Gå til innhold

Må man legge gulpekluter og bæsjekluter i kaldt vann for å få de rene?

Anbefalte innlegg

De blir i alle fall ikke rene etter kokvask etter å ha ligget i tørr bleiebøtte en dag. Noen av klutene har blitt skylt i lunket vann hvis jeg har brukt samme kluten til å tørke vekk det verste av bæsjen/ gulpet før jeg tar ny ren klut. Hjelp meg!

Fortsetter under...

Babybesj er vanskelig å få bort, og jeg må innrømme at noen av flanellsklutene havnet i klorin et par ganger. Bare husk å vaske grundig fr du bruker de igjen. Nå på sommeren er sola en super måte å få klutene rene på. Heng de ut i sola og la den bleke bort flekkene, fungerer bedre enn flekkfjerner og klor.

Jeg spyler/skyller bæsjen av i en egen bøtte, legger bleiene og klutene over i en ny bøtte med kaldt eller lunkent vann, før jeg tømmer den første bøtten. Dersom jeg ikke har vært så flink å legge bleiene i vann vasker jeg med både for- og hoved vask. Sammen med vanlig dosering av vaskepulver putter jeg i Biotex Oxi effect - men NB kun i forvasken! (Blå, rund eske med oransje lokk.) Fungerer suuuperbra! Lykke til!

Jeg legger alltid klutene og bleiene i kaldt vann. Har en bøtte stående som jeg bare hiver alt i, og bare vrir dem opp før de går på 90 grader i maskinen. Noen flekker blir likevel værende, men da er det bare å henge dem ut på snor i solen en dag, så blekes de naturlig. Dersom du ikke har "tilgang" på godvær, er klorin et godt alternativ.

Lykke til

• 2 uker senere...

Vi har tøybleier. Skyller av løs bæsj.legger dem i bøtta med lokk og vasker med Blenda Sensitive på 60 grader ehver 3 dag. ikke en flekk.Forresten, kjenn på hendene etter bruk avvåtserviett. De er jo satt inn med allslags kjemikalier.Ihvertfall de med parfyme.Vi bruker bare våtservietter på biltur og annet hvor vask ikke finnes.

Annonse

Så rart. Jeg har 2 barn, bruker fortsatt gazklutene som vaskekluter for barne (9 og 6) og de er fortsatt helt hvite. Og jeg har ALDRI lagt dem i kaldt eller lunket vann først. Klor eller flekkfjerner har jeg heller aldri brukt, og jeg har ikke vært flink til å henge dem ut i solen.

Nå skal det sies at jeg ikke har erfaring med barn som gulper, for det har vi vært spart for, så gulpeflekker vet jeg lite om.

Jeg har hovedsaklig brukt å skylle stumpen til barna under rennende vann, etter først å ha fjernet det verste av avføring med bleien. Da slipper man å bruke kluter til sånn, og stumpen blir gulle ren. Innimellom har jeg nok brukt våtservietter, men mest på turer etc. De gangene jeg har fått/får avføringsflekker på klutene skyller av dem før jeg henger dem til tørk over badekarkanten.

Vaskekluter er jo en ting, for de koker jeg jo alltid. Vanlige klær vaskes jo på 40 eller 60 grader, men jeg kan ikke huske å ha hatt trøbbel med å fjerne avføringsflekker fra dem heller.

Det eneste jeg har hatt problemer med å fjerne bæsjeflekker fra, er ullundertøy, for det vasker jeg med Milo på 30-40 grader, ullprogram, og da går ikke avføringsflekker bort. Alt annen tøy vasker jeg med Blenda sensitiv, og er veldig fornøyd med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...