Gå til innhold

skuffet etter legebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var hos fastlegen min i dag. Jeg er 34+3. Ble skuffet fordi hun glemte å notere ned symfysemålene på helsekortet, selv om hun målte meg (dette oppdaget jeg da jeg kom hjem så jeg sa ikke i fra), så nå vet jeg ikke helt hvor mye magen har vokst.

Det andre skuffende var at jeg ikke fikk ny legetime før jeg er i uke 39 av graviditeten, jeg skal til JM i uke 38, men pga ferieavikling så er det da 4 uker til neste kontroll hos JM.

Jeg spurte om legen min kunne sjekke om hodet på babyen var festet, da sa hun bare: "det gjør vi ikke før i uke 36, det er enda for tidlig." Ja, ja, da må jeg vel vente til uke 38 med å få vite noe mer.... Jeg blir jo litt bekymret, trodde det skulle være oftere kontroll mot slutten, kanskje jeg tenkte meg en kontroll i uke 36. Måtte bare klage litt dere:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du ikke finne deg i .. fra uke 36 bør du gå hver uke...Hvis fastlegen har ferie så skal de ha vikar.. Det at leger/JM glemmer å notere- eller å sjekke ting er helt normalt...du må bare ha styring selv- Hvis jeg var deg hadde jeg stått på for å få time i uke 36 og 37..du har jo time i 38 og 39.. Jeg syns det er viktig å få sjekket seg og beholde roen..Og nå er det liksom retningslinjer som sier både det ene og det andre..har utviklet seg til at gravide skal ha færre kontroller- færre ultralyder ( før hadde en i uke 18 og 32..nå kun i uke 18)og sist jeg var til legen var det faktisk slik at..nei hjertelyden trengte en ikke sjekke hvis jeg hadde kjent spark...Hæ??? Så stå på jente..vi vet best selv..mener jeg..og shit i alle retningslinjer..som sikkert bare er funnet på for å spare det offentlige for penger..

Skrevet

Hei,

det er nok spesielle tider nå når det er ferieavvikling for tiden. Jeg er 34+3 også, og var til JM forrige uke. Skal til legen min for kontroll i uke 36, og til JM igjen uken etter. Så jeg tror kanskje jeg har vært litt heldig å får komme til JM/lege ofte den siste tiden. Men det er sikkert varierende ettersom hvor i landet du bor. Dumt at legen glemte å notere symfysemålene på kortet ditt, det er jo tross alt morsomt å følge med på hvordan magen vokser.

Jeg fikk beskjed hos JM forrige uke at min lille baby ligger med hodet ned, men det er ikke festet enda. Og det er heller ikke sikkert at det kommer til å gjøre det før helt opp til fødselen.

Men lykke til videre og håper at alt ordner seg for deg med kontrollene.

Klem

Skrevet

Takk for støtte:)

Jeg blir bare så skuffet og såklart bekymrer jeg meg mer når det nærmer seg slutten. Men hun sa (fastlegen min): "Ja, man trenger jo ikke så mange kontroller egentlig, ihvertfall ikke om man er frisk, som deg...", så jeg tviler på at det hjelper om jeg maser på henne. Jeg spurte henne til og med om jeg skulle komme oppom til legekontoret med en urinprøve i uke 36 (uten legetime) og hun sa at nei, det trengte jeg ikke.

Hmm, kanskje jeg heller skulle ringe fødeavdelingen hvis det er noe jeg lurer på. Foretar de kontroller der hvis både JM og lege er i ferie?

Skrevet

Hei!

I uke 36 fødte jeg sist. Og da burde jeg visst om hodet var festet. Er det ikke festet, og vannet går, skal man ligge.

Denne gangen har jeg krevd kontroll både i uke 32, 34 og 36. Er 31 nå.

Ring legen og si at du ønsker kontroll i uke 36. De skal ta gravide sine bekymringer på alvor.

Lykke til!

Skrevet

det symfysemålet er kjempe viktig å få satt på kortet,,, det er legen min meget nøye med.... er jo der du ser om babyen vokser eller ikke....

Skrevet

sånn er det jo bare blitt.. vi får ikke fler enn 8 kontroller tilsammen, trøsten er at det er langt mer enn i de fleste andre land..

Skrevet

Hei

Legen min sa det faktisk var undøvendig med timer hver uke den siste tiden, det holdt lenge med annenhver uke. Hm, går utifra at det er ulik praksis fra sted til sted. Frustrerende når legen glemmer å notere på helsekortet og ja, min skrev faktisk helt riv ruskende gale opplysninger så aner ikke vekstkurven min jeg heller. Kanskje sommervarmen og ferie som gjør dem litt tussete?

Hilsen meg

Skrevet

Hei på dere!

takk for støtte, tror ikke det hjelper å ringe legen og be om en ekstra kontroll siden hun sa at man egentlig ikke skulle/ trengte ha så mange kontroller og at jeg ikke trengte å komme før uke 39, siden jeg skulle til JM i uke 38 så da får jeg bite i det sure eplet og håpe på det beste og at ikke noe skjer før den tid he he.

Noen ganger så føles det skuffende at leger er så forskjellige, noen er sikkert supre og gir tett oppfølgning, mens andre ikke gjør det og skriver feil på helsekort, utelater ting på helsekortet, blander sammen ting eller glemmer ting. Min lege glemte f. eks at jeg skulle ta Rhesusprøve i uke 32 (siden jeg har blodtype Rhesus negativ)...og jeg måtte selv ta intiativ til å få tatt blodprøven og måtte nevne det for henne.

Ja, ja; lykke til uansett alle dere; alt går sikkert greit og bekymrer jeg meg for noe så kan jeg jo ringe føden.

Skrevet

Hei! Jeg var til kontroll i uke 28 hos jordmor. Fikk ikke time hos jordmor før uke 34 pga ferie og fullt bokket. Skulle ta kontakt med legen i uke 30 men da hadde legen ferie. Har hvert hos jordmor i uke 34 . Fikk ny time hos jordmor 2 dager etter terminen. Skal til legen i uke 36 og da skal legen ha mer ferie. Så etter det skulle jeg få en vikar. Det er ikke lett i disse ferie tider.

Var leit at legen glemte å skrive opp sf målene.

Skrevet

Hei hei:)

Må bare si at jeg ikke skjønner meg helt på dette helsevesnet... Jeg personlig har fått helt super oppfølging, først hver 6. uke ca (JM) og så hver 4., var i dag og da var det tre uker siden sist. I dag er jeg 36 uker. Min vanlige jordmor er nå på ferie, men der jeg går hadde de ordnet med en annen superhyggelig dame. Hun sa at fra nå av skal jeg komme hver uke. Jeg sa "hver uke?", og hun sa "ja, vi anbefaler det!" Og jeg har vært så normal som det går an å få blitt hele svangerskapet... Virker som ting er veldig forskjellig fra sted til sted!

Uansett så ønsker jeg alle lykke til, og jeg ville ikke nølt med å spørre legen en gang til:)

Skrevet

Hei på dere

takk for svar, ja, og siste som skrev, det illustrerer bare hvor forskjellig man blir møtt av JM og leger, og at oppfølging ikke er den samme for alle, sukk, men fint at du blir tatt godt vare på:), det er kjempebra av JM, jeg tenker at jeg drøyer litt for å se og om jeg blir usikker eller lurer på noe så ringer jeg enten lege eller helsestasjon, de må jo ha vikarer som kan ta i mot for en kontroll hvis man trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...