Gå til innhold

førstegangsgravid og har en del spm.. :)


Maddemor

Anbefalte innlegg

hei alle sammen! :)

jeg er i 6.uke i følge den kalkulatoren.

 

når jeg leser litt gjennom inneleggene her begynner jeg å lure, for jeg ser at mange av dere har allerede vært hos lege flere ganger i løpet av de første ukene, jeg derimot fikk ikke time før jeg er 10-12 uker på vei.. har ikke time før 16.august, fikk beskjed om at det var ikke noe poeng i å komme inn tidligere for de kom bare til å ta en test akkurat som jeg har gjort hjemme. jeg måtte vente såpass lenge fordi de skal ta en del blodprøver av meg og jeg fikk beskjed om at hvis jeg kom tidligere kunne de ikke ta dem, jeg måtte vente så lenge.

 

så, hva har dere gjort på legetimene dere har vært på? er det så store forskjeller rundt omkring at noen må vente mens andre får time med en gang?

 

og hvor mange ultralyder er det vanlig å få? har hørt at det er bare en, stemmer det? og hvis man ikke klarer å se barnets kjønn på den første har man da lovt å bestille en ny? og hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og hva betyr SA og MA?

vil tippe SA betyur spontanabort men hva MA betyr skjønner jeg ikke.. :P

 

og jeg ser noen skriver at de er 6+2 o.l på vei, hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint at du tar opp akkurat det du gjør. Jeg er førstgangsgravid sjølv, og sitter med samme spørsmål.

 

Men 6+1 kan jeg svare på. Det betyr at en er 6 uker og 1dag på veg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha!! :) takker!!! hehehe! :)

er så mange forkortelser her inne som jeg ikke skjønner noenting av, håper noen snille mennesker kan komme å svare meg. :)

 

da er vi ganske nærme vi to, jeg har termin den 18.mars, når har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

tror det er litt forskjell på leger...

Jeg har hatt svangerskap på utsiden tidligere, så jeg ringte bare til legen når jeg nå fant ut jeg var gravid, og blei sendt rett til gyno som tok innvendig ultralyd. Når alt var i orden der ringte jeg tilbake til lege og fikk første timen der 2 uker etter, da var jeg ca 8 uker på vei. Når jeg var der da skrev legen helsekort for gravide og vi tok første gangs prøver.. Disse prøvene fikk jeg da svar på når jeg var hos jordmor i uke 12 og da fikk jeg se lille nurket med ul.

 

Men som jeg sier tror det er litt forskjell på leger, jeg er hos lege så går det 4 uker så jordmor så 4 uker så lege... ja osv... Fikk beskjed og av jordmor att om jeg trengte en prat kunne jeg bare ringe , så skulle henne sette opp en rask time til meg.

 

Dette er det jeg fikk beskjed om var det som førstegangsgravide hadde rett på.

 

Og i allefall for meg hadde jeg innvendig ul uke 6 ca ,uke 12 vanlig for å se hvordan den lille hadde det.

Så skal jeg til gyno berten igjen i uke 18. Håper å få se kjønnet på babyen da..:)

Men man kan vel bestille private timer og, men dette kan ikke jeg prisen på..;)

 

Men stå på be om lege timer, er ikke alle som klarer å sitte stille å vente i MANGE uker, og kanskje være bekymret...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til marie:

 

nei, er akkurat den ventinga jeg ikke liker.. blir gal av å måtte vente så lenge! er ikke bekymra over at ting ikke er som de skal, hvert fall ikke foreløpig. var en dag hvor jeg var redd at noe var galt for jeg kjente ikke noe, har hatt en sånn rar magefølelse og den er nå helt borte, men tok en test til og den var positiv. har ikke blødd eller noe heller så tror alt er bra.

 

når jeg spurte legen om jeg ikke kunne få time tidligere sa dem bare at det var helt normalt å vente så lenge.. jeg trodde liksom at man fikk time med en gang jeg! men jeg får vel bare gå å vente da..

 

og et spm til, når begynner magen å vises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fortalt det til 3 venninner, skulle egentlig bare si det til hun ene, men så skal jeg på jentetur med ei annen ei og blir det for dumt hvis jeg skulle bare sitte der og si at "nei jeg vil ikke drikke" så da fortalte jeg henne det, også vet jeg at hun ville fortalt det videre til hun 3, så for at hun ikke skulle føle det som at jeg ikke ville hun skulle vite det fortalte jeg henne det også.. er alt for mange som vet det synes jeg, men det ble en vond sirkel.

 

og kjærstn har fortalt det til faren, mora, søstra og bestemora si. han var ikke klar over at man vanligvis venter til man er i 3.mnd.. søte gutten min! :) hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førstegangs og 21 uker på vei. Jeg var hos legen første gang i uke 9, men skulle egentlig ikke vært der før uke 12. Grunnen til at jeg gikk litt tidligere var at jeg hadde krafrig svangerskapskvalme og trengte sykmelding og råd. Det er helt vanlig å ikke gå til legen før uke 12, dette nettopp fordi de ikke kan gjøre noe (ta prøver etc) når du ikke har kommet lenger. Det er bare dersom det skulle være noen uvanlig eller man har hatt mange SA/MA eller kompliserte svangerskap før at man blir sjekket opp tidligere og tettere i begynnelsen. Men ring legen dersom du føler at noen er unomalt eller du føler deg syk.

Når det gjelder MA så er det missed abortion, dvs. at kroppen ikke støter ut fosteret ved en abort slik som ved SA. Det kan derfor ta tid før man finner ut at man har en MA, da fosteret dør inni kroppen uten at man nødvendigvis merker noe. Men dette er uvanlig og ikke noe å uroe seg for! Man får bare en UL, rundt uke 18, vil man ha fler må man betale for ev. 3D UL. Mange som gjør dette. Man får ekstra UL dersom det skulle være noe uvanlig. Ikke alle får vite kjønne på ordinør UL, og da blir man pent nødt til å vente i spenning... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

 

Jeg er ikke noe ekspert selv, har bare vært gravid 2 ganger før.

Den ene gangen gikk det bra, men neste gang gikk det ikke.

Det jeg kan si er at det varierer litt fra sted til sted og om du går til private eller offentlige tjenester.

Mange steder er det ikke noe hjelp, støtte, sjekk og få før du er 10 til 15 uker på vei....

Hvis det ikke er noe spesielt med deg da, at du får vondt eller blør eller noe.

Går du til privat lege får du tettere oppfølging, og fler UL, en er vanlig hos vanlig lege.

Jeg skjønner du lurer masse, men en ting synes jeg du er vel opptatt av.... Hvis det ikke skulle komme frem hvilket kjønn det er på UL, synes jeg ikke du skulle ta en ekstra bare pga det, det er ikke SÅ viktig!

Husk de lærde strides om hvor sundt det er!

Er absolutt ikke imot UL, men kjønn bør ikke være grunn.

Men det er bare meg!

MA er at fosteret er dødt, men må skrapes ut hos lege fordi det ikke kommer ut av seg selv.

Er selv i uke 6.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Ja noen leger skulle hatt ett tupp i rompa. Men ja det stemmer, ettersom jeg har hørt att man skal få time tidlig. Skal ha gyno undersøkelse og ta celleprøver og se at livmoren er lukket, pluss ta blodprøver, vekt, blodtrykk.Og skrive helsekortet.

 

Men tror det er litt forskjell på mennesker når magen vises.

Min ble ekstremt oppblåst fra uke 6-7.

Men mellom uke 10 og 12 fikk jeg faktisk en liten kul der nede.

Men noen får tidlig og andre får sent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maddemor!

 

Så morsomt at vi har termin på samme dato!! Jeg har også termin 18.mars. Jeg fikk også samme beskjed som deg da jeg ringte til fastlegen min. Jeg har fått time til lege den 7.august. Da er jeg i uke 9. Jeg har selv hatt en MA, og bel fortalt at jeg skulle få ekstra oppfølging etter det. Den gang ei.. Men det er nok noe i det legene sier. Det er ikke så mye de kan gjøre til eller ifra så tidlig. Så jeg har bestemt meg for å beholde den timen og ikke framskynde den.

Hvilken del av landet holder du til? Selv bor jeg i Stavanger.

 

Uansett, lykke til fremover med graviditeten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå ble jeg litt roligere.. :)

godt å høre fra andre enn legen at det er normalt å vente så lenge.

 

hvis man opplever MA, kjenner man det eller merker man ingenting?

for som jeg skreiv litt lengre opp her så har jeg plutselige ingen symptomer lengre, ikke har jeg den følelsen i magen, ikke er jeg oppe om natta lengre, ingenting..

er ikke noe forskjell fra når jeg ikke var gravid, kan jeg ha hatt MA uten å vite om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! :)

så gøy at vi har termin samtidig! :)

 

jeg bor i akerhus, et liiiite stykke unna.. :P hehehe!

 

jeg skal nok beholde timen jeg også, men er så utålmodig av meg.. :P huff.. når du hadde MA, merket du det? jeg uroer meg sikker unødvendig nå, men har ingen symptomer lengre på at jeg er gravid, er ikke rar i magen, er ikke oppe om natta, alt er borte.. men har ikke blødd eller hatt smerter.

 

du behøver ikke svare hvis det er for vanskelig for deg å fortelle om det altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at det er tullete å ville vite det, men det er vel ikke så viktig at man utsetter seg og barnet for unødvendig risk!!!!!

Synes selv det er veldig morsomt å vite, da får man litt ekstra nærhet liksom.....

Skal ikke skremme om UL, men det bør jo ikke overdrives det er det hele!!!!!

Ikke vær sint på meg, mente det ikke sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var aldri sint på deg, bare sa at vi er alle forskjellige. du synes kanskje ikke det er så viktig å vite kjønnet, jeg for min del synes det er litt viktig. dette er min første graviditet og jeg vet at jeg kommer til å gal av å ikke vite om det er Noah eller Kristine Marie som kommer til verden.

 

men var aldri sint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på MA, men for å berolige deg litt er det helt vanlig at symptomene kommer og går litt i begynnelsen. Dette trenger absolutt ikke være et tegn på MA. Bare kose deg med graviditeten din du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puh! :)

det hjelper litt å høre det ja, man begynner jo å lure, er jo ikke akkurat som jeg har gjort dette før og vet hva som skjer med kroppen. :)

 

er jammen godt å ha dere altså som jeg kan bombardere med spm! :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde ganske mye når jeg hadde Ma, men ikke så mye som når jeg har mensen.

Hadde litt vondt også.

Ikke bekymre deg!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke blødd noe så da er det sikkert ikke noe galt. :)

er bare så lett å ta alle tegn å gjøre dem til at noe er galt, huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et lite stykke unna ja.. :)

 

Da jeg hadde MA så døde begge mine to spirer i uke 7. Jeg ble skikkelig dårlig samme uke og låg rett ut i to uker. Klarte ikke spise, sitte oppreist, var rett og slett skikkelig dårlig. Som om jeg hadde en kraftig omgangssyke. Jeg trodde jo selvsagt at jeg hadde fått svangerskapskvalmen. En dag i min 9 uke begynte jeg brått å blø. Og da mener jeg ikke vanlig mens, men hos meg så rant det som om man åpner en krane.

Så da jeg begynte nå på mandag å føle meg litt dårlig, fikk jeg helt panikk. Men det gikk over på kvelden, så nå regner jeg med at det kun er vanlig morgen kvalme.

Utrolig leit å miste, men nå går det greit. Tenker ofte på det, men har på en måte kommet over på det stadiet der jeg tenker at det var en grunn til at det som skjedde, skjedde. Det sies jo at kroppen merker om noe er galt med barnet, og støter det fra seg.

 

Nå er jeg hvertfall gravid igjen og klarer nesten ikke vente på at ukene skal forsvinne fremover slik at vi kan få komme på UL og sett min lille spire gro i sin trygge hule.

 

Skal bli spennende å høre hvordan det går med deg fremover!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert til å gå veldig bra med deg. Det er helt vanlig at man er litt bekymret i begynnelsen. Men ikke heng deg opp i alle innleggene og MA/SA, tror det er mye mer snakk om det her enn noe annet sted, og det får det til å virke mye mer normalt enn det er. Mange opplever aldri å miste, mens andre opplever det flere ganger. Man kan gjerne bli litt stressa av alle innleggene på bim om akkurat dette. Les solskinnshistoriene hvis du er stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nok rett i at det var en grunn til at det skjedde, kroppen vår er ganske merkelig sånn.. :)

 

men gud så godt å høre at du er blitt gravid igjen! håper alt går kjempe bra denne gangen! :) jeg skal krysse alt som krysses kan for deg jeg!

 

gleder meg også veldig til å at ukene skal gå så jeg kommer meg til legen, jeg er ekstremt utålmodig og det å måtte vente over 1 mnd på legetime det er helt grusomt for meg! :P

men jeg klarer det vel! hehe!

 

skal bli kjempe spennende å høre hvordan det går med deg også, kommer nok til å følge litt med ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset! ;)

 

man blir fort litt stressa av å lese historier om MA og SA når man aldri vært i denne situasjonene før og ikke vet hvordan kropper ville reagert hvis noe slikt skulle skje.. men ting pleier som regel å gå bedre enn jeg forventer, så det går vel bra! :)

 

kan noen forresten svare meg på hva ikm betyr?

 

er så mange forkortelser her inne som jeg ikke skjønner bæret av! finnes det en ordliste eller noe så jeg slipper mase på dere hver gang jeg ser en uforståelig forkortelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...