Gjest Skrevet 19. juli 2006 #1 Skrevet 19. juli 2006 ... at dere har vokst over "normalen"? Altså målene på livmoren er større enn det som er vanligt? 2 gang hos JM idag og hun sa dette igjen. Hu målte meg til å være i 25 uke - når jeg er nå i uke 24, altså 1 ukes forskjell. Er litt smålig bekymret for å få en mega-baby for å si d slik :-)
Gjest Skrevet 19. juli 2006 #2 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har også vært hos jordmor i dag, og jeg la akkurat på linja. Har livmorstørrelsen direkte med størrelsen på ungen å gjøre?
Skrømti Skrevet 19. juli 2006 #3 Skrevet 19. juli 2006 Jeg tror ikke du skal være bekymret for det at du blir "målt en uke over" har direkte med størrelsen på babyen å gjøre. Det har jo bl.a med hvor mye fostervann man har etc, det gjør vel hele målet større vil jeg tro. Dessuten er det mange variasjoner ute og går når det gjelder dette med målet.
mor88venternr3 Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 Bare tull.. Selv mener jeg at det ikke har noe å si på str.. Jenta mi var 3040 gr og 52 lang.. Jordmora mi sa, - Hu her blir svær osv.. Var jo redd for at jeg skulle få ut en konfirmant omtrent jo )
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Å så vokser jo barna foskjellig i perioder å sånn. Jeg fikk også høre att mi lå litt over. Så jeg trodde jeg skulle få ei stor jente. Men hun var bare 2850 og 47 cm.
Gjest Skrevet 19. juli 2006 #6 Skrevet 19. juli 2006 Mhm :-) Dere har vel rett, men det første jeg tenkte var jo: "Å shit! Spiser jeg for mye" - liksom :-)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2006 #9 Skrevet 19. juli 2006 det går da ikke an å kontrllere livmor veksten med hvor mye mat man spiser... det har absolut ingen sammenheng! Fettet utenpå derimot... har endel med maten du spiser å gjøre..
Gjest Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Ok! Takk for det ANONYM! Faen- e så lei dere altså! Sorry, måtte bare få d ut
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2006 #11 Skrevet 20. juli 2006 Jeg hadde store symfysemål forrige gang, det viste seg å være pga utoverliggende livmor, fosterets leie, samt mye fostervann. Lillejenta var fin og normal.
Gjest Skrevet 20. juli 2006 #12 Skrevet 20. juli 2006 Ja, jag har samma "problem".. mitt SF-mål var ovanför det gröna fältet sist, uppe i det vita (är också i vecka 24). Men JM sa att det kan bero på att jag var väldigt smal före jag blev gravid och att jag därför haft en kraftig "växtperiod" de senaste veckorna. Det behöver alltså inte vara något farligt! Hoppas ivartfall också att dte inte är en mega-baby, hehe
❤Lillemaisprelle❤ Skrevet 20. juli 2006 #13 Skrevet 20. juli 2006 Jeg er å møkk lei av anonyme som skal bare hakke og lage kvalme. Kan dere ikke heller finne på noe annet da enn å forsure dagen for bekymrede gravide!!! ARG!! Til deg, jeg fikk også høre av jordmor at jeg hadde lagt på meg for mye..(6kg i uke 22) Men det er voldsomt fokus på overvektige unger. Litt for mye synes jeg. Min jordmor satt meg på en "slankekur" satt på spissen, og jeg ble livredd for at jeg skulle få en overvektig unge med diabetes osv. Har snakket med mange ang denne episoden, og de fleste anbefaler meg å bytte jordmor. Så kos deg å vær glad. Du vet selv om du lever som normalt eller om det er bare usunt det som kommer inn i munnen. Det er jo ikke noen fasitsvar på hvor mye man skal legge på seg eller ikke. Blir oppgitt av kroppsfokus! Lykke til da !¤
Motoko Skrevet 20. juli 2006 #14 Skrevet 20. juli 2006 Har vel ikke så mye å si med strl. Mora mi var vel temmelig normal med meg, men jeg veide 5,330 kg !! når jeg ble født. Har ikke vært spes. stor av vekst eller kraftig senere i livet for det. Når hun skulle ha søstra mi, var magen så stor at den rakk helt utpå knea, hun møtte ei som skulle ha trillinger som hadde mye mindre mage enn henne. Hun hadde veldig mye fostervann, søstra mi veide 4,7 kg. For min egen del lurer jeg på om ungen min blir stor, siden jeg var så diger, og typen veide også ca. 4,7 kg ? (Jeg har helt normal strl på magen, er i 24 uke)
Stratos med 3 barn Skrevet 20. juli 2006 #15 Skrevet 20. juli 2006 Merkelig at disse JM er så uvørne i talemåten sin! Synes stadig det er så mye spørsmål og uroligheter her inne pga noe disse JM sier.... Vel, tenkte bare jeg ville berolige deg med at min mor hadde en kjempe mage når hun ventet meg og at alle sa at jeg nok kom til å bli stor... Vel jeg var helt normal, den store magen skyltes MYE forstervann.... Ligger selv også litt ovenfor den berømte streken på helskortet, men i følge min JM og lege skulle denne streken vært justert for flere år siden fordi man i dag normalt føder litt større barn. Derfor ligger jeg alikevel perfekt innenfor målene i følge disse to. Må si jeg er glad for å ha en JM som aldri har skapt bekymringer for meg )
Gjest Skrevet 21. juli 2006 #16 Skrevet 21. juli 2006 En liten kommentar bara: JM sa till mig att det gröna fältet betyder att 95% av alla gravida har SF mål i detta området. Så om man ligger över eller under behöver egentligen inte betyda mer än att man tillhör de 5% som har lite större alt. mindre livmoder. Alla gravida kan ju som sagt inte vara likadana
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2006 #17 Skrevet 21. juli 2006 Tror nok ikke det er noe megababy i vente. Mange som ligger litt over. Både fordi det er gamle tabeller, og fordi man bærer forskjellig, kan måle litt forskjellig, har ulike mengde fostervann - blant annet. Har ikke fått målt sym-fund ennå, er kun i uke 18 - men gleder meg ikke. Hørt at mange er hardhente, og livmoren min er så følsom. Hvis jeg klemmer lett på magen, så gjør det veldig vondt. Ugh.
heme Skrevet 21. juli 2006 #18 Skrevet 21. juli 2006 Sist sv.skap, var det der symfysemålet(?) godt over normalen.. Men gutten kom ut 3780 gr og 50 lange... Mor mi hadde og veldig stor mage på alle oss 4, så eg har nok arvet dette... Men nå, er 21 veker på vei, er eg ikkje større enn normalt... Så lenge det varer... :-)
Heidi m beibi=)05.12. <3 <3 Skrevet 21. juli 2006 #19 Skrevet 21. juli 2006 tror nok det er mye som spiller inn.. jeg ligger over denne gang og lå over forrige gang. Kansje er termin usikker? Kansje er morkake forann (placenta anterior står d på ul papira da) Kansje er det rikelig fostervann`? Uansett, så er det vel bedre å ligge litt over enn litt under;) tror du ikke? Jeg tror de ser på kurven at den stiger jevnt å trutt, plutselige endringer er vel heller å reagere på, og da får man vel en UL. Har forstått det sånn at det ikke er helt bra med for mye fostervann, men da tapper de vist litt. Lykke til
Mayken Skrevet 23. juli 2006 #20 Skrevet 23. juli 2006 Sist jeg var hos jordmor, viste det seg at jeg nå ligger noen cm over normalen. Hun sa at dette ikke trengte å bety noe, alle vokser forskjellig. Var på 3D ultralyd på torsdag og da var alle målene til jenta vår akkurat som de skulle, men jeg har litt ekstra fostervann, derfor er magen min større enn normalen. Så det er nok ikke noe å bekymre seg over. dette er noe som kan rette seg etter hvert tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #21 Skrevet 23. juli 2006 Hei! Har hatt sf mål under normalen denne gang ( 3.gangs) og skal nå til 3. ul for kontroll av vekst. På forrige ul var tilsvarte barnets vekst at jeg skulle være ei uke lengre enn jeg er, og likevel bekymrer de seg for at livmoren er for liten... Med begge de jeg har har jeg vært på normalen i uke 24 (som jeg er nå), men har fått ganske små barn... Pussig dette her.. håper bare alt ser bra ut denne gangen også...
bee* Skrevet 23. juli 2006 #22 Skrevet 23. juli 2006 jeg ligger ca 5 cm over den grønne streken og det gjorde jeg sist også men da var lille gutt heeelt normal str på.. da jeg spurte JM om hvorfor jeg var så stor kunne ho ikke forklare det men ho sa at når ho kjendte på magen min så tenkte ho at jeg hadde ei stor livmor ikke en stor baby. Jeg var foresten på veldig mange UL med forige for de trodde det var tvillinger eller veldig mye forstr vann men babyen var helt normal str på og normal mengde med fostervann... vi må nok bare finne oss til ro med at alle er forskjellige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå