Gå til innhold

(Blære) Mola??

Langemann

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om dette her?

Hadde utskrapning i julen etter MA(måtte skrapes 2 ganger - uke 12) og utskrapning x 2 nå etter MA i uke 11. Denne gangen fant de Mola i restene. Fikk telefon fra Ullevål i stad. Har tatt hcg prøver nå og er på 79, 1 1/2 uke etter siste utskrapning. Aner ikke hva det betyr og venter nå på telefon fra legen min for videre oppfølging. Noen som har noe kunnskap om dette her????????

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har også hatt 2 ma det siste halve året og begge gangene har de funnet molaliknende forandringer i morkaken min. Dette er visst veldig sjeldent. Det er altså celleforandringer som kan (merk kan) utvikle seg videre til kreft, men det skjer så og si aldri(ifølge legene mine). Det blir også kalt falskt svanger skap i og med at kroppen produserer hcg uten at det er noe foster der, eller etter at fosteret er dødt. Ut ifra hva jeg har forstått skal hcg nivået stige med flere tusen pr døgn, så at ditt nivå nå ligger på 79 en og en halv uke etter utskrapningen høres normalt ut. Men jeg vet rett og slett ikke.

Les tråden som er litt lenger ned på siden som har overskrift : Min grusomme historie. Der snakker vi også litt om mola.

Hvis du er så uheldig å ha fått påvist mola er sjansene for at det utvikler seg videre til kreft veldig liten (etter hva jeg har lest og hørt fra legene mine) og hvis det skulle utvikle seg videre til kreft er sjansene for at man skal bli frisk igjen mye større enn det omvendte. De fleste som må gjennom en behandling kan også føde friske barn etterpå.

Håper du ble litt klokere, bare spør om du lurer på noe så skal jeg svare så godt jeg kan. Men jeg tror det beste for deg er å snakke med ullevål om dette, kan du ikke ringe de og be om å få snakke med en lege?

Klem

Hei,

Jeg fikk påvist en MA/BO i mai (uke 11), men før det ble konstatert, hadde legene en mistanke om Blære Mola. Dette fordi man ikke kunne se noe foster og det man så lignet litt på en drueklase, hvilket er noe av kjennetegnet for Blære Mola.

Det gikk en stund før jeg fikk telefon fra Ullevål om hva som faktisk var tilfellet, patologen skulle behandle det som en hastesak, men i mellomtiden rakk jeg å lese ganske mye mye om Blære Mola samtidig som jeg spurte og grov på Ullevål.

Min forståelse av Blære Mola:

Blære Mola betyr syk morkake, cellene i morkaken er syk, og kan i svært sjeldne tilfeller utvikle seg til kreft (les sjeldne). Denne krefttypen er HELT helbredelig i såfall (utifra hva jeg har lest), og jeg håper at du klarer å få tankene dine bort fra ordet "kreft". Man har det som kalles hel og partiell mola, klarte aldri helt å lese meg til forskjellen mellom disse, men tror at hel mola betyr at det kun er kommet med arveanlegg fra far under befruktningen. Og da blir det jo ikke noe bebiss. Men morkaken vokser og Hcg-nivået i kroppen blir gjerne høyere enn hva som er normalt, så man vil jo få positiv test, symptomer osv.

Etter en utskrapning der det er konstatert Blære Mola anbefales man å ikke prøve og bli gravid på minst 6 mnd. Dette fordi man skal følges opp med blodprøver for å sjekke Hcg'et (en gang i uka en stund, deretter sjeldnere). Grunnen til dette er at det fortsatt kan ligge igjen celler fra morkaken som plutselig kan blusse opp igjen (Hcg stiger) og det er ikke bra. Nettopp derfor så er det ikke så lurt å bli gravid i denne oppfølgningsperioden, da ser man jo ikke om de syke cellene forsvinner.

Nå vet ikke jeg hva som er høy eller lav hcg etter utskrapning i forhold til Blære Mola, det kommer vel an på hvor langt man er på vei osv, men jeg synes jo at 79 høres lavt ut. Så jeg håperhåper for din del at det "bare" er en MA eller en BO (Blighted Ovum) (tenk at man kan skrive "bare" om noe så vondt som dette..).

Jeg tenker på deg,

stor og varm klem fra meg

Hei!

Ser ut som vi har hatt ganske lik opplevelse. Måtte også til utskrapning 2 ganger etter at jeg hadde abortert med pillemetoden. Orker ikke skrive hele historien på nytt, for den er utrolig innviklet og lang. Du kan lese om den under innlegget: Min grusomme historie. Jeg har nå HCG på 12, nesten 7 mnd etter aborten.

Håper det går bra med deg og at du slipper å vente så lenge som jeg måtte på behandling og oppfølging. Og at HCG synker litt fortere enn min har gjort.

Hcg-verdien din er lav etter bare 1 1/2 uke, det er et godt tegn. Du vil kunne trenge å måle hcg jevnlig kanskje 6- 12 måneder fremover avhengig av hvilke verdier du får etterhvert. Målet er at de skal ligge stabilt innen normalområdet (under 5) en viss tid.

Her kan du lese mer, men ikke blir skremt av alle "worst case scenarioene". Dette er ikke en kreftsykdom men et slags forstadie. Noen svært få må behandles med cellegift ("snill type" cellegift) og alle blir bra av dette så lenge man følges opp.

Ønsker deg lykke til og sender deg en klem!

http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.asp?id=5561

• 2 uker senere...

Hei,

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg var på kontroll på Ullevål på mandag. Hcg har nå sunket til 16, 3 1/2 uke etter siste utskrapning. Jeg har partiell blæremola. Hos meg var det ett levende foster frem til 8 uker. Legen sa at i og med at hcg var så lav så kort tid etter utskrapningen ville dette høyst sannsynlig gå over av seg selv. Jeg skal måle hcg om 4 uker og da garanterte han meg (!) at den ville være under 5. Skal følges opp videre. Han hadde ikke de nasjonale retningslinjene for hånden så han kunne ikke der og da informere meg om hvor lenge vi måtte vente før vi prøvde igjen.

Det jeg nå ikke har fått noe klart svar på er:

- Hadde en MA i desember (uke 12), måtte også da ta utskrapning 2 ganger. Det ble ikke tatt prøver av restene så jeg vet ikke om hadde blæremola den gangen. Har hatt litt angst for at jeg hadde det da og at det kan ha spredd seg. Ved spørsmål sier de at dette er så sjelden at jeg nesten garantert ikke har hatt/ vil få det to ganger. Og om jeg hadde hatt det ville jeg ikke blitt gravid igjen pga høye hcg verdier. Det som slår meg er jo at de som har fått det påvist får beskjed om å vente med å bli gravide igjen og da får kroppen "normalisert seg"...så hvordan vet de at folk ikke har hatt det tidligere??

- Nå fikk jeg mensen bare 3 uker etter siste utskrapning. I følge legen har jeg antagelig hatt mens uten foranstående eggløsning. Hvor lav må hcg være for at en skal kunne ha eggløsning? Jeg ble gravid 5 mnd etter MAèn i desember.

Jeg har 2 friske gutter fra før, men har en abort før førstemann, en mellom barna og nå 2 påfølgende etter sistemann :-(

Tusen takk for hjelp og info!

Annonse

Hei du:-)

Mange spørsmål - og jeg tror ikke jeg kan svare så fornuftig på alle - men skal prøve å svare deg på noen av dem:-)

Noe vil du også finne svar på ved å kopiere lenken i forrige svaret mitt.

Når man har hatt mola en gang, er det en noe øket risiko for at det skal skje igjen. (0.6-2 % sjanse mot under 0.1 % ellers) Det at det skjer igjen under neste graviditet er ikke det samme som at "det sprer seg".

De aller aller fleste tilfeller av mola kureres ved utskrapning. Hvis det nå skulle vise seg at du har hatt dette tidligere (selv om det da er svært lite sannsynlig statistisk sett:-)) OG du ikke ble kurert av utskrapningen ville du nok ikke klart å bli gravid igjen pga fortsatt høye hcg-nivåer.

Grunnen til at man får beskjed om å vente 6-12 måneder avhenging av blodprøveverdier/celleprøvesvar er rett og slett for å skille mellom det som kan være starten på et nytt normalt svangerskap med hcg-stigning - og det som kan være rester etter en mola og tegn på en spredning. Derfor skal man sjekke jevnlig at hcg synker og holder seg på normalverdier (f.eks under 5) en viss tid. Det er derfor viktig at man forholder seg til den fristen man får av gynekologene og bruker prevensjon i denne tiden.

Resten av spørsmålene dine vet jeg ikke svaret på - men spør gjerne mer hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med.

Take care!

Hei,

Så trist å høre din historie.

Jeg vet ihvertfall hvordan du har det med hensyn til alle bekymringer man får i forbindelse med blæremola. Jeg fikk konstatert blæremola etter 17 ukers svangerskap, dette skjedde i juni. Jeg har fått veldig fin oppfølging fra sykehuset. Jeg fikk komme til en sjekk etter to uker fordi jeg hadde blødninger, og så kontroll 1 måned etter og nå i slutten av august en 2-måneders kontroll. Heldigvis hadde jeg den godartede sorten. Hormonnivået har sunket fra over 50 000 før utskrapning til 17000 dagen etter, 1300 en uke etter, så rundt 130 og 24, alle med en ukes mellomrom. Neste måling regnet legen med ville være på nullnivå. Jeg tok blodprøver hver uke i tre uker, så hver 14. dag frem til 2-måneders kontroll, så hvis alt ser bra ut en gang i måneden. Siste lege jeg pratet med sa at de lærde strides om hvor lenge man må vente etterpå, han mente 3-4 måneder etter første nullmåling. Ser at det flere plasser står 6 måneder.

Hvis du vil ta kontakt må du gjerne det. Da får du mailadressen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...