Gå til innhold

Undres litt på sykemelding....

Anbefalte innlegg

jeg er anonym nå fordi jeg egentlig er imot å sykemelde seg uten spesiell grunn. Mulig noen kjenner meg igjen, og jeg kommer sikkert til å bli vanlig nick-meg igjen i løpet av denne tråden, men jeg BEGYNNER anonymt......

Saken er den at jeg er vanligvis aldri vekke fra jobben, og terskelen min for å sykemelde meg er HØY! Men... nå har det seg sånn at jeg jobber som vikar. Jeg vet jeg ikke kommer til å jobbe lenger enn ut august. Så begynner permisjonen i november. Noen av kollegene mine her anbefaler meg å skaffe meg sykemelding i september/oktober så jeg slipper å gå arbeidsledig.

Da lurer jeg på et par små ting...

- kan jeg i det hele tatt få sykemelding når jeg bare er vikar (innleid gjennom vikarbyrå)?

- hva skal til for å bli sykemeldt egentlig? Er legene fleksible på sånt eller må jeg "finne på" en skavank eller lyge på meg bekkenløsning?

Ikke slakt meg fordi jeg vurderer å sykemelde meg bevisst vær så snill.. det er bare det at vi ikke har råd til 2-3mnd uten penger, og jeg får ikke ei krone i dagpenger om jeg blir arbeidsledig de månedene.

Setter pris på seriøse svar... :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5673802-undres-litt-p%C3%A5-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahaha, denna var faktisk komisk! Anonymknappen er bare tull! :)

Nå vet ikke jeg hva som kan være lurt her i ditt tilfelle, men hva med feks å si at du er sliten og har vond rygg/bekken. Derfor har du verken ork eller mulighet til å være en aktiv arbeidssøker på slutten av svangerskapet? Men du må vel bli sykemeldt imens du er i arbeid? Og ja, det kan du selv om du er vikar. Vil jeg tro....

Du er dårlig på den anonym knappen !!

Men du...jeg er i akkurat samme situasjon som deg !!

Men har kontrakt til midten av august og det ser vanskelig ut med full jobb en hel måned før permisjonen.

Tror dem beregner fødselspenger av de beste månedene...så du må få skikkelig betaling ellers får du lite eller mister fødselspenger.

Jeg mangler 2 uker og synes det er kjipt å miste pengene pga. de ukene og jeg sliter nå med rygg og hode så da ser jeg om jeg blir sykemeldt for da er jeg sikret pengene. Ellers liker jeg ikke det å være borte fra jobb eller bli sykemeldt jeg heller - men hvis du tenker ansvarlig og økonomisk for deg og familien din så er det snakk om mye penger du mister om du ikke sikrer deg dem.

Du har rett på sykepenger fra du har vært i arbeid 4 uker i strekk..

Egentlig så lyver jeg ikke til legen, siden dette er fjerde uke med hodepine og jeg sliter med rygg og bekken...

Ta de to tingene så er han nok nødt å sykemelde deg noe - fordi det er noe herk å slite med når man er gravid !!

Men pass på å sykemelde deg slik at du har 2 uker igjen på kontrakten fordi arbeidsgiver må betale de 2 første ukene før trygdekontoret overtar.

Lykke til !!

Jeg skjønner problemstillingen din, Ka-ping! Skal jo være enig i at det er en litt "ullen" løsning å bli sykmeldt, men jeg ville sikkert vurdert det samme i din situasjon. Har du noen plager i det hele tatt da? Eller er du sprek somo en gyngehest? Hvis du plages litt med noe, kan du jo blåse det opp litt, og kanskje legge til noe som ikke er helt usant... Når det gjelder hva som skal til for åbli sykmeldt tror jeg dettte er svært variabelt fra lege til lege. Kjenner ei med lignende ditt problem som ble sykmeldt og dermed fikk sykepenger og slapp å bli arbeidsledig, men hun hadde jo faktisk litt bekkenløsningsplager. Legen hennes fikk også vite om jobbsituasjonen, men jeg tror du skal være veldig trygg på at legen er "grei" før du forteller den faktiske grunnen for at du ønsker en sykmelding.

Sliten, blir uvel på jobben, griner mye.... sånne ting er jo ikke lett for legen å måle eller telle, og det blir bare ditt utsagn man må basere seg på... hvis du begynner med hodepine eller svimmelhet vil nok legen ta prøver og sånn.....

Lykke til uansett hvordan du ordner deg.

Går det an å bruke stress? For det ER faktisk en tilstedeværende faktor i mitt tilfelle, jeg flytter neste uke og skal pendle resten av høsten fram til jeg ikke har mer jobbing her. Pendlinga består av ca 30min bil, 50-60min hurtigbåt og 10min buss eller 20 min gange - hver vei. Jeg KAN sove på sofaen hos søstra mi, men... det blir faktisk ganske slitsomt det og. Jeg har en to-åring fra før, og vært litt plaget med kynnere nå i starten av dette svangerskapet pga stress og tunge løft.... Skal prøve å fiske litt hos legen min, han er veldig grei å prate med heldigvis. Prøve å finne ut litt om jeg kan bli sykemeldt helt i slutten av kontraktsperioden og så være sykmeldt fram til permisjonstida begynner...

åååh jeg hater å sitte sånn og bevisst prøve å finne en grunn til å bli sykemeldt... føler meg som en skikkelig trygdesnylter :(

Annonse

Tusen takk Hebbie, det var nøyaktig det jeg lurte på, hvor lenge jeg må være sykmeldt INNEN arbeidsperioden... problemet mitt er at min nåværende kontrakt varer tom. 4.august, men jeg VET at jeg kommer til å måtte jobbe tom. august i hvert fall, og antageligvis et par uker ut i september.

ps: hvis jeg er sykmeldt to uker i kontraktsperioden - vet du om det da er vikarbyrået som må betale meg eller om det er oppdragsgiver?

he he ja anonymiteten ble det dårlig med....

jeg har aldri vært ansatt via et vikarbyrå men har sett via noen nettsteder engang at så lenge man har vært ansatt i vikarbyrået i såsålang tid(varierer fra 1mnd til 3mnd) så kan man sykemelde seg sålenge man har legererklæring.

Jeg er nok av samme oppfatning som deg i forhold til høy terskel(null sykefravær på 8år!!!, bank i bordet he he skrytskryt), men er det sykdom/sliten/ett eller annet fysisk/psykisk som gjør at du trenger legerklæring så ville jeg skaffet meg det. Er det bare for å få penger så er jeg mere i tvil hva jeg ville gjort. Man kan vel si at å ikke ha penger vil gå utover helsen til slutt... men det er vel kanskje mange som mener at det er å tøye grensene. Legene varierer veldig iforhold til hvor raske de er til å skrive ut lege-erklærnig men samtidig skal terskelen være lavere for en gravid dame som tross alt vet best hvordan kroppen nå plutselig reagerer på ulike ting. Jeg tror ikke jeg ville funnet på så mye skavanker utover de faktiske forhold, men hvis legen ikke hadde gitt meg en lege-erklæring så kan det hende jeg plutselig hadde gitt mere symptomer mens jeg satt på lege-kontoret....eller gått til en annen lege men jeg tror heller jeg ville kjørt den første legen hardt. Vi jenter har jo også en tendens til å undervurdere symptomene våre til legen, så det er ikke så unormalt at man starter veldig forsiktig til legen med hva man vil og når man ser at det ikke går i sin favør setter foten tydeligere ned og sier HØR HER........., vanskelig dette. Men iallefall så mener jeg at selv om du er vikar så kan du benytte deg av sykemelding, du kan jo bruke det som poeng til legen også. At du har vært usikker på om dette ga deg rett til sykepenger og derfor har fortsatt på tross av hva som evt feiler deg men at du nå innser at det ikke går lengre.....

ble langt dette og kanskje ikke med noe mere synnspunkt enn hva du før hadde...... :-)

Oppi det hele så skifter jeg fastlege 1.august... er veldig trygg på han jeg har nå, samme som jeg hadde gjennom forrige svangerskap. Han nye hadde jeg fra jeg var 10 til jeg var 22, og bytter tilbake til ham nå når jeg flytter. Veldig trygg på ham også, men har ikke peiling på hvordan han forholder seg til graviditet og det som følger med....

kan jordmor utstede sykemelding forresten?

Dette kunne du fint ha spart deg. Jeg ba om å ikke bli dømt i hovedinnlegget, og dette er noe jeg aldri i verden ville vurdert hvis ikke jeg var kommet i den situasjonen jeg er i akkurat nå. Jeg har familie å tenke på, og det er f¤# ikke min feil at systemet du henviser til er så idiotisk at selv om jeg har jobbet 11mnd i 100% stilling så får jeg ikke ei krone i dagpenger som arbeidsledig fordi kun 3 av disse 11mnd var i forrige kalenderår!

til deg anonym som ble litt sint..... jeg kan faktisk ikke si at jeg blir sint. Dama er gravid og sier hun har høy terskel, kjenner jeg type person riktig da så har hun sannsynligvis noen plager som veldig mange andre hadde sykemeldt seg for. Sykemeldinger vil alltid være å lure systemet for noen fordi man har forskjellig terskel, jeg har selv blitt oppgitt over at noen er sykemeldt over diverse grunner som jeg ikke finner gode nok for en sykemelding, men har endret syn etterhvert, for så lenge det er god nok grunn for den det gjelder så er det ikke å lure systemet, faktisk!!!

men jeg må jo få lov til å kjenne, og uttrykke, at jeg blir litt sinna. Når du ytrer slike ting på et åpent forum må du jo tåle at ikke alle er enige med deg?

Jeg er enig i at systemet ikke alltid yter alle lik rettferdighet, men jo flere som lurer jo mer urettferdig blir det for de som ikke sniker.

Annonse

Jeg tror det er vikarbyrået som betaler deg fordi det er dem du er ansatt hos. De andre leier deg bare på oppdrag så da må vikarbyrået skaffe en erstatning for deg.

Ta sykemelding til du er sikret pengene og så kan du gå tilbake og jobbe og slappe av :o)

Synes du har lov til det - måten fødselspenger er lagt opp på gjør det vanskelig for dem som er vikarer. Heter forresten overlevelsesinstinkt ;op hehehe....vær litt egoist og tenk på deg og familien.

Uff. Jeg syns dette er er skikkelig vanskelig sak å ta standpunkt til. Jeg støtter ka-ping i sak, men så er jeg litt enig i 'anonymus'en her også fordi det på en måte er snyting. Nei, jeg liker egentlig ikke å svare på dette i det hele tatt. Jeg er enig i at systemet er urettferdig, men så er jeg også oppdratt til at til og med sniking på bussen er feil, så jeg kjenner at jeg personlig ikke hadde klart det.

Jeg har hittil i min yrkesaktive karriere vært sykemeldt TO DAGER pga kraftig bronkitt. That's it! Da syns jeg det er litt frustrenende å få pes når jeg innledningsvis forklarer hvorfor jeg i det hele tatt vurderer dette!

Jeg hadde overhodet ikke vurdert sykemelding før kolleagene mine nevnte det for meg. Jeg har heller ikke BESTEMT meg for noe som helst enda! Jeg postet dette innlegget for å få noen innspill på en sak jeg er fullstendig klar over er betent og vanskelig.

Det føles jævlig nok inne i meg (som i likehet med Hanne lenger opp her ikke klarer å snike på bussen en gang) om ikke jeg skal få pusha på meg at jeg er en snylter på toppen av det hele. Jeg presiserte i åpningsinnlegget at jeg satte pris på seriøse svar.

Jeg blir så oppgitt over alle disse "Guds beste barn" som stikker frem hodene sine og betrygler at folk ikke må snylte slik som dette. Herregud, tenker jeg, get a life, våkn opp! Se heller rundt dere på alle de som VIRKELIG snylter på velferdsnorge!! Jeg kan ikke skjønne at en høygravid dame, som sannsynligvis får grunner nok på en redelig måte til å sykmelde seg, skal være den som betegnes som umoralsk og som snyltete. Hvem i all verden hadde frivillg valgt å kjøre familien sin økonomisk på rævva pga en arbeidsledighet for noen mnd? Er det noen? Hvertfall ikke jeg, hadde sykmeldt meg uten ett eneste snev av samvittighetskvaler i dette tilfellet. Uten tvil!

Oki. Siden ka-ping kjenner meg så godt som hun gjør så tør jeg si dette: Det er på grunn av folk som snylter at systemet er vrient, noe som medfører at de som faktisk har rett på hjelp ikke får det. Og det var mitt punktum for denne debatten.

Jeg er faktisk fullstendig enig med Hanne her. Systemet kan virke urettferdig og underlig på mange måter, men å snylte på det gjør ikke saken bedre for andre som kommer i samme situasjon akkurat.

Jeg starta ikke denne tråden for å få tips til hvordan jeg kunne "snike meg til" sykemelding, som noen tydeligvis har tolket det til. Det hadde ikke ramla meg inn en gang å sykemelde meg, men idag på jobb kom kommentarene fra et par kolleger og jeg ble litt nysgjerring. Jeg posta altså dette innlegget for å spørre litt hva folk visste om reglene (vanskelig å finne fram siden jeg er vikar og dermed ikke i A4-bunken), og hva folk syns generelt.

Følte jeg måtte forklare meg litt her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...