Gå til innhold

Må jeg snakke med HS før jeg prøver å gi lillegutt litt veeldig tynn velling?

Anbefalte innlegg

Han er sulten hele tida stakkars. Men det har bedret seg litt med flaske heldigvis! (skrev for litt siden at han verken ville ha pupp eller flaske).

Han spiste litt over 200 ml i kveld, og etter ca 1,5 time gråt han og ville ha mer... Sånn er det så og si hele dagen nå. Det tar veldig kort tid mellom hver gang han er sulten, og jeg har ikke nok melk selv, så når han ligger på puppen og ikke får ut mer blir det bare hyl, og etterhvert mere mme...

Det er 3 uker igjen til han er 4 mnd. Jeg har egentlig ikke lengtet så veldig etter å gi noe fast føde, jeg er så redd han ikke skal være klar for det og få vondt i magen sin.. Men veldig tynn velling, skader det? Eller bør jeg rådføre meg med HS først?

Setter pris på deres synspunkter :)

Fortsetter under...

magen er ikke utviklet til det ennå, det er derfor de ønsker at man venter helt til 6 mnd med å gi fast føde, men kan begynne noe ved 4 mnd. Han er jo såvidt 3 mnd da?! Jeg ville prøvd å gi han mer mme.

Stakkar, han er jo sulten, prøv å gi velling, det skader nok ikke. (i Sverige starter de med velling ved 3 mnd alder)

Jeg begynte med fast føde når gutten min var 3 mnd. Han har ikke tatt skade av det, selv om han er prematur og har allergier.

Gjør som du selv mener er riktig, HS kan bare alikavell anbefale og ikke gi deg noen konkrete råd. (er min erfaring).

Jeg begynte med en tynn grøt (velling), 1 ts og økte jevnt og i løpet av to uker spiste han en porsjon. Gi grøten på morgenen eller formiddagen, slik at om han får mageknipe får han det på ettermiddagen/kvelden.

Ja det er akkurat det jeg er engstelig for.. Men så leste jeg i går at de ikke skal ha mer enn 1 liter MME i døgnet... Fikk aldri med meg hvorfor, men det bekymrer meg jo litt hvis han ikke skal få for mye av det..

Vil helst vente en god stund med fast føde, men spør her for å finne ut hva som er best for han. Akkurat nå er jeg mest nysgjerrig på hvorfor grensen er på 1liter mme om dagen..

(for hvis han fortsetter sånn her, ender det med oppi en liter snart)

Tusen takk for at du ville dele erfaringene dine.. Er det jeg tenker også at han er sulten stakkars.. =s

Men hvordan lager jeg velling, hvor mye grøtpulver i hvor mye mme?

(hvis det er sånn det gjøres da?)

Greit å vite i tilfelle han fortsetter sånn her en stund til.

Annonse

Jeg ga mme mellom 150- 200ml pr. flaske opp til 7 flasker i døgnet. Om gutten din trenger så pass mye som min, så skader det ikke å gi over 1 liter i døgnet. Jeg fikk heller ikke noen god forklaring på hvorfor 1 liter i døgnet.

Han er nå 10 mnd, har ikke hatt noen problemer med at han spiser mye, han ligger ikke over vekt-skjemaet. Noen bebier trenger bare rett og slett mer mat enn andre.

Jeg har også en gutt på 3 mnd. Jeg spurte hs om dette med at dem ike burde spise mer enn 1 liter. Hun sa at hun aldri hadde hørt om det og at dem i hvetfall skulle ha 15% av kroppsvekta si.

Hadde ikke hørt om det før jeg heller før jeg leste noen innlegg her inne en dag.. Han drikker jo ikke helt 1 liter enda, men jeg synes det er så vondt om jeg må drive å regne ut om han kan få mer når han er så sulten om kvelden..

Om det er 15% av kroppsvekta hans så... hmmm blir det likevel en liter tro? tror jammen det...

takk for svar alle sammen :) setter stor pris på det.

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...