Gå til innhold

Igangsettelse???? hjelp...


kosemoms♥med ny spire

Anbefalte innlegg

Er bare 2 dager overtid, så jeg har jo litt å gå på, hehe:-)

Men er litt nervøs for hvordan prosedyren er når det gjelder igangsettelse.

Har hørt mye om at det er farlig for babyen å gå over 14 dager overtid... det sa de ihvertfall på fødselsforberedene kurset!

og så er det jo de som sier at det ikke regnes som overtid FØR det har gått 14 dager!

Har time igjen hos legen neste mandag, da er jeg jo 8 dager overtid.

Men går hos en annen lege en det jeg pleier, for den vanlige er på ferie.

Er det de som sier ifra til ulevåll? eller må jeg ta kontakt med de selv?

 

Trenger bare litt beroligende ord...trenger sikkert ikke igangsettelse, men trenger å vite hva jeg skal gjøre HVIS det kommer til det:-)

så kan jeg slappe litt mere av i denne overtidsperiode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke gjøre noe, om du kommer 14 dager over får du overtidskontroll på sykehuset (legen ringer), med ultralyd, CTG-registrering, vurdering av modning og vektestimering. Om alt er bra blir du ikke nødvendigvis satt igang, men da får du kontroll annenhver dag på sykehuset. Når du evt blir satt i gang får du mest sannsynlig en modningstablett (om du ikke er moden) og så en til hver 6. time, maks 6 tabletter. Funker ikke dette, får du drypp eller de tar vannet. Om du er moden når du kommer inn, kanskje også har noen cm åpning får du nok drypp med en gang, eller de tar vannet. Lykke til! Det er ikke noe farlig å bli satt i gang, fødselen går fortere, men er vondere, men har selv blitt satt i gang 2 ganger og har overlevd :o) Når du blir satt i gang er du hvertfall forberedt og kan be om smertestillende helt fra begynnelsen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 12 dager skal du på sykehuset til overtidskontroll. Legen ringer og ordner denne timen til deg siste gang du er der (som for deg blir neste mandag). Der sjekker de blodtrykk, urin og du tar en sparketest (de kobler en maskin til magen din som måler sammentrekninger i livmoren og pulsen til babyen og så trykker du på en knapp hver gang h*n sparker). Deretter tar de ultralyd for å måle størrelsen på babyen og se på morkaken. De skjekker deg evt også nedentil for å se om du er moden. Dersom du ikke er moden får du sannsyligvis modningspiller for å få fortgang i modningen.

Er du moden kan de prøve å sette igang fødselen ved å ta vannet. Fungerer ikke dette, blir sannsynligvis drypp neste skritt.

 

Jeg opplevde å bli tatt imot på en veldig fin måte på sykehuset. De var veldig opptatt av hvordan jeg hadde det og hva jeg ønsket. Etter de innledende undersøkelsene fikk jeg selv velge om jeg ville dra hjem og vente noen dager og se eller om jeg ville bli satt igang.

Jeg valgte det siste og de tok vannet (ikke noe vondt i:-) Dette hadde ikke noe særlig effekt. Jeg fikk da tilbud om drypp, noe jeg takket ja til. Det var ikke noe tvang, bare en fin stemning og en jordmor som var veldig opptatt av hvordan jeg ville fødselen min skulle være.

Jeg har hørt mye om drypp (skrekkhistorier), men for meg fungerte det veldig fint. Riene kom raskt igang og jeg fikk en fin fødsel.

 

Når alt kommer til alt og det gikk som det gikk, må jeg si at fødselen min ble en "drømmefødsel". Jeg følte meg virkelig godt tatt vare på og behandlet med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forklaringer både "mammmamia **" & "lilleBrumm fødeklar & drittlei" Nå er jeg mye mer klar over hva som evt. skjer og at det er noe ikke jeg behøver å tenke på:-)

 

Takk!!!

 

Klemmer fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...