Gå til innhold

Så må jeg bare mase litt mer om dette da...

Anbefalte innlegg

Vi som har vært/er plaget med kvalme og oppkast vet hva det er snakk om!!! Jeg er nå i uke 20 og lurer på om går det virkelig an å kaste opp enda??? Gir det seg aldri helt, det avtok endel fra uke 14, men jeg lurer på når det ikke har gitt seg til nå kan jeg da regne med at det vil vare hele svangerskapet? Jeg klarer aldri å legge på meg, har lagt på meg hele 1 kg, men det mister jeg vel fort etter 1-2 dager med oppkast og lite matinntak pga liten matlyst...

Har nå 1-2 dager per uke der jeg kaster opp, men de andre dagene kan jeg være veldig bra igjen. Fant derfor ut sammen med legen min at nå var tiden inn for å prøve aktiv sykemelding, første dagen på jobben var rolig og gikk greit, var småuggen men kasta ikke opp. Når jeg derimot kom hjem ble jeg gradvis mer og mer dårlig og avslutta kvelden med oppkast og hadde en dårlig natt og så får jeg en dårlig dag etterpå der jeg starter med å kaste opp og er småkvalm gjennom hele dagen og dårlig matlyst fører til lite matinntak, blir derfor slapp, tufs...Halsen er helt rar etter å ha kasta opp siden uke 6-7...

Har noen erfaring med at dere har blitt verre igjen etter at dere begynte å jobbe? Hvordan løser dere dagene deres med kvalmen, er dere sykmeldte 100% eller jobber dere?

Jeg skjønner jo at en må ta hensyn til seg selv og roe ned litt når en har det sånn, en har jo ikke bare seg selv å tenke på, det er jo et lite barn der inni som også trenger en god kropp å vokse i. Selv om det ikke er rent skadelig for barnet, merker jo barnet også at mor ikke har det helt topp.

Men samtidig ender jeg opp med å ha litt dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å gå i 100% vakter nå som jeg prøver aktiv sykemelding, men jeg kan vel kanskje ikke forvente at jeg plutselig skal klare å jobbe 100% etter 3 mnd med 100% sykemelding...aktiv sykemelding er jo ment for å være en overgangsperiode mellom sykemelding og yrkesaktiv, der en kan finn ut hva en tåler og ikke tåler, men jeg føler jobben har forventninger om at jeg skal plutselig være tilbake 100%...kanskje jeg bare innbiller meg det...jeg føler ofte vi "kvalme"-gravide lett blir sett på som syte-jenter...noen fler som føler det?

Fortsetter under...

det er dessverre noen som kaster opp gjennom hele graviditeten.

jeg er heldigvis ikke så plaget som deg, men kaster opp hvis mitt blodsukker er lavt. å det er spesielt om morgenen og hvis det går noen timer innen jeg får noe mat. da kaster jeg garantert opp.

å når jeg kjenner at jeg blir kvalm,så er det forsent for meg å spise,for da må jeg kaste opp.

men som moren min sa : om 100 år er alt glemt :)

selvfølgelig er det vanskelig å gjøre jobben sin 100% når man har det dårlig.men du er gravid.

å de fleste gravide er forstående,mens andre ikke er det.

du får ha lykke til.

det er ikke mange månder tilbake før du slipper den kvalmen :)

Heisann.

Synes kjempe synd på deg!!

Spydde frem til uke 15 jeg, hver dag, gikk ned masse kg.

Så begynte jeg med akupunktur(trodde egentlig ikke det skulle virke) Men det gjorde det. Har hatt 2 behandlinger hver uke i 3 uker.

Råder deg til å prøve dette.

Ellers er det noen som går kvalmne i 9 mnd:(

Blir selv litt kvalm om jeg ikke spiser 1 gang i timen, men ikke slik som før.

Jobber 75%, og det holder i massevis for meg. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke klarer jobbe 100%, du er langt i fra den eneste:)

Ha en fin dag:)

Nå skal jeg på jobb;( heheh....

hei du;)

må si at jeg virkelig føler med deg!

kastet selv opp i 2,5 måned...d går bedre nå,men tåler ikke noe form for stress..klarer ikke å dusje om morgenen,d blir for varmt...

har vært sykemeldt 100%i over 3 måneder,prøvde å begynne på 50%,men da begynte jeg bare å kaste opp mere...

har tatt reisesyketablett hver morgen og prøvd akupunktur,d hjelper mye:)

nå har jeg fått bekkenløsningtendenser,å går til behandling 2 dager i uka,får ikke lov til å prøve meg i jobb enda...Så d er veldig kipt!

men håper på å få bynne på jobb noen timer i uka etter hvert!

du må ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å jobbe,tenk på den lille i magen din..å drit i hva folk tror å mener,de vet ikke hva vi gjennomgår likevel.enkelte blir uheldige,mens andre kan ha d beste svangerskapet!

Jeg håper du blir bedre snart,ikke tenk på jobben din,prøv å konsentrer deg om babyen og deg selv;)

masse lykke til fra ei som føler med deg:)

Tusen takk for støtten alle sammen! Selv om dagene er dårlige innimellom så går ukene og månedene og terminen nærmer seg sakte men sikkert :)

Jeg skal nå ivertfall prøve meg på aktiv sykemelding og heldigvis har jeg da muligheten til å bare ringe og melde meg syk hvis jeg har en dårlig dag. Men samtidig kan jeg være glad for de dagene jeg er i god form og da jeg klarer å komme meg ut også.

Klemmer til dere alle, ser frem til å treffe dere på BIM-treff 26/7 :)

Hei desember-baby!

Dette er nesten som å høre historien om meg selv! Jeg er i uke 21 og har fortsatt dager hvor jeg kaster opp og er kvalm, og senga er det eneste fornuftige stedet å være. Med meg så trodde jeg at jeg ble kvitt hele kvalme greia rundt uke 10, men det kommer tilbake med jevne mellomrom. Jeg belager meg på at det kommer til å være slik resten av svangerskapet...skikkelig dritt! Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan folk orker å gjøre dette flere ganger!

Du må få all del ikke ha dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver (utrolig lett å si!), ta vare på kroppen din og bebisen, det er mye viktigere! Men jeg bør vel høre mer på mine egne råd for jeg føler det akkurat som deg... Tenk at jobben din skal være glad at du kommer i det hele tatt, mange ville vært hjemme hele tiden! Lykke til!

Annonse

Hei bobaloos med Mia i magen!

Jeg unner ikke noen å ha det sånn som meg, men jeg synes det er godt å høre at det er flere som har det som meg.

Jeg har også bare innsett at jeg mest sannsynlig vil kaste opp innimellom resten av svangerskapet...men men...ikke noe å gjøre med det enn å akseptere det. Ikke at jeg skal stresse med det, men jeg klarer jo aldri å legge på meg noe da, jeg gikk jo ned masse i de første 3 mnd, og har nå klart å tatt igjen vekttapet og ligger nå på akkurat det jeg veide før jeg ble gravid,- 57 kg, men magen og brystene vokser jo men siden jeg kaster opp 1-2 ganger pr. uke med en påfølgende dag med lite matinntak pga. dårlig matlyst og umattelse så går jo vektregnskapet i null hver uke...Men barnet får visstnok det det skal ha likevel, det spiser jo av meg sier legen da. Har du det sånn også?

Vi skal jo ha et laaaaaangt yrkesaktiv liv og vi (spesielt oss kvalme-jenter) må få lov til å ta hensyn til oss selv under svangerskapet, det må bare en arbeidsgiver forstå! Jeg prøver på en åpen og ærlig dialog med arbeidsgiver i denne perioden, så det ivertfall ikke blir noe usagt eller misforstått mellom oss.

Er du sykemeldt eller jobber du nå under svangerskapet?

Hei igjen desember-baby!

Uansett hvor dumt det høres ut så er det litt godt å høre at andre har det på samme måten, ja! Jeg har tydeligvis ikke noe problem med å legge på meg. Har gått opp 12 kg! Jeg må spise for ikke å kaste opp, og det betyr jo at matinntaket har vært større enn normalt. Har lagt på meg masse etter at oppkast hver dag ble et dårlig minne. Jeg fikk også mage vanvittig tidlig, og har nok vært ganske stor ift. normalen (se på albumet!), og tror vel at jeg har hatt et sunt kosthold. Håper bare at kiloene renner av etter fødsel!

Jeg jobber 100% nå, men kan ikke jobbe helgejobben min (ca. 15%) som jeg har ved siden av. Trenger helgene til å hente meg inn litt igjen. Men har en kjempegrei avtale med arbeidsgiver på hovedjobben min at jeg kan ha hjemmekontor de dagene jeg er dårlig, så slipper jeg ihvertfall å komme på kontoret (ikke det at jeg er så effektiv hjemme de dagene...). De på den andre jobben er drit sure fordi jeg ikke jobber der, mente til og med at jeg skulle si opp! Idioter! Jeg syns absolutt ikke det er rart at jeg ikke jobber mer enn 100% når jeg har sånne plager.

Lykke til med jobbing videre, og ta hensyn til deg selv og kroppen din:)

(det gjelder alle bimmerne...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...