Gå til innhold

Hjelp, noen som vet ift toxoplasmose?

Anbefalte innlegg

Jeg spiste jordbær i forrige uke, jeg skylte de av under rennende vann først. Likevel, midt i skåla fann jeg ut at noen bær hadde jordflekker på, som jeg måtte skrape av (spiste ikke de). Jeg har sannsynligvis spist jordete bær før jeg oppdaget dette. Nå har jeg hanglet litt i noen dager, influensalignende symptomer. Det slår ikke ut i annet enn vond hals, stive muskler, hodepine og slapp. Ikke feber. Jeg ringte lagen for jeg skal dit den 21. august. Lurte på om det kanskje var lurt at jeg kom dit før den tid for å ta en toxosjekk med blodprøve. Fikk til svar at nå er det ferietid, og at det får vente til jeg skal dit i slutten av august. Smitten vil ikke vises så fort i blodet uansett. Så tilføyde damen at det er mange ting å være redd for i denne verden, det går ikke an å tenke på alt!

Jaja, så nå sitter jeg her, er bekymret, men må vel vente uansett til denne ferietiden er over. Syns det er veldig vanskelig da jeg har forstått at toxo kan gi alvorlige konsekvenser for babyen i mors liv. Har noen greie på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5673788-hjelp-noen-som-vet-ift-toxoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg blir stadig sjokkert over hvordan man kan bli mottatt i helsevesenet... det er langt fra sikkert det er toxo du har fått, men det får da være måte på mottakelse!!! Syns det virker lenge å vente til slutten av august, spesielt når du sitter og bekymrer deg. Stress er ikke bra for knøttet det heller!

dessverre har jeg ikke særlig greie på toxo.. .måtte bare blåse ut litt steam da jeg så hvordan du hadde blitt behandlet....

Hei... skjønner at du bekymrer deg, og synes det er dumt at legekontoret lar deg vente så lenge. Det er ikke mange som faktisk smittes med toxo, så det er mest sansynlig en forkjølelse eller noe, men jeg ville ringt jordmor eller noe jeg, for det koster så lite å ta en prøve. Både for at du skal slippep å bekymre deg og fordi at hvis det nå skulle være toxo så er det jo bra ¨begynne med antibiotika med en gang. Du sier ikek noe om hvor langt på vei du er, men er du et stykke uti (20+) så kan du jo ringe fødeavdelingen og spørre om råd.

Lykke til

Har lest at de 3 føste mnd. er mest risikofylt for barnet om det blir smittet...

Synes det var dårlig mottagelse. Er ikke fastlegen tilgjengelig, har de vel en sykepleier som kan ta blodprøven? Den skal vel kanskje sendes til hoved-laboratoriet, og det er vel kanskje der det er ferie-tid...

Kanskje du kunne kontaktet en privat-klinikk og hørt om de er raskere..jeg forstår at du er bekymret...gjør noe med det en gang om du er engstelig.

Jeg har vært i kontakt med jord selv...har hage...og 2 katter som gjør fra seg. Umulig å ikke komme borti noen gram med jord..selv om jeg bruker hansker som regel.

Lykke til !

Klem

tror ikke smitten vises før noen uker etter man har fått den i seg, men er ikke sikker. mener og ha lest dette en plass.. slike sure folk som har slike jobber der man skal hjelpe folk, burde fått sparken.verste jeg vet. det SKADER IKKE å gi et hyggelig svar, og ihvertfall prøøøve å hjelpe...

Hei!

Noen folk skulle aldri ha jobbet i helsevesenet og med mennesker :(

Skjønner at du er bekymret... Hvor langt på vi er du? Som sagt tidligere her er det de første 12 ukene som er farligst i forhold til skader på fosteret. Få tatt en blodprøve så fort du kan, ikke kjekt å gå å bekymre seg så lenge som hu dama sa du måtte vente. Og skulle du være smittet så kan det faktisk få alvorlige konsekvenser for fosteret ditt. Jeg ble selv påvist toxoplasmo tidlig i svangerskapet, men etter en til test viste det at det var en gammel smitte og at jeg derfor hadde antistoffer i blodet ( derfor slo den ut på meg ).

Ta testen, er mitt råd :)

Lykke til!!

Annonse

Da jeg skulle til Tyrkia (var ca 9-10 uker da) så fikk jeg beskjed om å ta en blodprøve for å sjekke dette før jeg reiste, å så att jeg måtte ta en ny blod prøve ett par uker etter jeg kom hjem. Så det stemmer nok att det tar et par uker før det visers på blod prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...