. Noe man helst vil kvite seg med, noe som er i veien, noe vi ikke liker. Noen synes det er stygt, og sier det ganske så rett ut - å være feit er ekkelt, stygt og bare et resultat av at man spiser feil. Det er den enkle forklaringen, for om det hadde vært så enkelt, hadde vi jo ikke gjort det!!! Kjære deg, jeg er stor, like tung som deg, og bare et par cm høyere. Jeg har slanka meg maaaange ganger. Og det har gått ned - og opp!! Nå har jeg lært meg å leve MED kroppen min, jeg spør meg selv før hver matbit jeg tar, vil jeg ha denne, er jeg sulten osv. Jeg spiser normalt sunt, men litt for mye snop. Men reduksjonen av snop er stor - og det hjelper jo! Kanskje ikke på vekta, men på min egen selvtilit. Det er lett å si at du ikke skal skamme deg, men jeg skulle ønske at du kunne komme så langt at du ikke gjør det først. Du slipper ikke unna kroppen din!! Forøvrig KAN du få starthjelp hos legen din, det har jeg tenkt å be om - i form av tabeletter og kostholodsveiledning (hos dietetiker). Ikke sikkert at Grete Roede er det rette for deg. Min mor fikk hjelp på sykehuset, og det funker aldeles utmerket. Jeg skulle ønske vi kunne ha snakket sammen, for det er nok en del likheter her.... Vi kan godt utveksle msn om du vil det:-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5681846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #27 Del Skrevet 20. juli 2006 Hei! veit korleis du har det! Har slit med spiseforstyrrelse i mange år. Var langt nede psykisk. tankene dreide seg om mat/trening døgnet rundt. Klarte ikkje å glede meg over noko.Følte meg feit og javlig (men det var eg ikkje), det var ei jævlig tid! ønskte at eg skulle klare å ete normalt, slik at eg kunne begynne å leve eit "normalt" liv, uten desse tankane i hovudet heile tida. Det som sakte men sikkert hjalp meg ut av depresjonen var samboeren som eg er i lag med no, samtidig som eg gjekk eit par år hos psykolog. Anbefaler deg som mange andre her at du tek kontakt med fastlegen din/psykolog. Du har tatt det første steget her. Ver stolt av deg sjølv fordi du no har tatt det første steget og innsett at du treng hjelp. Snakk med samboeren din, det er godt å ha nokon som støtter deg. Det tredje som gjorde godt for meg var å begynne på noko nytt. Tok med meg sambo, og flytta til ein ny plass der eg begynnte på høgskole. Det har eg aldri angra på. No hasr vi nettopp flytta tilbake til heimplassen vår. Eg har fått meg jobb til hausten og vi har ei nydelig lita tulle på 13mnd, som gjer at livet er godt å leve. Ønsker deg alt godt og lykke til i framtida. klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5681860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella i farta Skrevet 20. juli 2006 #28 Del Skrevet 20. juli 2006 Godt tips....annonser etter å låne en hund. Jeg har en nå og da MÅ du jo på tur 3 ganger om dagen:) Mange som låner ut hundene sine så de selv slipper å gå tur! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5681936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
To trollunger + en spire Skrevet 20. juli 2006 #29 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg vil råde deg til å finne en flott lege som tar deg og ditt på alvor. Du har mange tanker som du allerede har skrevet ned. Bestill en dobbeltime og fortell han/henne om det som plager deg. Han/hun vil garantert ta deg på alvor og det fortjener du og barnet ditt! Masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5682028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakeåndsen Skrevet 20. juli 2006 #30 Del Skrevet 20. juli 2006 Først, kast ut vekta! Kjøp deg heller et målebånd. Jeg ville nok prøvd et Grete Roede kurs hvis jeg var deg. Dvs ikke bare et, men så mange du trenger for å komme ned til trivselsvekta di. Det har jeg gjort. Har kommet meg litt vekk fra gjemme godteri-papiret for at samboeren min ikke skal se det, spise i bilen og kaste i meg alt jeg kommer over. Fått et mye mer bevisst forhold til mat. Men du trenger også hjelp med den psykiske biten. Kan anbefale det å lese "Når mat blir en besettelse" av Ellen Anker-Nilsen. Kan hende du får noen gode tips der om hvordan få orden på følelseslivet. Prøv å ikke fokusere så mye på vekt og kropp ( jeg vet, lettere sagt enn gjort)! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5682037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #31 Del Skrevet 20. juli 2006 Hvorfor ikke begynne på Reductil? Det hemmer appetitten og øker forbrenningen. Det er reseptbelagt medisin. Men siden du har prøvd å slanke deg, men får det ikke til, og siden du har så høy BMI, så vil garantert legen din skrive det ut til deg. Søsteren min bruker det. Hun er like høy som deg, og veide 100 kg når hun fikk resept på det. Hun gikk ned 20 kg på 7 måneder! Og går fortsatt ned.... Bare ett tips... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5682044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #32 Del Skrevet 20. juli 2006 Åh, herregud..... Nå ble jeg heilt satt ut her. Tusen tusen takk for alle klemmene, all støtten og alle vennlige ord. Tårene triller når jeg leser tilbakemeldingene deres. Tusen takk til hver og en av dere. Jeg tror nok jeg kal ringe og få time hos min fastlege når han kommer tilbake etter ferien. Ser Kakedåsen annbefaler å kaste vekta....men huff, de gangene jeg holder ut i noen uker med snanking veier jeg meg hver morgen og hver kveld...blir heilt avhengig av det. Vet det er dumt, men..... Egentlig så tror jeg kanskje at jeg faktisk har en form for spiseforstyrrelse, psykiske vansker som gir seg utslag i å spise, for mye og for usunt. Men som en klok person en gang sa; det å være "mat-missbruker" er den værste formen for missbruk. For mat MÅ man ha. Er man alkohol missbruker, eller narkotikamissbruker, så kan man heilt og holdent holde seg borte fra det, men mat må man ha i livet sitt uansett. Så dette er ikke enkelt. Nå skal jeg lese igjennom alle tilbakemeldingene en gang til, og skrive ned alle gode tips og råd. Kjære jenter, takk for at dere finnes!! Hovedinnlegger! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5686198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Northernlights Skrevet 22. juli 2006 #33 Del Skrevet 22. juli 2006 Dette klarer du!!!! =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5697979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dodlå Skrevet 22. juli 2006 #34 Del Skrevet 22. juli 2006 euro dietten til fedon lindberg ska og ver god.da går du først på diett og så lærer du gradvis og spise riktig.den får du kun hos lege og får oppfølging hele veien.skulle begynt m den før jeg ble gravid men er nå satt på vent til eg e ferdig m amming. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5699182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppelure 74 Skrevet 22. juli 2006 #35 Del Skrevet 22. juli 2006 Stå på, dette skal du klare så fint =) Mange varme klemmer fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5699533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 22. juli 2006 #36 Del Skrevet 22. juli 2006 Uff dette hørtes ikke greit ut,har ikke mye å komme med bortsett fra-ta vare på deg selv og den lille,håper at det ordner seg for deg:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5702197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 22. juli 2006 #37 Del Skrevet 22. juli 2006 Kjære, søte anonyme hovudinnleggar! Eg vil berre fortelle at eg veit _nøyaktig_ korleis du har det. Dvs, eg var 4cm høgare og nokre kg tyngre. 8 mnd etter fødselen var eg tyngre enn dagen før eg fødde. Merka ingen ting til den brømte "rase-ned-i-vekt-etter-fødselen-tingen" som alle snakka om. Eg meldte meg på eit Grete Roede-kurs. Prøvde først å leve sunt, men eg hadde ikkje motivasjon til å greie det på eiga hand. På kurset fekk/får eg råd og tips til korleis eg kan klare dette. Ein del av problemet mitt var at eg åt for få og for store måltid. Eg åt omtrent passelig med mat, men eg trengte å dele det opp i 5-6 måltid i staden for to... Det er 8 veker sidan eg begynte på kurset, og eg har gått ned gjennomsnittleg 1/2 kg i veka (ideell vektreduksjon når ein framleis ammar), og eg kjem til å fortsette å gå på kurs til eg når målet mitt. I første omgang er det å komme ned i før-graviditetsvekt - 84kg. Eg veit at det kjem til å ta uendelig med tid, men det gjer ikkje noko. Poenget er at vekta går nedover til ei forandring. No har kursledaren min for øvrig sommarferie, og eg har klart å gå ned 1,5kg på dei tre vekene som har gått. Er kjempestolt over det! Det beste rådet eg har til deg er å melde deg på eit Grete Roede-kurs. Der lærar du om kosthold, og det er ikkje nokon "slankekur". Så lenge du et riktig mat treng du aldri å vere sulten. Kurset er ganske dyrt (Trur det er ca 1600kr for første kurs. Dersom du går fleire kurs betaler du mindre på dei neste.), men eg fann ut at eg hadde egentlig ikkje noko valg, om eg hadde lyst å bli fortruleg med kroppen min igjen nokon sinne. Lykke til, du klarar dette, viss du får nokon til å backe deg opp! Klem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5702392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 22. juli 2006 #38 Del Skrevet 22. juli 2006 Forresten så har eg og mannen min og eit slikt "klistremerkesystem" som nokon over her nevnte. Eg får eitt klistremerke for kvar tur eg går på, og eitt klistremerke for kvar dag utan å ete snop. Når eg har fått 100 klistremerker får eg ein "helaften"; babyfri frå mannen min kjem frå jobb (ev. ein heil laurdag), på shopping med besteveninna mi, på kino, ut og ete god mat, på byn eller kva eg no bestemmer meg for. Har samla 77 klistremerker no, så det skal ikkje ta så lang tid før eg får "belønning". Men faktisk så er den største belønninga å sjå plakaten med klistremerke (den heng godt synleg på stovedøra). Føler meg skikkelig flink kvar gong eg ser på den. (Spesielt sidan mannen min berre har 20 klistremerker... hehe! Men han får for å gå tur + for kvar røyk mindre enn 5 han tar på ein dag.) Viss 100 klistremerker virkar uoppnåeleg kan du bestemme deg for eit anna tal. Premien må vere noko du har veldig lyst på, men det bør ikkje vere å stappe i seg så mykje sjokolade ein greier... Eg legg for øvrig til side litt pengar innimellom, så det ikkje blir sånn at vi ikkje har råd til "belønninga" mi når eg får 100 klistremerker. Uansett så sparar ein jo faktisk veldig mykje dersom ein kuttar ut ein 20-kroners sjokolade pr. dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5702517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaiza Valentine Leonstar Skrevet 22. juli 2006 #39 Del Skrevet 22. juli 2006 Oj, jeg ser du har fått endel tibakemeldinger her og det er bra, du vet du er ikke alene:) Du SKAL kontakte legen din å få reducil eller hva det nå heter det er helt brennsikkert og det skal du gjøre med en eneste gang! Jeg kan ikke si at jeg har vert i helt samme situasjon, men jeg har sluttet med missbruk av beroligende piller, (valium, flunipam etc.), kokain og altforhøyt forbuk av alkohol. Pluss at jeg har tatt av meg 10 kilo på rekortdtid ved å spise mindre og bevege meg mer UTEN at det var særlig fristende. Jeg har ganske sterk viljestyrke på noen områder, hvis du har lyst til å ha meg på msn eller noe sånt så er du velkommen til det! Du må gjøre noe med det selv, men jeg kan kanskje hjelpe deg å dytte deg litt? Tror du trenger litt press, ikke bare klem og suss. Det skal du få når du har nådd målet ditt:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5702609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2006 #40 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg har et enkelt tips til deg: Begynn å ta Krom! Det er et naturlig mineraltilskudd som fås hos helsekostbutikker, og ikke er det særlig dyrt heller. Dette mineralet tar bort en del av søthungeren (faktisk påstås det at de som har overdreven søthunger kan ha for lite krom naturlig i kroppen). Du sier at du ikke er særlig motivert til å begynne på slankekur, men å ta en pille hver dag krever ikke mye. Det er ikke sikkert dette fungerer på alle, men på meg fungerte det kjempebra! Jeg spiste alt for mye søtt (spes. sjokolade) og hadde en BMI på 30,1 da jeg begynte på Krom. Nå, etter 3 mnd er den på 25,1 og synker stadig! Det er såklart ikke bare krommen som gjør dette, jeg har fulgt Grete Roede også, men den har hjulpet veldig! Fra å spise sjokolade hver dag har jeg kuttet ut til kanskje en gang i uke, og det beste er at jeg ikke har lyst på det en gang!!! Tenker ikke på sjokolade, omtrent, spiser bare når jeg blir tilbudt. Jeg er overbevist om at krom vil hjelpe deg med å ta av. Ikke alt, men får du fjernet søthungeren er mye gjort! Da kommer nok kiloene til å renne av, og motivasjonen til å gjøre andre trekk øker! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5680497-jeg-er-vemmelig-feit-og-avskyelig-samme-som-p%C3%A5-90-detta-er-laaangt/page/2/#findComment-5727959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå