Anonym bruker Skrevet 19. juli 2006 #1 Del Skrevet 19. juli 2006 I de siste ukene har gutten min på 8 mnd begynt å våkne kl 05- 05.30 om morgenen. Tidligere sov han til ca 06.30, som jeg skulle ønske han gjorde nå også. Kan noen hjelpe så hadde jeg vært kjempe takknemlig. NB: Vi har ikke eget soverom til han da vi kun har to roms leilighet. Sånn er rutinene: kl. 05-05-30: Amming kl. 07 Amming igjen kl. 10.30 Amming + grøt og evnt banan kl. 14.30 Middagsglass + fruktpure eller banan kl. 18.00 Amming kl. 19.00 Grøt + evnt frukt/banan (gjerne litt større porsjon enn det som står da han sluker i seg grøten) Kl. 19.30 Han blir lagt og sovner som regel innen kort tid Han får også vann til alle måltider. Han har god appetitt og hiver i seg maten spesielt grøt på formiddag og kveld. Jeg har prøvd å legge han kl. 20 -20.30 også, men han våkner uansett ved 5 tiden på morgenen, så det virker ikke som det har noe å si om han legges kl. 19 eller 20.30. Han ammer ikke på natten, men våkner av og til ved 02 tiden og er våken ca 10 min. Han tas ikke opp da, og vi er kjempe rolige hele tiden. Leser ikke eller har på lys på soverommet når vi legger oss i 23 tiden. Jeg har prøvd å la han ligge og skrike litt i sengen da han våkner, men etter 30 min intens skriking orker vi ikke mer ettersom mannen skal på jobb ol. Får han for lite mat? Har dere noe tips annet enn å legge han på eget rom da det ikke går. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5674840-trenger-s%C3%A5rt-hjelp-8-mnd-gutt-v%C3%A5kner-05-tiden-om-morgenen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tredjemann på vei :D Skrevet 19. juli 2006 #2 Del Skrevet 19. juli 2006 hmm... du kan jo prøve med enda mer mat til hvert måltid? ser du ikke gir han skikkelig forkost, men det bør han vel kanskje ha når han er 8 mnd? når han er såppas gammel ville jeg gitt fast føde 4 ganger om dagen i tillegg til mm/mme. vår lille gutt er 8,5 mnd og får brødskive+ halv banan til frokost + mme, grøt + mme eller vann til lunsj, middag+ vann og grøt + mme til kvelds. i tillegg får han ofte fruktmos i grøten. vi holder oss til faste måltider og han sover 12 timer om natten uten mat. også har vi det bekmørkt og luftig på soverommet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5674840-trenger-s%C3%A5rt-hjelp-8-mnd-gutt-v%C3%A5kner-05-tiden-om-morgenen/#findComment-5675409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vårina Skrevet 19. juli 2006 #3 Del Skrevet 19. juli 2006 Min sønn våkner alltid halv fem-fem han og. Jeg har prøvd å la han skrike i flere mnd nå men det hjelper ikke så mye..Noen ganger slutter han etter en time, andre ganger et kvarter, men han sover aldri lenger enn til kl.6, og ofte sovner han ikke igjen i det hele tatt etter kl.5. Prøver å ikke ta han opp før rundt seks. Men er ikke særlig gøy å høre på den skrikinga (selvom det er småpauser inniblant). Jeg ammet han før tre ganger om natta, men etter avvenning kun i fem-tida. Noen ganger sovna han igjen og sov til 6, andre ganger ikke. Plutselig ville han ikke ha pupp lenger, så nå hjelper ikke det heller.. Så..jeg skjønner veldig godt hvordan du har det! gruer meg til å begynne å jobbe i august.. Jeg har prøvd div råd, men er ikke stor forandring. Det eneste jeg merker litt forskjell på, er at jeg begynte å vente 10 min før jeg gikk inn til han første gang, før gikk jeg inn med en gang og så venta 10 min mellom hver gang..Men veit ikke hva du gjør.. Jeg har lest sleepsense-programmet hvor det står om bl.a "early risers", og det jeg plukka opp derfra av tips var dette (i riktig rekkefølge for hva man skal prøve ut først..) 1. Legg barnet tidligere! Det høres sprøtt ut, men fungerer for mange. Verdt å prøve! Anbefalt leggetid av søvneksperter for barn i den alderen (6-12 mnd) er 18.30, mulig 18.30-19, men absolutt ikke seinere enn 19.30. 2. Våkner barnet til veldig fast tidspunkt hver dag så (hold deg fast!!!): Vekk såvidt barnet 20 min før det vanligvis våkner! (høres sprøtt ut, jeg veit..men når man leser forklaring skjønner jeg det og..) Da vil man bryte søvnsirkelen og barnet kommer inn i en annen fase i søvnsirkelen, slik at det kanskje sover lenger enn normalt fordi du har vekt det opp og "klussa til" mønstret! (har ikke prøvd dette selv da min sønn aldri våkner til eksakt samme tidspunkt) 3. Legg barnet seinere (men dette skal visst i de fleste tilfellene heller virke motsatt, så de tør nesten ikke foreslå dette, er kun et veeeeldig mindretall barn som trenger sååå lite søvn) 4. Ingenting å gjøre, noen barn er rett og slett umulige å endre våknetiden på, men det vil gjerne forskyve seg senere og senere når de blir eldre.. Har du sleepsense? Hvis ikke kan jeg maile deg det... Lykke til! Jeg VEIT hvor tøft det er! Min sønn våkner i tillegg 4-5 ganger i løpet av natta (men sovner fort igjen) Og tilslutt: de forskjellige forslagene må prøves ut en uke eller to hvis de skal ha noe effekt, kan ta litt tid.. ps. Min sønn er 9 mnd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5674840-trenger-s%C3%A5rt-hjelp-8-mnd-gutt-v%C3%A5kner-05-tiden-om-morgenen/#findComment-5675577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tredjemann på vei :D Skrevet 19. juli 2006 #4 Del Skrevet 19. juli 2006 gir dere dem nok mat da dere to? altså skikkelig kost 4 ganger om dagen i tillegg til melk? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5674840-trenger-s%C3%A5rt-hjelp-8-mnd-gutt-v%C3%A5kner-05-tiden-om-morgenen/#findComment-5675997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
torch Skrevet 19. juli 2006 #5 Del Skrevet 19. juli 2006 Hos oss gikk det over av seg selv etter noen uker. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å følge rytmen, legge seg tidlig selv slik at man er noenlunde uthvilt kl 0500. Jeg synes ikke det var så vanskelig for jeg hadde en jobb som gjorde at jeg måtte stå opp så tidlig før jeg fikk poden, så jeg vet jo at det er mulig å trives med en sånn rytme. Det handler mest om å være villig til å omstille seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5674840-trenger-s%C3%A5rt-hjelp-8-mnd-gutt-v%C3%A5kner-05-tiden-om-morgenen/#findComment-5677367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #6 Del Skrevet 20. juli 2006 Hei. Tusen takk for råd fra deg og de andre. Jeg skal prøve å følge noen av rådene. Har ikke sleepsense, så det hadde vært supert om du ville maile meg det. Setter kjempepris på det. Min mail. adresse er: [email protected] Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5674840-trenger-s%C3%A5rt-hjelp-8-mnd-gutt-v%C3%A5kner-05-tiden-om-morgenen/#findComment-5681039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå