7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 19. juli 2006 #1 Skrevet 19. juli 2006 hmm fant ut at Blue castello er pasteurisert.. men vi skal vel ikke spise den alikevell? Hva med på ostesmørbrød? Da blir den jo stekt-altså varmebehandla igjen...
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2006 #2 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har spist blue castello noen ganger i svangerskapet. Passer bare på at den er helt fersk og ikke har ligget i kjøleskapet ilange tider.
Prins-06 +en i vente nov-10 Skrevet 19. juli 2006 #3 Skrevet 19. juli 2006 Har holdt meg helt unna muggost og brieoster i hele svangerskapet, tror ikke vi skal spise det altså...Desverre:o(
Dailis Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 Fikk beskjed av legen å holde meg unna tre ting, uvaskede grønnsaker, rått kjøtt og blåmuggost. Dette var med førstemann, vet at mattilsynet sier den kan spises helt fersk, men jeg tør ikke, hehe. Var jo en av de verste en stund.... Og så liker jeg brien og blåmuggosten når den nesten er utgått på dagen...Så er det bare å vente da...i under 4 uker til, og så kan jeg spise og kose meg, hehe.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Brie er ikke noe problem. Den brien du får kjøpt i Norge, er pastaurisert. Men den skal være fersk.
Bia-liten Skrevet 19. juli 2006 #6 Skrevet 19. juli 2006 Problemet er vel at man ikke VET hvor fersk osten er. Har ei i familien som jobber i mattilsynet, og har ved selvsyn sett at de beste delikatessebutikkene både i Stavanger og Oslo har en hygiene som gjør at bakterier smitter over. F.eks bruker urutinert personale samme kniv, og mer skal det ikke til for at det smitter over. I myke oster som brie, gorgonzola og camembert vokser også bakteriene fortere, så det hjelper ikke at de er pasteuriserte så lenge de blir utsatt for smitte. I de fleste kjøleskap finnes bakteriene vi skal passe oss for, men det er ikke alle ting de liker å vokse/vokser fort på. Er lurest å vente. Vet at svigerinna mi ikke får utføre tester på bakteriene de er reddest for som listeria og toxoplasmose så lenge hun er i fruktbar alder, og da velger jeg å ta det alvorlig også.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 19. juli 2006 #7 Skrevet 19. juli 2006 Les dette, fra www.matportalen.no Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke: * upasteurisert melk * ost av upasteurisert melk. Myke og halvmyke oster Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 19. juli 2006 #8 Skrevet 19. juli 2006 Bia-liten: Aha. Ok. Nytt for meg Takk for oppklaring! Så dette først ETTER at jeg hadde postet teksten fra matportalen.
Bia-liten Skrevet 19. juli 2006 #9 Skrevet 19. juli 2006 Hjertesukket må med andre ord være som følger: - Tenk om alle de kvisete sommervikarene i ostediskene rundt omkring kunne passe på å til enhver tid bruke nyvaskete kniver og helt rene benkeplater. OG at alle ostedisker hadde fin, lav temperatur..... (De fabrikkpakkede ostene er jo ofte både 2, 3 og 4 mnd, og det kan vel ikke kalles ferskest mulig?) Vel, her har slimproppen begynt å gå, så om et par uker (senest) skal det spises brie, røkelaks og spekeskinke! (Men kanskje jeg burde spise fårikål før den lille kommer? Hmmmm. Orker ikke lete etter fårekjøtt i dag, men det hadde jo vært godt da.)
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 19. juli 2006 Ja, ja,,, det var vel det jeg regna meg egentlig.. så jeg har jo ikke spistd et .. men tenkte at det kanskje gikk greit hvis jeg stekte den på ostsmørbrød? Da blir den jo varmet opp til nesten 100 grader.. kan vel ikke være mye bakterier igjen da egentlig? Mne men .. bare 80 dagre igjen .. har jeg klart det så lenge klarer jeg vel litt til-he heSpekeskinke har jeg spist da.. men den var fryst.. tok toxo test 3mnd etterpå og hadde ikke blitt smitta av no da ,så vi får håpe det har gått greit:) Kna jo ikke bli helt fanatsik heller.. men ostene holder jeg meg unna intil videre jeg da:) takk for svar:)
Bia-liten Skrevet 19. juli 2006 #11 Skrevet 19. juli 2006 "Alt" som varmes opp til over 60 grader kan spises! Har selv holdt meg unna spekemat også, da listeriabakterien ikke drepes ved lave temperaturer, men når trangen blir for stor lager jeg meg italiensk pizza med masse, masse spekeskinke på. Så har du en god oppskrift med oppvarmet ost.... F.eks pasta med ost og røkelaks?
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #12 Skrevet 19. juli 2006 Blåmuggost er faktisk veldig godt som saus til pasta.. med ristede sesamfrø over.. nam nam;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå