Gå til innhold

hvordan merker man SA?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei du

Det er skummelt de første tolv ukene fordi man vet at det er mange som mister. Kanskje så mye som 15%, men de aller fleste opplever det i den aller første perioden. Legen min sa at de fleste mister før uke 5, og at etter uke 8 er det nokså trygt. Grunnen til at man mister er som regel at det er noe galt med fosteret slik at det ikke ville klart å leve uansett. En SA (spontanabort) er en blødning der man har vondt og alt som er inni kommer ut. En MA (missed abortion) merker man ikke på samme måte. Da vil man typisk miste symptomer og etterhvert kanskje oppleve en liten blødning. Da er fosteret dødt, men støtes ikke ut av kroppen og man må på sykehuset og få utskrapning eller få tabletter som støter det ut. Denne siste formen for abort er meget uvanlig og noe man ikke skal gå rundt å bekymre seg for. Det er vanlig å oppleve at symptomene varierer, særlig kanskje at kvalmen kommer og går uten at det er noe galt!

Om man får en blødning skal det føre til kontakt med lege. Men det er viktig å huske på at i de aller fleste tilfellene går det bra selv om man har hatt en eller flere blødninger!

Håper du klarer å slappe av og nyte graviditeten! Det er ikke noe man kan gjøre fra eller til desverre, bare naturen som må gå sin gang. Jeg selv føler jeg tar dette med relativt god fatning selv om jeg har vært igjennom en MA tidligere. Man blir bare sprø av å gå rundt å bekymre seg!

Lykke til!

Hilsen enda en litt engstelig jente 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...