mamma til 2 i august Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Var på føden i dag for å få omvisning og informasjon. Jeg hadde ikke noe smertelindring ved forige fødsel, men tenker denne gangen at det er jo ikke nødvendig å ha det så vondt hvis man ikke MÅ! Men jeg syntes det hørtes ut som mye "styr" da jordmor forklarte, kobling til maskin, intravenøst, konstant CTG osv.. Hva tenker dere jenter, og har noen erfaring med bruk av epidural ? Hva skal dere?
* Zoë * Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kommer ikke til å be om epidural bare for å slippe at det gjør vondt. Det må nok mer tungtveiende grunner til. Epidural er ikke helt uten bivirkninger og komplikasjoen. Selvfølgelig trenger man ikke å få noen av delene, men hvorfor ta sjansen om man ikke må..? Selvføgelig vil jeg takke ja til epidural, om situasjoen er slik at det vil gagne meg. Men ikke ellers.
mumi og lille Eirik :-) Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Er helt enig med Zoe .Jeg hadde bare lyst gass ved forige fødsel og synest det var helt grieit,vondt er det jo men så lenge ting går naturlig ser heller ikke jeg fordelene ved epuderal. Denne gangen er det mulige komplikasjoner som kan skape store smerter utenom de naturlige fødsels smertene og jeg må kanskje godta epuderal. Håper jeg slipper for det kan jo oxo forlenge fødsels forløpet mye. En blir jo mer begrenset av det og må ligge,,jeg synest det å gå å stå var det beste for meg sist. Men en må jo bare stole på seg selv og hva en føler seg fortrolig med,vi er alle så forsjellige. Lykke til,uansett hva du måtte velge :-)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Epidural,helt klart!!!! Har ikke klart det uten.
En-av-hver Skrevet 18. juli 2006 #5 Skrevet 18. juli 2006 Jeg fikk epidural sist, hadde egentlig ikke lyst på det, men ble anbefalt det av jordmor. Synes det ble mye styr av det. Nåler og skjermer og drypp, masse tekniske dippedutter. Ikke fikk jeg lov å rusle rundt lengre heller. Denne gangen vil jeg ikke ha hvis jeg kan unngå det.
Lasso Skrevet 19. juli 2006 #6 Skrevet 19. juli 2006 Min erfaring med epidural er bare god. Hadde en forholdsvis rask første fødsel, og fikk epidural bare et par timer etter første ri. Jeg tenkte overhode ikke på ledningene, var bare positivt overrasket over at jeg kunne bevege meg. Stod og vagget i nærheten av senga hele tiden, men for meg var det aldri noe ønske å rusle i korridorene. Jeg tror at hvis man ønsker epidural selv og tenker som deg (og meg) at det ikke er noen grunn til å ha det mer vondt enn nødvendig, så blir det stort sett vellykket og en god opplevelse. Noen er jo så redd for nåler at de heller vil ha det fire ganger så vondt enn å få et stikk i ryggen - og da er jo det helt fint for dem å slippe!? Du har jo allerede prøvd å føde uten, så du vet hva du snakker om. Smerten blir overhode ikke BORTE med epidural heller, men anestesilegen er virkelig en kvinnes beste venn :-)
Linda - mor til to! Skrevet 19. juli 2006 #7 Skrevet 19. juli 2006 Jeg fikk epidural da jeg fikk jenta mi, av eneste grunn at jeg var så utrolig sliten, hadde holdt på i to døgn og trengte litt avslapping..! Men i det fulle og hele kommer jeg ikke til å få det denne gangen - jeg satser på en 'naturlig' fødsel uten smertelindring. Jeg skal ærlig si at jeg syns ikke smertene var så ille, så lenge jeg klarte å puste meg gjennom de, og epidural var bare masete, det var vondt, og jeg hadde vondt i ryggen i flere uker etterpå. Men jøss, det var behagelig avslapping for en utslitt stakkar, men jeg lærte da at neste gang - dvs denne - så vil jeg ikke ha noe som helst. Og som nevnt over her - det er ikke uten risiko å sette en epiduralsprøyde, den lange tingen inn i ryggen.. Tenk deg godt om, evt om det finnes noe annet alternativ. Med epidural mister du helt følelsen og kontrollen over kroppen din! (jaja, kontrollen har du jo ikke uansett, men følelsen av å ikke kjenne fødselen var litt ekkel..!) Men - lykke til til deg!
belli72 Skrevet 19. juli 2006 #8 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har født uten epidural flere ganger, og vil neppe ha det så sant jeg ikke får uutholdelige smerter... Skal aldri si aldri... Første gang jeg fødte var jeg fast bestemt på å ta alle mulige remedier i bruk, men da jeg var i fødsel nektet jeg til tross for at jordmor foreslo det ene og det andre. Tenkte som så at ikke f*** om noe skal forsinke prosessen... Men som sagt - jeg er åpen for alt!
PinkBaby♡ Skrevet 19. juli 2006 #9 Skrevet 19. juli 2006 Klarte meg uten smertestillende sist og det skal jeg satse på igjen. Jeg skal iallefall ikke ha epudral, er nok mere redd sprøyter en fødsel. Det kan jo hende det er noe annet smertestillende jeg ender opp med. Men det vet jeg ikke enda:) Får vente og se tenker jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå