Gå til innhold

Jeg skal i bursdag på lørdag, og skal spise reker, har hørt...


*snart mamma til 2*

Anbefalte innlegg

at det er noe man ikke skal spise av fisk o.l. når men er gravid.

Er reker inniblandt der, eller kan jeg trygt spise reker?

 

Er 5+1 uke på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lege sa at så lenge ikke jeg eller noen i min nærmeste familie er allergisk mot reker, kunne jeg bare spise det.

I ettertid har det vel kommet litt info om at reker får i seg kvikksølv fra havbunnen og det er vel kanskje ikke det sunneste.

Men på den annen side, det kan vel være mye man ikke behøver å spise.

Jeg har spist reker i begge mine foregående svangerskap, alt bra der.

Roasbeaf og rått kjøtt skal du ikke spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste reker for en uke siden, da var jeg 6 uker på vei.. Jeg tenkte ikke over at det kunne være noen risk.. Har hørt at man ikke skal spise rått kjøtt,, og blåskjell holder jeg meg unna.. Men fersk fisk skulle vel gå fint.. Jeg kommer til å spise reker igjen hvis det blir servert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spise reker, det er kun når man ammer at det ikke er så lurt for da kan barnet bli alergisk.

Kos deg med reker du.

Jeg spiste reker sist helg og det var helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa at jeg skulle holde meg unna reker til etter uke 16(da er du ihvertfall over 12 uker), husker ikke hvorfor(dette var i forrige sv.skap) men jeg kommer ikke til å spise det før etter det uke 16 ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man skal ligge unna skalldyr, og man skulle tro at reker kommer inn under der. Men jeg har hørt flere som har sagt at reker ikke er farlig, men vær påpasselig med at de er helt ferske kanskje?....

Og når det gjelder fisk, spis så mye du orker har jeg oppfattet det som. Fisk inneholder jo det sunne fettet, som er bra for barnet (mange som tar omega3- tilskudd nettopp pga fettet!). Så jeg tror nok ikke at fisk skal være farlig....i tilfelle tvil, hold deg til de kjente fiskeslagene. Og spis ikke gammel fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mman skal nok holde seg unna tunfisk fordi den ikke gjenomstekes helt. da blir den nemlig tørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra Matportalen http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

 

- Blåkveite over 3 kilo.

- Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

- Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

- Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

- Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...