Gå til innhold

Hvor mye bestemmer barnehagen .....ang. mat og drikke

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 4 år som skal begynne i barnehagen 2 dager i uken, har ikke gått i barnehagen før, men har 3 søsken som har gått i samme bhg. Jeg kjenner derfor barnehagen og personalet godt.

Nå har det seg slik at mine 3 første barn var plaget med laktoseintolerans og tålte melk relativt dårlig. De fikk alltid forstoppelse hvis de drakk mer enn et glass melk el.l. De hadde også atopisk eksem, så selv om sammenhengen diskuteres, ønsket jeg ikke at de skulle få melk i barnehagen. Dette gjorde personalet et stort nummer ut av, og ga ungene melk, noe de drakk, for de liker det jo, med det resultatet at de ble dårlige i magen. Problemet for barnehagen var at hvis mine unger skulle få juice i steden for melk, så ville andre unger også ha det, og det gikk jo ikke an.

Jenta vår som nå skal begynne i barnehagen tåler melk relativt godt, men har også atopisk eksem. Selv om hun strengt tatt KAN drikke melk, ønsker vi det ikke. Jeg har, uavhengig av de tre andre barnas intoleranse, den oppfatning at kumelk er for kalver og at melk kanskje ikke er så sunt som mange skal ha det til.(har lest VELDIG mye om dette, både fra Tine og andre...) Barna mine drikker lite melk i naturlig form, men får i seg nok kalsium likevel, gjennom andre melkeprobukter, ost og yoghurt og grønne grønnsaker og lignende. Jeg mener at 3 ekstra glass melk pr.dag i tillegg vil være altfor mye.

Jeg kan selvfølgelig si til barnehagen at hun ikke tåler melk, og håpe at de klarer å respektere det. Jeg har likevel ikke lyst til det. Jeg vil gjerne at mitt syn på barnas ernæringsbehov skal respekteres, det er tross alt et tema som det er mye faglig diskusjon rundt, selv om helsestasjonene og Tine hevder noe annet. Likevel vil jeg ikke komme på kant med personalet fra dag en.

Spørsmålet nå er, kan barnehagen trumfe gjennom sitt syn? Forstår jo at hvis en unge bare vil ha sjokoladepålegg, så går jo ikke det. Men hva med melk?

Noen som har erfaringer eller synspunkter?

Fortsetter under...

"Forstår jo at hvis en unge bare vil ha sjokoladepålegg, så går jo ikke det. Men hva med melk?"

Spørsmålet halter. Så vidt jeg forstår er problemstillingen:

"Forstår jo at hvis en unge bare vil ha sjokoladepålegg, så går jo ikke det. Men hva med juice i stedet for melk?"

Jeg tror dere kan bli enige om at ditt barn kan drikke VANN i stedet for melk i bhg, (og juice hjemme).

Bhg er rett og slett redd for at de andre barna skal synes det er urettferdig at noen får drikke juice til daglig, noe bhg antakelig regner som usunt f.eks. for tenner. Men jeg kan ikke tenke meg at de vil begrense vann-drikking om du sier nei til melk.

I barnehagen jeg jobber er vi opptatt av å være lydhøre for foreldres ønsker. Har hvert år barn med melkeintoleranse, eller som av ulike grunner ikke skal ha melk. da får de juice. De andre barna blir forklart hvorfor, og det har aldri vært vanskelig for de å forstå dette. Barn er faktisk utrolig mye mer forståelsefulle enn noen tror. Har hatt en episode der et barn var veldig opptatt av at dette var urettferdig, men der viste det seg fort at det helst var mor som var opptatt av det "urettferdige", og forsterket dette hos barnet sitt......

Vi Gjør det også slik at innimellom får alle tilbud om juice :-)

Men sjokoladepålegg hadde vi ikke servert :-)

Dersom du har hatt problemer tidligere med å få barnehagen til å godta at barna dine ikke skal ha melk, tror jeg kanskje jeg ville sagt at heller ikke dette barnet tåler mye melk, og derfor ikke skal ha det i bhg.

Jeg synes det er veldig arrogant av bhg å overkjøre deg og dine barn ved å gi dem melk når de ikke tåler det. Det er ikke god omsorg for barn å gi dem melk dersom de får mageproblemer av det!

I vår bhg har det vært unger som ikke tåler melk. De andre ungene har ikke hatt problemer med å godta dette.

Jeg jobber i barnehage og i vår barnehage har vi hatt flere som har hatt intoleranse ovenfor melk. Og vi har aldri hatt probelmer med de andre barna, de andre barna får melk eller vann, mens de med intoleranse får enten jucie eller vann. Vi har aldri laget noe stort nummer ut av de med melkeallergi, og derfor er det heller ingen problemer.

Jeg kan kjenne jeg blir irritert når du forteller om denne barnehagen, man lager da problemer av noe som ikke er et problem......

Det er som du sier litt forskjell på sjokoladepålegg og på melk.......

Mitt råd som mor og førkolelærer, er at du forteller eller krever hvordan du vil ha det!!

Men jeg synes det er for mye hysteri rundt sukkerbruken i barnehagen også. Det er jo ikke slik at vi forer barna med sukker og sjokoladepålegg hver dag, men litt får de jo i seg for det om. De får det vi voksne får av pålegg, og det er jo vanlige ting som leverpostei, prim, makrell, brun-og kvitost, skinkeost, kaviar......osv.

En dag i uka får de bringebærsyltetøy, men likevel velger de fleste barna noe anna enn dette syltetøyet.....

Men det er disse bursdagene da..............18 i året.......

Annonse

I barnehagen vår er valget melk eller vann. Og det valget får ALLE enten de har intoleranse eller ei. OK, så blir det ikke et reelt valg for dem som har intoleranse, men jeg synes likevel det er et bedre alternativ enn å gi juice.

Min sønn liker melk, men når han får valget hos besteforeldrene er det KUN juice det går i.

Og det er ikke alltid like lett å forklare barn at noen andre kan få juice men ikke de. Da lurer de på hva de har gjort for noe galt siden andre får velge noe som de selv gjerne vil ha.

Juice eller saft til fest derimot er jo noe hele avdelingen kan kose seg med!

I alle de bhg jeg har vært i og noen også jobbet i har det ALLTID vært en eller flere barn som har drukket noe annet enn melk, det være seg juice eller vann. Det har ikke vært noe problem fra hverken de ansattes eller barnas side, barna har fått vite at h*n skal ikke ha melk og får noe annet, sånn er det bare..

Syns du bør kunne være ærlig på dette området jeg, og at de ansatte må respektere deg for det. Jeg jobber i en bhg med mange ulike kulturer representert, og vi er jo nødt til å respektere at muslimske barn ikke skal spise svin, noen indiske barn skal ikke ha storfe, noen skal ikke ha kjøtt i det hele tatt osv.

Det jeg mener er at vi jobber med ulike mennesker, og må respektere deres syn uansett om vi kanskje syns det er tåpelig. Så sant det ikke er veldig spesielt, og ikke lar seg gjøre, eller at vi faktisk vet med sikkerhet at noe er helt feil (feks hvis noen mener at barna skal få spise sjokoladepålegg hele tida).

ja du kan jo si at ho ikke tål melk j jobber i bhg, der vi har en gutt som ikke tåler melk, han får da vann for noe annet er urettferdig for de andre barna. det er jo sånt at får ett barn vil alle andre barn ha og. og j for min del kan ikke gjør forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...