Gå til innhold

Toxo negativ... Skal til Frankrike

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk akkurat svar på min toxotest, og den var dessverre negativ. Trodde min oppvekst i et hus med katter ville være nok, men den gang ei. Jeg skal på ferie til Frankrike om en ukes tid, og lurer på om dere vet om noe spesielt å være forsiktig med (utenom det åpenbare som ikke spise salat på restaurant, ikke upasteuriserte oster etc.). Legen min mente man måtte "cook it, peel it or leave it", så uansett blir det ingen stor kulinarisk opplevelse for meg å være i Frankrike... Men men, sånn er det visst :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja jeg bor her og er heller ikke immun, men det er jo en annen ting å lage mat selv enn å spise på restauranter og kafeer som man gjerne gjør på ferie. Det er helt sikkert gode ting å spise som ikke innebærer salat og sånn, men det blir kanskje kjedelig hvis du liker blodige biffer!

Hvis dere skal lage noe mat selv, fins det jo pasteuriserte oster i butikkene, de har veldig godt utvalg. Vet ikke om andre ting utenom mat-ting og å unngå kattebæsj og jord, jeg vasker meg mye på hendene også, men det gjør jeg uansett for vi har flere husdyr.

Skal dere sør eller nord? Bo på hotell eller hos noen?

Skrevet

Hei hei, takk for svar.

Vi skal til syd-Frankrike. Har leid hus, så vi kommer sikkert til å lage mye mat hjemme, men man spiser jo mer ute enn vanligvis når man er på ferie. Er ikke hysterisk, men ble litt stressa av legen min som sa at hun vanligvis frarådet folk å reise til såkalte høyrisikoland som Frankrike hvis man var negativ. Men vi reiser uansett, og så får jeg bare passe på. Blodige biffer er forøvrig ikke noe problem, er ikke akkurat favoritten uansett.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal være bekymret da. Jeg spiser masse salater og frukt og grønt, bare vasker det grundig først. Kjøtt kan du jo steke akkurat som du vil da, og hvis du finner ordentlig mørt kjøtt av god kvalitet er det jo ikke skosåle-seigt selv om det er gjennomstekt. Sist vi hadde biffmiddag kjøpte jeg meg et stykke kalvekjøtt(jeg orker ikke oksekjøtt for tiden) og det var så mykt å tygge og så god smak at. Det har veldig godt kjøtt her. Jeg bor i nord(ku-distrikt) men regner med det gjelder der sør også.

Det er bare de tingene du kjøper ute at du bør passe på, som f.eks. fristende jordbær...ta dem med hjem og vask dem før du spiser dem. Det blir helt sikkert en fin ferie uten toxo! God tur :)

Skrevet

Hei! Frankrike kan være en kulinarisk opplevelse uansett, så det går nok bra! I sør er det varmt, og jeg ville nok holdt meg unna helt rått kjøtt. Er det kokt/stekt, er det ingen fare. Salat på restaurant kan man jo la være hvis man vil, og heller fråtse i frukt/grønt som man vasker grundig selv. (Ellers tror jeg ikke rutinene er bedre/verre på restauranter her i landet!!!) Har bodd i Frankrike i mange år, og aldri tenkt på det som noe høyrisiko-land... Tvert imot er de som serverer mat som regel veldig stolte av det de driver med og dessuten høyst avhengige av fornøyde kunder, så jeg hadde vel nesten spist hva det skulle være... :-)

Skrevet

Gynekologen min nevnte at man burde unngå isbiter. Det er jo lett å glemme at de blir vanligvis laget av kranvann, som man pleier å unngå ellers.

Skrevet

Takk for svra fra alle. Det med isbiter var et bra tips. Hadde ikke tenkt på det.

Og Bobaloos: vil du være med, eller? Hjertelig velkommen. Hi hi :)

Skrevet

Må nok holde meg hjemme, Moniken.... Endelig fant jeg ut nicket ditt! Var ikke i tvil nå nei! Ses på tur i morgen kveld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...