Gå til innhold

..fortell meg om igangsetting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos lege i dag og skal til ullevål på fredag for å vurdere om evt igangsetting..

Legen sa at det er åpningen -og mykheten i livmorhalsen som bestemmer om de vil sette igang. Dette sjekkes på gynekologisk undersøkelse.

Så sjekker de også at babyen har det bar med ultralyd der de ser på gjennomstrømming av blod/oksygen i navlestrengen? Og om babyen har vann( fostervann) og Mat ( morkaken)

Har noen vært på en slik undersøkelse og kan fortelle meg litt mer? Hva er åpning nok...og hvordan er det man er -myk i livmorhaløsen??

Hva er grunner til å bli satt igang?

Kan mors bekkenløsning spille inn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett er det lettere å få igjennom et keisersnitt enn en igangsetting. Jeg har blitt satt igang to ganger, ene gangen var jeg innlagt og kjempedårlig pga sf, men de lot meg likevel gå en uke over termin, forrige gang måtte ett helt system settes igang før jeg ble igangsatt med en 5 kg unge på overtid.

Er i "full krangel" med dem allerede da jeg ikke har noen forhåpning av å komme igang av meg selv.

Men søf er visst av de vrangeste har jeg hørt....

Skrevet

Jeg var på overtidskontroll da jeg gikk på overtid i sist svangerskap.Jeg var da 9 dager over termin..Da tok dei ul først av barnet og såg etter at barnet hadde det bra..Etterpå tok dei gu og skjekka åpning og livmorhals..Jeg var nok så moden (at livmortappen sletter seg ut og blir myk) men hadde så vidt 1/2 cm åpning.Legen røska litt i åpningen(strippa) for å prøve å få fortgang i prossesen..Så fikk jeg modningsakkupunktur etterpå...Jeg fikk også innvilga igangsetting 14.dag på overtid om ingenting skjedde før.. Og måtte settes i gang da ingenting starta av seg selv innen den tid..Jeg hadde store bekkenplager men det spillet ingenrolle i henhold til å settes i gang.

Vet ikke hvilke kriterier som er normalt for igangsetting.. Men så lenge barnet har det bra,virker det som om dei er vanskelige å få til å gjør noe før en er over 14 dager over termin..

Når har/hadde du termin????

Skrevet

Terminen erdagen før jeg skal til Ullevål. Men det er det at min mor har mistet 2 og mine kusiner har begge 2 mistet nr 2- rett etter termin. De har ikke påvist at det er arvelig.. men det er kun den siste som ble obdusert..men de sjekker for å være sikkert at lille gutt har det bra.. Jeg er jo selvsagt litt stressa for dette..

Skrevet

Huff så skummelt,kan godt forstå du er stressa.. Tror nok det kan være en god grunn til å bli satt igang.. Du må ha lykke til på fredag,å håpe du slipper å gå over=)

Skrevet

fikk beskjed om at hvis ikke hodet er helt nede el ikke er festet så vil de ikke gjøre noe.....:-(

hadde 2 cm åpning i dag tidlig og da ville de vente til torsdag,hvis det ikke kommer av seg selv da....optimist..

er den ikke helt nede el festet så er den ikke helt klar til å komme,så da er det bare å svelge noen store kameler å gjøre så de sier.

men som jeg sa hva er vitsen med å slite oss ut med å dra inn å ut av føden for man tror noe er på gang.det er da virkelig psykisk slitsomt å få beskjed om å komme tilbake om noen dager,og når du kommer så gjør de ingenting alikavel.

Skrevet

Hei!

Altså, skal ikke skremme deg her nå. De er veldig flinke på Ullevål når det gjelder igangsetting.

De sjekker ikke mer en UL, og GU og så tar de blodprøver av deg for å utelukke svangerskapsforgiftning. alt fra 0,5cm tenker jeg er åpning nok. Myk har vel noe med at om du er moden tenker jeg.

Her har du min opplevelse fra der.

De sjekket om lille gutt hadde det bra, men det hadde han ikke.

Det ble tatt UL av gutten. Hadde for lite fostervann og motstand i navlesnora. Han hadde heller ikke vokst noe siden uke 32, fikk estimert vekt på 2200gr (da jeg fikk sjekket placentaen som lå langt nede.). De strippet meg, noe som var selvfølgelig veldig ubehagelig.

Lå på obs over natten. Løpet av natten fikk jeg ikke sove, hadde rar følelese i ryggen og nederst på magen, og fløy på do fra annen hver time, gjennom heeeele natten. Dagen etter skulle jeg settes igang. Sjekket meg og hadde 1 cm åpning, så jeg fikk drypp kl. 16.00 og fødselen var over 23.46 samme dag. Gutten min var da 2294 gr og 45 cm. Fikk senere vite at det var 2 stoore infarker på placentaen.

Derfor fikk ikke gutten min noe næring.

Jeg ble satt igang fordi jeg hadde for fremskredene svangerskapsforgiftning+motstand i placentaen og lite fostervann. Jeg var da full gått 38 uker.

(Placenta=morkake, hvis du ikke visste hva det var=o))

Hadde en fin opplevelse på føden, men på Barselen kunne de ha skjerpet seg noe grådig, men dette var får 3 år siden, så de har sikkert blitt bedre.

Oj ble langt dette.=o)

Håper du ble litt klokere. =o)

Lykke til.=o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...