Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært sår i mange dager og jeg har prøvd alt nå! Skal jeg gå til lege da - kan han gi meg noe på resept e.l? Stakkar, det er skikkelig ille, men det hjelper ikke hva jeg gjør...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Har du prøvd A-vitamin kremen? Den er knallgod på sår hud!

Skrevet

Prøv saften fra Aloe Vera plante. Det brukte vi på Nyfødt Intensiv da jeg jobbet der. Og bruker det på den lille nå hvis hun en sjelden gang blir sår. Brekk av en liten bit, og saft fra planten vil renne ut. Den avbrekkete biten kan du legge i kjøleskapet i litt folie - holder seg i ca to uker. GJØR UNDERVERKER. Lykke til. Husk å lufte stumpen uten bleie så ofte det lar seg gjøre.

Skrevet

Har du prøvd potetmel?

Lille gutt her går på pencellin,han har syre bæsj 5 ganger om dagen og har blitt skikkelig sår i stumpen,igår tok jeg på potetmel-i dag har han blitt så mye bedere:o)....uff..han skrek og kneip rumpa når jeg skulle vaske han,og nå går det helt greit igjen!

Skrevet

Huff det er fælt når dei blir så såre...

Mine tips:

Vask rumpa under springen i rennende lunka vatn. IKKJE gni. Ta evt litt babyolje på vist bæsjen sitter fast. Vask slik både ved bæsj og ved berre tiss.

Klappe-tørk med gulpeklut eller anna mjuk klut.

La lufttørke!

Ta på rikleg med potetmjøl. Og då snakker eg om rikelig! Ein stor neve!!

Dette funka veldig godt på min gutt. Han vart verre av både Zink, vitapan og andre salver som vart anbefalt.. Trur salvene gjorde baken fuktig og dermed vart det aldri betre...

Når sårheten var vekk, smurte eg med A-krem ei vekes tid for å styrke huda! A-krem kan kjøpes på blant anna apoteket. Ei brun krukke.

Lykke til!

Klem

Skrevet

Hei!

Du kan kjøpe Hydrokortison krem på apoteket og smøre med denne med litt godt med en god Zinksalve eller Sebamed spesialsalve utenpå. Dette er en god kombinasjon morgen og kveld, burde hjelpe i løpet av et par dager... Ellers gode råd andre gir i forhold til å skylle under springen i stedet for å bruke klut hvis han er veldig sår.. Hvis dere bruker våtservietter til å stelle, kan det være greit å styre unna dem en stund å heller bruke en myk klut med lunket vann..

Hydrokortison er reseptfritt. Det er den mildeste formen for kortisonkrem og kan trygt brukes på sår stump i noen dager, men bør ikke brukes fast i lengre perioder.

Lykke til!

Skrevet

Ville heller valgt Brulidine om det er infeksjon, den er veldig effektiv og inneholder ikke antibiotika eller kortison

Skrevet

hvis du ammer kan du smøre med morsmelk og la det lufttørre

Skrevet

hei. jeg har hatt veldig god effekt av inotyol salve når sønnen min har vært sår. han har blitt bra på et par dager. fåes kjøpt på apoteket.

Skrevet

vil ikke brukt hydrokortison som anbefalt over..kan være skadelig over tid..

Skrevet

Godt råd! Brulidine er en god sårsalve og den virker mot infeksjon, men har lite effekt dersom det ikke er infeksjon. Tegn på infeksjon er væskende utslett, evt med gult belegg eller puss.. Om det kun er en rød og sår stump, er det sjelden det skyldes infeksjon... Og da er hydrokortison fin å bruke.. Ved bare litt rødhet/sårhet, kommer en ofte i mål med andre salver/kremer, men hydrokortison kan være bra når baken er skikkelig sår og barnet har det vondt når en vasker det.. Og så lenge det bare er for noen få dager, er det helt trygt..

Skrevet

Stemmer at det kan være skadelig om det brukes over tid. Derfor skriver jeg jo i innlegget som du kommenterer at det ikke bør brukes over tid.. For en dag eller to er det helt ufarlig. Vår datter har vi smurt med dette de gangene hun er virkelig sår, og ofte er hun helt fin neste dag.. Salvene som barn med atopisk eksem bruker er ofte vesentlig sterkere enn hydrokortison.. Men sunn skepsis er alltid bra - snakk med legen din eller noen du er sikker på vet hva han/hun snakker om... Det du leser her inne er aldri klokere enn den som skriver det.. Og hvis en glemmer akkurat DET på DiB, er det lett å komme skjevt ut...

Skrevet

så artig med papper her inne og!!!- gubben her i huset kunne nok ikke sittet på nette slik du gjør...he he- mest bilsider han er inne på på nettet

Skrevet

Det var hyggelig!.. :)

*kremt' Får vel gå ut og vaske bilen eller noe - pleie Y-kromosomet litt... ;)

Skrevet

Prøvde potetmel på gutten vår og det fungerer kjempe bra:)

Bra tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...