Gå til innhold

Hvem betaler for pappas 6 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kikker litt på denne siden for å få et svar på mitt spørsmål:

http://www.snartpappa.no/fedrekvoten/fedrekvoten.htm

Men ser ikke noe utfra hvor mye pappan får.Blir det en slags "permisjon med lønn" for pappan, eller er det faste rater fra staten for disse 6 ukene??

Noen som vet?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øhm, trygdekassen trodde jeg? Vi har ikke rett på en dritt, hehe, så jeg har ikke sjekka det helt.

Skrevet

Dere må jo bestemme dere på forhånd om dere skal ha totalt 54 uker permisjon med 80% lønn, eller 44 uker med 100% lønn.

Hvis dere velger 54 uker, får far utbetalt 80% av sin lønn de 6 ukene han har permisjon, mens velger dere 44 uker får han utbetalt vanlig lønn.

Noen plasser er det arbeidsplassen som betaler, andre plasser er det trygdekontoret. men beløpet skal være det samme, uansett om han får de fra arbeidsplass eller tk.

Skrevet

Tusen takk for svar!

:-)

Skrevet

Hvem som betaler for pappa-permisjonen på 6 uker er helt opp til firmaet han jobber i. Noen firmaer betaler lønn (80% eller 100%, alt etter hva mor har) og de får refundert lønn tilbake fra trygdekontoret. Men beløpet de får tilbake fra trygdekontoret utgjør et max beløp. Så dersom han har en "god" lønn, vil firmaet hans kun få tilbake max beløpet fra trygdekontoret. Noen firmaer velger å gi lønn slik som beskrevet over, men kun utbetale det som de vet de får tilbake fra trygdekontoret altså max beløpet dersom lønnen til far overstiger dette beløpe. Eller firmaet sier at far skal få lønnen direkte fra trydekontoret.

Håper dette var til litt hjelp.

Max beløpet er forresten 1161,- i dagsats ved 80% og 1451,- i dagsats ved 100%.

Sjekk nettsiden www.trygdeetaten.no for mer info.

Skrevet

Er vel ikke helt korrekt. Trygdekontoret betaler opp til en max sum (var det 6*grunnbeløpet) det er opp til Arbeidsgiver å evt. betale mellomlegg om han tjener mere enn dette (gjelder jo også for mor). Mange arbeidsgivere gjør dette i dag, men kan jo være ved mindre bedrifter at de ikke har noen slik kompensasjon.

Skrevet

Har ikke sotte meg inn i dette helt, prøver litt da...men er det slik at alle har krav på det, uansett arbeidsplass? og når må evt far ta ut de 6 ukene? kan man velge det?og hvordan blir det med mor når far tar ut de 6 ukene?ang penger og jobb?

Skrevet

Far kan ta ut de 6 ukene tidligst 6 uker etter fødsel. Far kan ikke ta permisjon samtidig som mor har permisjon, bortsett fra hvis man får mer enn et barn om gangen (tvillinger/trillinger etc). Så mor må nok tilbake på jobb når far har permisjon, evt. ha ferien sin da.

Skrevet

Tror iallfall det er slik...

Vi skal ha en samtale med trygdekontoret, fordi vi selv har noen spm om det her med lønn, ferie, permisjon og alt, som vi vil ha svar på så vi kan bestemme oss for hvordan vi vil gjøre det.

Skrevet

så siden jeg er arbeidsledig så har vi ikke krav på det?? Kan far få fødselspermisjon noen uker etter fødselen da?

Skrevet

Hvis du ikke har opparbeidet deg rett til fødselspenger, har ikke far krav på det heller, slik jeg har forstått. Men jeg er ikke helt inne i det her, så skal ikke si noe sikkert... Anbefaler deg å ta kontakt med trygdekontoret, så vet du at du får helt riktig svar.

Skrevet

Det skal jeg...men arbeidsledighetstrygd regnes som inntekt. Så penger skal jeg ha :)

Skrevet

Enten har man krav på fødselspenger eller engangsstønad, så noe penger får du uansett :D

Skrevet

Er ikke helt sikker på reglementet nå. Før var det i allefall slik at fars rett til fødselspenger var avhengig av mors inntekt/stillingsandel og mors rett til fødselspenger. Jobbet mor f.eks 60 % og tok ut 80 % lønn etter fødselen (da 52 uker), fikk hun utbetalt 80 % av 60% lønn, dvs 48 % av full lønn... Det samme gjaldt da far, han fikk i sine uker 48 % av sinn fulle lønn.

Nå tror jeg far har selvstendig rett på fødselspenger, uavhengig av om mor har opparbeidet rett, men jeg er ikke sikker på dette. Dersom vi tar ut 54 uker, håper jeg han i sine uker får 80% lønn, uavhengig av hvilken stillingsandel jeg jobber. Vi får se. Kanskje noen vet mer om dette?

Skrevet

Ja, nå får far utbetalt ut fra sin lønn og ikke mors lønn.

Men om han får 80% eller 100% kommer an på hva mor og far har blitt enige om. For den bestemmelsen gjelder begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...