Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #1 Del Skrevet 18. juli 2006 Hei! Er det noen som har erfaring med antidepressiva under svangerskap? veit det er siste utvei, men vil så gjerne høre fra dere dersom det er noe, erfaringer, om det hjalp, om det skadet barnet på noe vis.. håper jeg hører fra en eller annen der ute, som kan hjelpe meg litt med dette problemet..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5667438-medisiner-under-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #2 Del Skrevet 18. juli 2006 Hei, kjære deg. Råder deg til å ta kontakt med lege, som eventuelt kan henvise deg videre til noen som kan hjelpe. Ikke bra å bruke antideppressive midler i svangerskapet, nei. Sikkert mye som kan gjøres utover det. Noen å prate med og å sette ord på det du sliter med. Finne årsaken til problemene dine. Lykke til. Farmasøyten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5667438-medisiner-under-graviditet/#findComment-5667533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #3 Del Skrevet 6. august 2006 Tidligere ble det sakt fra leger at man helst skulle unngå antidepressiva under svangerskapet, men dette var før man visste om det kunne gjøre skade. Nå er det gjort noen forskninger på dette som sier at man trygt kan ta antidepressiva under svangerskapet, at det ikke vil gi noen virkning på barnet. Denne forskningen har jeg selv blitt forevist hos min lege som anbefalte meg å gjenoppta bruken av antidepressiva etter å ha kutta det ut de første 3 mnd i svangerskapet. I samtale med jordmor anbefalte hun det samme. Mange gravide kvinner i dag går på antidepressiva, og noen kutter det eventuelt ut en pause siste mnd i svangerskapet for å så begynne igjen etter fødsel. Hvis man har slitt litt psykisk i forkant av graviditeten blir det oftes bare vanskeligere under graviditeten. Man har mange tanker i hodet og hormonene løper løbsk. Det beste for barnet i magen er at mor har det bra, og dersom mor trenger medisinsk hjelp for å ha det bra så er også dette det beste for barnet, dersom medisinen ikke gir barnet skadet, noe som antidepressiva ikke skal gjøre. Men hør med din lege du, det kan hende noen medisiner er bedre enn andre under svangerskapet. Uansett, tenk på ditt eget beste, det er også det beste for barnet i magen, eller eventuelt det nye familiemedlemmet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5667438-medisiner-under-graviditet/#findComment-5831976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ღ♥ღVenterpåspireღ♥ღ Skrevet 7. august 2006 #4 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg går på cipralex nå..er bare prøver enda, men min lege sa det at det var ingen problem å gå på en liten dose i sv.skapet! Han hadde en del pasienter med psykiske problemer som hadde brukt diverse anti dep. i sv.skapet! Og det hadde ikke hatt noen som helst innvirkning på barnet! Men vet at det er mange leger som sier det motsatte!! Ta deg derfor en tur til legen din, å hør hva han sier! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5667438-medisiner-under-graviditet/#findComment-5843745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 28. august 2006 #5 Del Skrevet 28. august 2006 Her tror jeg det er delte meninger! Noen leger sier det ene, noen det andre. Jeg tror det kommer litt an på hva slags tabletter det er snakk om, noen tablettmerker har blitt mer testet enn andre. Fins flere forskjellige antidepressiva f.eks, og ikke alle har akkurat samme innhold. Er iallfall slik jeg forsto det fra legen (har snakket med to forskjellige). Selv gikk jeg på en høy dose Cipralex da jeg ble gravid, graviditeten var ikke planlagt og jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre da jeg fikk vite det. (Abort, ikke abort, fortsette på tabletter, slutte på tabletter) Forsto det slik at det er en avveining man må ta, avhengig av hvor dårlig man er uten tabletter. Kan man klare seg uten er det det beste, pga manglende forskning på fosterpåvirkning, var det jeg fikk oppgitt iallfall! Har vært lite testing på menneskefostre så de vet ikke helt hvordan det påvirker... Selv trappet jeg ned og sluttet etterhvert helt, til tross for at jeg har slitt med depresjon og litt angst i mange år, samt at jeg mistet mammaen min i tillegg midt oppi det hele... Hadde gått på tabletter i 7-8 mnd da jeg sluttet. Selv om jeg var litt redd for å gå på en smell, så ville jeg prøve å slutte fordi jeg følte det var det beste med tanke på babyen. Gikk på antidepressiva de første mnd i graviditeten, da fosteret er ganske sårbart, men på UL i uke 18 så alt fint ut - heldigvis Har ikke hørt om noen som har blitt født med skader heller, virker som de fleste babyer tåler det bra! Men har hørt at de kan få abstinenser og skjelvinger etter fødsel.. Rådet jeg fikk var å avveie situasjonen, men aller helst slutte så fort som mulig pga manglende informasjon om evt. skader i svangerskapet. Fikk beskjed om at jeg heller kunne begynne på igjen under amming, da får barnet i seg mye mindre av virkestoffene i tabl. Så mitt råd er å snakke med legen og prøve å finne ut hva som fins av evt. forskning på nettopp den aktuelle tabletten. I mitt tilfelle går det foreløpig greit, overraskende bra egentlig! Merker at noen av symptomene er på vei tilbake, men det varierer litt og er langtfra så tungt som det har vært før. Alle får vel prøve seg frem og finne en løsning som passer dem best. (Det går jo an å slutte og så begynne igjen dersom det går helt galt...!) Lykke til alle sammen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5667438-medisiner-under-graviditet/#findComment-6101851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå