Gå til innhold

Metaformin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til legen og ta noen prøver og kanskje få metaformin...hva hjelper det for?er det tableter som takes atmed mat eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metformin er egentlig en diabetes-medisin på lik linje som gluchopage f.eks.

Denne gis ofte til kvinner med pcos fordi den stabiliserer blodsukkeret, som igjen fører til at kroppen slipper å produsere så mye insulin, som igjen påvirker eggeløsning og bedre eggeløsning. En del går ned i vekt av dette også:-)

Det skal nevnes at en del blir dårlige av det, kvalme, diaré osv. Mitt råd er å spise masse mat - ta tabletten -spise litt til. Og så ser du:) Jeg ble ikke dårlig, annet enn litt diaré nå og da, men det er overkommelig, jeg lover deg. Bivirkningene gir seg som oftest etterhvert også da.

Legen din vil nok sette deg på 500 mg den første uka, for så at du kan øke til 1000 mg en stund og så 1500 etter kanskje 1 uke til.

Les mer på felleskatalogen.no om du vil ha mer informasjon. Veldig lurt å "lure" den inn i kroppen...kropppen blir vant med den...og den skal tas sammen med mat...

Ville bare si at jeg gikk på det i 2-3 uker og ble gravid.

Lykke til, Aurora!

Klem fra Lyst: på baby som nå er:

Skrevet

Tusen takk for at du svarte.Han snakket i at jeg skulle starte med 5oomg ja...øker man vær uke altså?Håper den hjelper meg og bli gravid også.Kan man starte nå som helst med den eller må man starte den dagen nye syklusen starert?skal ta blodprøver på mandagan og gikk inn i 12pp i dag.

Skrevet

Legene skriver litt forskjellig på når og til hvor mye du skal øke. Står det ingenting, så spør-fordi jeg har inntrykk av at 500 mg er litt lite. Men ikke gjør noe før du får snakket med legen:-)

Jeg har en kjempeflink gynekolog på sykehuset som satte meg på 1.uke: 500mg, 2.uke: 1000 mg, 3.uke: 1500 mg. For meg gjorde nok dette susen.

Du kan starte når som helst med metformin:-) Kan til og med ta de samtidig med p-piller! Håper blodprøvene dine viser fine hormonverdier!

Ellers vil jeg si at det er gunstig å gå ned i vekt, trene, spise lowcarbo og være glad!!!

Lykke til, Aurora!!!

Skrevet

spenned tid framover må.staretet med trippel pergo kur i dag,akupunktur i morgen og tatt blod prøver ang metaformin i dag...svar på fredag.Håper og starte så fort som mulig på de viss jeg må de.Har alt klart og gått ned 2kg på en uke...spiser ganske sunt helle tid og rører mye på meg....jeg og vil bli pult på tyukka no snart..hehe

• 1 måned senere...
Skrevet

Om man blir gravid og går på Metformin, er det noen som vet om man da bør stoppe eller skal man fortsette?

• 2 uker senere...
Skrevet

Man skal fortsette pga slutter man øker sjansen for abort. dette sa min gyn. spesialist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...