odny2 Skrevet 19. juli 2006 #1 Del Skrevet 19. juli 2006 Min termin var 5 juli og jeg var på dag 10 over. Selv synes jeg det gikk ganske greit, men ble sliten av alle som MÅTTE kommentere et eller annet hver gang de så meg og komme med sine tips om hvordan få fødselen igang. Selv fokuserte jeg på at babyen kommer når den er moden og klar for det selv for å "holde ut". I svangerskapet har jeg generellt vært plaget med kynnere og en del maserier på slutten. Det begynte med en natt med sterke/vonde sammentrekninger hver halve time. På morningen dabbet de av :-( og jeg tenkte nok en natt med maserier. Utover formiddagen begynte de å komme tilbake, og jeg var mest mulig i bevegelse for å få de igang igjen. Jammen holdt de seg og utover kvelden ble de sterkere. Om natten begnte de å komme hver 15 minutt og kom gradvis tettere. På morningen (05.00) var de ca 8 minutter imellom og pga lang vei til sykehuset reiste vi inn. Inne på sykehuset ble det konstatert 3 cm åpning og jeg var glad for å være igang. Ble flyttet opp på føden kl 09.00 og jeg la meg ned i en seng for å hvile (hadde ikke sovet noe særlig de to siste nettene). Riene kom hvert tiende minutt nå og var helt ok å puste seg gjennom. Jeg har lest at det var viktig å puste seg gjennom riene for å "jobbe med" kroppen og for å få mest mulig oksygen til fosteret. Etter to timer i sengen kom jordmor med prekestol og ba meg gå oppe for å få fart på riene. Det var veldig effektivt å være i bevegelse og riene kom oftere med en gang jeg var oppe å gikk.Etter å ha vært oppe en stund gikk jeg i badekaret og lå i ca to timer, det var veldig deilig. Klokken var nå 14 og åpningen 4 cm. Riene kom nå hele tiden og jeg la meg i sengen. De var veldig vonde og jeg fokuserte på å puste og telte imellom hver gang jeg pustet. Synes jeg fikk bedre kontroll da for da visste jeg hvordan de bygger seg opp og når de begynte å gå nedover igjen. I begynnelsen kom jeg til ti, og etterhvert ble de lengre. Rundt kl 16 kom jeg til 40, og synes nå riene var vanvittig vonde itilegg til at de kom i ett etter hverandre. Åpningen var nå 6 cm og jeg klarte ikke å snakke noe særlig.Jeg fant ut nå at epidural måtte være tingen selv om jeg i utgangspunktet ikke ville ha og klarte å be om det. Heldigvis var anestesilegene ledig og kom for å sette på meg. Innleggningen av epidural gikk bra. Jeg kjente et stikk når de satte lokalbedøvelse, og kjente ingenting av selve epiduralen. Når bedøvelsen begynte å virke var det helt fantastisk!!!!!!!!!!!! Nå kjente jeg riene, men det var ikke vondt. Nå kunne samboeren min få kontakt med med meg igjen og jeg kunne spise og drikke. Det var deilig med litt mat og få hvile seg litt. I seks tiden var jeg kommet meg ovenpå og hadde neste full åpning. Jeg reiste meg opp for å få bayen til å gli lenger ned i bekkenet. Ved å være oppe så kjente jeg ungen presset seg nedover i bekkenet. Det var ikke vondt, bare en sterk følelse av et press i baken. Epiduralen virker ikke så godt i utdrivingsfasen fikk jeg vite. Når ungen var kommet ned i bekkenet var det på tide å begynne å presse. Det var godt å få komme igang med dette. Det var faktisk ikke vondt til å begynne med. Det føltes som jeg hadde en stor bæsj i baken og når jeg presset så kjente jeg at den gled nedover. Jormor instruert meg i hvordan jeg skulle presse så det gikk bra. Først når hodet kom i åpningen var det vondt for det var en intens følese av svie. Det stod i åpningen i mellom tre pressrier før jeg klarte å presse ungen ut. Tiden gikk fort for pressriene kom tett etter hverandre, men det var bare godt slik at jeg fikk presse. I rien da hodet kom ut kom resten av kroppen med det samme. Heldigvis!! Å få gutten opp på magen var en uvirkelig følelse og jeg begynteå gråte. Det gjorde samboeren min også. Gutten hylskrek og jeg synes så synd på han etter å ha blitt presset ut av den varme hulen sin. Det var godt å få han ut til oss og vi følte umiddelbart kjærlighet for han. Etterpå kom morkaken av seg selv og det merket jeg ikke. Ble sydd etterpå. Fikk da lokalbedøvelse så det var ikke vondt. Etter å ha ligget på føden ble vi flyttet til barselloftet. Der ble vi tatt imot av en jordmor og fikk et rom for oss selv. Det var helt supert. Vi fikk være i fred med babyen og kunne ringe jordmor når som helst på døgnet.Her var vi tre dager og koste oss.Fikk mye veiledning i amming og det synes jeg var godt. Mine tips til de første dagene er å ha med seg saueskinnet fra nøstebarn. Min gutt lå på dette og var så varm og god hele tiden. Oppå han la jeg et hjemmestrikket teppe av lanolinull og dynen øverst. Han hadde det så lunt og godt.Det var aldeles ikke for varmt for han. Fikk mye skryt av jordmødrene for dette. Vil ønske dere andre lykke til og si at dere har mye å se frem til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 19. juli 2006 #2 Del Skrevet 19. juli 2006 Gratulerer, og takk for tipsene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phobia Skrevet 19. juli 2006 #3 Del Skrevet 19. juli 2006 Hei GRATULERER med gutten Takk for flott og ærlig historie og godt tips !!! Kos dere med babyen og barseltiden - den er en nydelig tid...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pippi78 & prinsessa :) Skrevet 20. juli 2006 #4 Del Skrevet 20. juli 2006 Gratulerer! Flott med tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
m*78 Skrevet 20. juli 2006 #5 Del Skrevet 20. juli 2006 Gratulerer med gutten! Kos dere masse i tiden fremover! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til Jonathan Skrevet 20. juli 2006 #6 Del Skrevet 20. juli 2006 Gratulerer!! Så deilig og høre en oppløftende fødselshistorie!!Nå gleder jeg meg faktisk noe voldsomt til riene starter!! Håper jeg får en like fin fødselsopplevelse som deg!!!!!! Jeg er 4dager på overtid nå og går og venter på at noe snart skal skje:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆★MammaTil2Snart1UkeIgjen☆★ Skrevet 20. juli 2006 #7 Del Skrevet 20. juli 2006 Takk for det du skrev =) Kjempe godt å høre.. Er så lei av alle som bare forteller skrekk opplevelser... Supert altså, gleder meg faktisk nå =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ceci og prinsen. Skrevet 20. juli 2006 #8 Del Skrevet 20. juli 2006 Gratulerer! :-) dette var flott å lese, gjør at jeg virkelig gleder meg til det blir min tur! :-) Kos dere med gutten og lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå