nicco Skrevet 18. juli 2006 #1 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er vissnok ikke så mange som gjør det lenger, men jeg synes faktisk at det er både nyttig og kjekt å plukke bær! I dag tok jeg med 3 av ungene og gikk en tur for å se om det var noe modne blåbær, og vi kom hjem med 2 kg! Så i morgen blir det pannekaker med nyrørt blåbærsyltetøy!! Det er vel et tegn på at jeg er litt gammeldags, men jeg pleier både å lage saft og syltetøy. Vi er så heldige at vi har en stor hage med masse frukt og bærtrær. Vi har også grønnsakshage med litt varierende innhold. I år har vi purre, løk, kål, brokkoli, poteter og blomkål. Så deilig å bare gå ut i hagen å plukke!! Ungene synes også det er artig å se hvordan "ting blir til". Det er vel ikke så mye penger å spare på noen av delene, men du vet nå i alle fall hvor det kommer fra og hva det inneholder. Har unger med atopisk eksem, og prøver så langt jeg kan å ikke utsette dem for for mye E-stoffer og annet som en knapt forstår seg på. Akkurat nå er det største problemet at snuppa på 2 år står og plukker "josa bæj"(rosa bær). Alt som er rosa er ekstra fint, også rosa bær, altså. Kan umulig være godt, og håper at den sure smaken begrenser inntaket før magen blir ugrei. Tenkte bare jeg skulle fortelle hva jeg gjør når jeg ikke prøver å lage barn. Kanskje andre som også dyrker litt i det små? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5671656-en-utd%C3%B8ende-rase/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nungo Skrevet 19. juli 2006 #2 Del Skrevet 19. juli 2006 Et sted i oss alle er det vel en drøm om å kunne leve slik og produsere ting fra "bunden". Du er heldig og flink, som får det til :-) Å plukke bær er noe jeg altid har likt veldig godt. Jeg har fra liten vært vant med at vi dro på fjellet for å plukke bær om høsten - det er ren terapi for sjelen å sitte der i blåbærbusken og kjenne den klare, friske fjelluft :-) Jeg håper jeg kan bringe dette videre til mine barn. Vi har dessverre kun en liten hageflekk og lite mulighet til å dyrke bær nok til saft etc. men jenta vår på 2 år er også veldig begejstret for å plukke rips (hun spiser til og med de grønne!) og små markjordbær, som vi har i hagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5671656-en-utd%C3%B8ende-rase/#findComment-5672152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyttikatta Skrevet 19. juli 2006 #3 Del Skrevet 19. juli 2006 Neida, du er ikke den eneste. Ifjor høst plukket jeg 10 kg tyttebær, flere kilo blåbær, 15 kilo traktkantarell , noen kilo med kantareller.Hagen min har rips , bringebær, solbær og rabarba. Mange av mine ettermiddager og helger på høsten tilbringes på kjøkkenet hvor jeg sylter og rører på den gammeldagse måten. Jeg lager også tomatsaus som jeg hermetiserer på glass. Perfekt husmor ? Jepp : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5671656-en-utd%C3%B8ende-rase/#findComment-5672858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. juli 2006 #4 Del Skrevet 19. juli 2006 Jøss, jeg er imponert! Jeg er så uheldig at jeg har 2 geiter som spiser alt, bortsett fra gress. De har spist opp urtehagen, ripsbusker og epletrær! Så her er det bare plen igjen. Men for å være helt ærlig, så har jeg et anstrengt forhold til alt som jeg ble tvunget til å gjøre da jeg var liten, og det er inkludert bærplukking! (og et par andre ting: turgåing og stå opp tidlig.) Men jeg gjør det når jeg må nå også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5671656-en-utd%C3%B8ende-rase/#findComment-5674713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nicco Skrevet 22. juli 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 22. juli 2006 Jeg vet jo at det er andre enn meg, men vi blir i alle fall ikke fler, for å si det slik. Jeg lager også mye mat fra grunnen av, barnemat også, men sier det gjerne ikke så høyt for da blirman lett litt "supermor" og "superhusmor" og det er ikke så bra bestandig. Du, horatio, vi har ikke tilfeldigvis samme foreldre? Høres veldig ut som min barndom; tidlig opp i helgene, ut på tur i skogen hver søndag, HVER, og plukke bær om høsten. Ikke slik jeg gjør nå med ungene, tar med en isboks og blir borte en time. Nei, da var det full sekk med mat og borte hele dagen. Plukket vi ikke fort nok, fikk vi vite at vi ikke fikk noe til vinteren. Ulykka var jo alle de gangene jeg falt med nesten fullt spann!! Jeg har heldigvis ikke glemt at jeg var barn, og tar gjerne ungene med på turer, ikke nødvendigvis når det er søndag, men når noen har lyst. Slik er det med bærplukking også. Vi er jo veldig heldig som bor slik at vi har alt i nærheten, trenger ikke bil til noe, bare gå ut i hagen eller opp i skogen eller på fjellet. Noen fordeler med å bo i gokk også!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5671656-en-utd%C3%B8ende-rase/#findComment-5701227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå