Gå til innhold

3-hjulinger: Teutonia, Quinny, OTH, TFK... ? Hjelp en forvirret sjel!

Anbefalte innlegg

Skal finne en sittevogn til sønnen min som snart vokser ut av dypvogna si. Har lest og lest om de ulike vognene, men blir ikke klokere. Og så vet jeg ikke om de ligger i samme prisklasse - og det har jo også noe å si for valget?!.

Ønsker meg :

- en lett 3-hjuling (hva er "lett" forresten? 10 kg? 15?)

- MÅ ha vendbart sete

- enkel å legge sammen

- ikke for bred, må nemlig komme inn på gammel trikk...

- sittedelen må være lang og romslig, har en STOR gutt ;-)

- stram fjæring på understellet (nå har jeg en Brio kombi, og den fjærer så innmari at det er vanskelig å forsere trappetrinn og ikke minst komme av og på trikk og buss)

- god kjørekomfort for barnet

-teleskopstyre (et ønske fra pappaen som er 30 cm lengre enn meg!)

Finnes dette?

Fortsetter under...

OTH er en flott vogn men ikke vendbart sete desverre. Dessuten er den faktisk ganske bred selv om den blir utrolig flat sammenlagt. Så den kan du egentlig bare glemme ; ) Den er lett. Veier 10 kg.

Quinny comfort sin er både tung (13.5kg) og stor sammenlagt. Virker knirkete og litt "dårlig" kvalitet etter å ha lånt en noen uker (vurderte å kjøpe en men slo det fra meg). Den er både smal og heller ikke lang.

De andre har jeg ikke noe erfaring om så der må andre trå til : )

Vi lette også etter en lett med vendbart sete men fant det ikke så vi endte med en Traxx jaguar 3. Det er en flott vogn men den er ikke spesielt lang og romslig. Ikke er den superlett heller men gutten vår trives bedre vendt mot oss og prisen var veldig grei, 2900 er ikke ille. Dessuten har den et flott styre som passer for både korte og lange. Og har både justerbart fotbrett, bumperbar og veldig god kalesje. Så alt i alt er vi veldig fornøyd med valget. Men kanskje ikke noe for deg.........

Så vidt jeg vet (kan ta feil) er det bare tre vogner som har vendbart sete; nyeste Quinny Comfort, Teutonia (S3 tror jeg?) og TFK Joggster Pro.

Hvis du har mulighet bør du dra til butikker som forhandler disse for å prøve dem selv. Jeg har ennå ikke kjøpt meg 3-hjuling, men har lest og lest og lenge vurdert Quinny mot TFK Joggster Twist (ikke vendbar). Quinnyen har egentlig det meste av det jeg ønsker av funksjoner og design. Teutonia liker jeg ikke utseendet på, så de har aldri vært med i min vurdering.

Nå heller jeg mer og mer mot TFK'en, synes den er stilig og praktisk. Min gutt er 9 mnd og vil snart ikke sitte vendt mot meg. Han bøyer seg over til siden for å se fremover når jeg triller, så jeg tror han begynner å bli moden for å sitte fremover. Tanken min er at denne vogna må fungere bra til nestemann også; sette bilstol i og ha hardbag på. TFK-bagen er visstnok den største på markedet når det gjelder 3-hjulinger. Sete og rygg er bredt og langt.

Quinnyen har de samme funksjonene, men vendbart sete og enklere regulering av ryggen (håndtak på toppen), mens TFK'en visstnok har glidelås..

Sjekk nettsidene, og til slutt velg den du mener er best for dere. Vi er jo alle så forskjellige med tanke på hva vi liker. Lykke til!

Quinnyen har ikke stram fjæring.. eller det er vel ikke fjæringen som er løs, men styret liksom. Min vogn er veldig sånn at jeg får styret veldig langt ned uten at framhjulet løftes fra bakken, veldig irriterende når man skal opp høye fortauskanter eller trapper, føler jeg må trykke det ned en halv meter (nå overdriver jeg) men den er hvertfall ikke en stiv vogn, slik som Emmaljunga og Traxx

Jeg har nå bestilt en TFK joggster twist fra babyjungle.nl. Det var jammen ikke et lett valg hvilken vogn jeg skulle velge men valget falt altså tilslutt på TFK`en. Dette er grunnen til at jeg valgte nettopp den:

minus:

kan ikke snu sportsvogndelen

-Men for meg var det viktig at stoffet på innsiden av kalesjen ikke var så lyst ( vil ha det mørkt slik at det blir bedre or ungen å sove) og det har TFK`en. Teutoniavognene er alle lyse på innsiden av kalesjene.

- Quinny`en syns jeg hadde litt smal sportsvogndel og kalesjen på hardbaggen har helt HÅPLØS fasong...luner altfor lite og dårlig solskjerming. Desuten har jeg hørt mange som har klaget over både knirking og andre problemer. Pluss at kalesjen knepper vanvittig høyt.

- TFK`en hadde rett og slett "fikset" alle de tingene jeg ikke likte ved quinny`en bortsett fra at sportsvognen ikke kunne snus men jeg valgte å se på det som et mindre problem....

Annonse

Hva med disse Hartan-vognene, har hørt at de er bra men har også hørt at de er HÅPLØSE på vinterføre fordi snøen pakker seg oppunder skjermen på forhjulet, og jeg har en venninne som fikk en skikkelig mandagsvogn der festet på understellet knakk 2 ganger(!) og ungen nesten gikk rett i asfalten med hodet først.... men de ser jo bra ut da, mye fine finesser?

Hei

Skal ikke blande meg for mye inn i diskusjonen om barnevognene.

men vi har Quinny frestylle 3xl comfort som vi så lang er veldig fornøyd med, at kalesjen bråker er noe man blir vant til.

Dårlig solavskjerming? det vi gjorde var å løsne kalesjen fra den delen som er løs og sitter/skal sitte på vogen bak. da får babyen samtidig masse deilig luft og man kan dra resten av kalesjen langt frem alt ettersom hvor solen er plagsom.

Men det jeg skulle si var at det som er en lett vogn er ikke nødvendigvis bestandig hvor mye den veier men hvordan den oppleves å kjøre.

Selv må jeg innrømme at jeg kun har prøvd denne vognene og vi bor slik at vi har bratte bakker rundt oss på alle kanter og jeg synes den er evdlig god og lett å trille opp bakkene.

Det som også er klue med denne vognen er fremhjulet som både kan snus og sperres noe som gjør at den er like god å kjøre uansett underlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...