Gå til innhold

Gutten min på 1 år nekter å leke alene!

Anbefalte innlegg

Prøver å sitte meg ned med han på golvet å motivere han til å leke for seg selv. Men det ender alltid med at han kommer bort til meg og skal opp. Hvis jeg går vekk å setter meg ned i sofaen f.eks etter en stund kommer han etter. Har jo lyst at han skal lære seg å leke for seg selv. Men det nytter jo ikke. Frustrerende! Hva gjør dere? Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Hehe.. Ikke så greit dette.. Våre to eldste er kjempeflinke til å leke alene, og minsten ser også ut til å ha den evnen. Men at småen trekkes til deg er jo ikke rart, de er jo veldig sosiale i denne alderen, da. Og du er jo for ham det viktigste i livet!

Men min erfaring er at de små ofte finner på noe selv om jeg driver med mitt. Når jeg holder på med husarbeid etc, følger de etter til de finner noe interessant, og mister interessen for meg. Da kan det være rom for at jeg setter meg ned i 5 min mens de er opptatte med sitt. Når de da kommer til meg sier jeg "så flink du har vært å leke med toget!" (f.eks!!)

Dette har fungert veldig godt her, kan anbefale at du prøver det.

Lykke til!

Tror nok at det er litt sånn i denne alderen. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, samtidig som andre med jevnaldrende barn mener at vår pode er veldig selvgående for alderen.

Jeg gjør det sånn at jeg prøver å involvere poden i det jeg gjør. Det tar riktignok dobbelt så lang tid, da, men da er han opptatt mens jeg får gjort litt. Hvis jeg vasker, får han en støvklut å tørke med, han soper gulvet med en piasavakost eller moppen, etc. etc. Forrige dagen måtte jeg lage vaffelrøre når poden var superklengete. Jeg satt ham i tripptrappen, ga ham en egen bolle og eggeskall og knuse i bordet og kaste i bollen - så fikk jeg gjort det også. Har jeg dårlig tid, eller han ikke er fornøyd med oppgavene han får av meg eller jeg rett og slett ikke har lyst til å styre så fælt, så bærer jeg ham på ryggen mens jeg gjør det jeg skal. Da blir han i tillegg ladet opp med mammatid og blir desto mer selvgående etterpå.

Bare min erfaring. Det med å leke for seg selv, tror jeg kommer av seg selv når de blir litt større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...