Gå til innhold

Dagmamma til Ludvig 2 1/2?

Anbefalte innlegg

Avslag på søknad om barnehageplass i år igjen!

Vår nåværende dagmamma er høygravid selv og skal passe egne istedenfor andres barn..

Vi trenger hjelp!

Ludvig er 2 1/2 år og vi ønsker veldig at han skal få være hos en dagmamma som passer iallefall ett annet barn på hans alder.

Vi bor på Majorstua uten bil, men tåler om det blir litt kronglete bare du er snill og en vi kan stole på. Vi jobber i Nydalen.

Trenger dagmamma fra 14 august.

Høres det interessant ut kontakt Trude på 93028520/[email protected]

eller Kristian på 92057732.

Med vennlig hilsen Trude, Kristian og Ludvig

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5663209-dagmamma-til-ludvig-2-12/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vært så hyggelig å passe 2-3 barn på Ludvigs alder ett år. Men det er alltid vanskelig å samle 2-3 som er så store. Nå er jo bhg billigere, og etter at han vokser fra kontantstøtten er bhg MYE billigere enn dagmamma.

Min erfaring er at man, som dagpappa, kan starte med 3 store barn om høsten, men den ene etter den andre forsvinner til bhg. Så blir ett stort barn alene igjen hos dagpappa. Jeg kan love deg at det er vanskelig å få et nytt dagbarn på Ludvigs alder utpå høsten når alle har funnet en løsning. Og det blir feil om dagpappa da tar inn bare ett-åringer.

Mit tips er derfor: Om mulig, så gjør en avtale med en annen familie som også ønsker pass til et stort barn om at dere skal være solidariske med hverandre. Fint om begge får plass i bhg i høst, men får bare den ene plass før neste hovedopptak, så vær enige om at de skal fortsette sammen hos den dagmammaen dere har funnet. Forutsatt at alt fungerer, og at barna virkelig trives sammen, så klart.

Du taper: Friheten til å la den andre ungen sitte igjen som eneste store hos dagmamma.

Du vinner: Trygghet mot at Ludvig blir sittende igjen som den eneste store hos dagmamma.

Bare en liten kommentar til dette:

Først: Jeg skjønner godt hva du mener fra en dagmamma/-pappas ståsted i denne situasjonen.

Men det er ikke bare "friheten til å la den andre ungen sitte igjen som eneste store hos dagmamma" man taper. Man taper jo faktisk også en barnehageplass. Og med dagens barnehagesituasjon i Oslo tror jeg det er få foreldre som tar sjansen på det.

(Unnskyld HI for kupping av tråden...)

HI ønsker veldig at Ludvig skal få være hos en dagmamma som passer iallefall ett annet barn på hans alder.

Mitt poeng er at situasjonen er ganske fortvilet (for Ludvig og hans foreldre). For selv om Ludvig skulle få plass hos en dagmamma som faktisk passer (eller skal passe) et annet barn på hans alder, vil dette barnet når som helst kunne "forsvinne". For om den andre får tilbud om bhg, "må" de jo takke ja. Ellers taper de jo faktisk, som Mulatica påpeker, en banehageplass.

Men Mulatica tar feil om hun tror det største problemet er for oss dagmammaer/pappaer. Jeg hadde f.eks. tre gjevngamle dagbarn våren 06. To flyttet, og den tredje familien ønsket å fortsette. Men JEG ønsket ikke å passe én stor og to små kommende høst. Derfor sa jeg klart fra at enten får det være to store og en liten, (evt. tre store), ELLER så må den store finne seg noe annet, og jeg begynner på nytt med tre små.

Resultat: Jeg har kontrakt på å passe tre unger som alle blir 12 mnd i august. Og den stakkars store som mangler bhg, mangler også andre store å gå sammen med hos dagmamma.

Så HI: Ja Mulatica har rett i at det ville være et stort offer å inngå avtale med en annen familie om å ikke ta bhg før neste hovedopptak dersom bare én får. For tenk om den ene var Ludvig!

Men gjør du det IKKE, så tenk om det blir det andre store dagbarnet (eller dagmammas eget barn) som vinner lotteriet. Da blir Ludvig likevel den eneste store hos sin dagmamma.

Kjære dere som svarer,

Ja, dette er jo dilemmaet. Hva er best, hvilken strategi blir best for Ludvig ( i mitt tilfelle) når man

1.Setter 7 alternativer av bhger man søker(den man ønsker mest, eller der man tror man har størst sjangs å få plass/privat eller kommunal/kan man påvirke og i hvilken grad de private..)?

2.Når man har fått avslag, hvilken dagmamma blir da best og hvor kresen kan man da være?

Selv ønsker jeg helst bhg, men alternativt at to jevngamle går sammen og vil derfor vurdere kontrakt som Axelh foreslår. Problemet er å finne ledig plass overhodet hos dagmamma nå, som passer barn på Ludvigs alder.

Forstår jeg Axelh rett, hadde du syntes det var hyggelig å passe tre store, men du har kontrakt for tre små, så du er ikke en potensiell dagpappa for Ludvig?

Lykke til med de tre :)

Mvh

Ja Luddemor.

Jeg er ikke potensiell dagpappa for Ludvig. Har lovet meg bort til tre små fra august til desember.

Men jeg ville prioritert den store som var hos meg våren 06 og beholdt ham dersom vi i god tid før sommerferien hadde fått en til på hans alder til å binde seg for et halvt år. Tredjemann kunne da vært stor h*n også eller en liten. Jeg bor til og med på Majorstua, så det ville passet veldig bra med dere.

Lykke til videre. P.g.a. problemet med at du aldri vet hvor lenge de andre barna blir hos dagmamma, synes jeg du skal legge mest vekt på hvordan dagmamma er, og om hun omgås andre med "store" barn. Det ideelle ville jo være en som har eget barn på Ludvigs alder, og som virelig ØNSKER å være hjemme med sitt barn og en eller to til frem til neste hovedopptak.

Altså ikke en dagmamma som kan komme til å si i september at "Nå har mitt barn fått plass, og det hadde jeg aldri trodd. Men klart jeg må si ja, og la dere sitte der uten pass til Ludvig. Kan jo ikke si nei til bhg-plass!"

• 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Är en snäll och pålitlig jente i 20års ålder.

Har lång erfarenhet av att passa småbarn. Har delvis syskon i åldrar 3 månader, 2 år och 10 år som jag har hjälpt till och ta hand om innan jag flyttade hit. I ett par år har jag haft barnpassning som extrajobb vid sidan av skolan. Så att ta hand om barn är något som jag glädjer mig av.

Som person är jag en snäll, glad och omtänksam jente som liker å trene väldigt mycket. Att vara ute och hitta på saker är något som jag tycker är viktigt. Har lätt att se världen ur ett barns perspektiv och ser alltid till barnets bästa.

Har bott i på Bislet i Oslo i tre veckor nu och trivs väldigt bra. Så att flytta härifrån är ingenting jag funderar på. Om det här svaret intressear så tveka inte att ringa mig på

+46737 774011 (får norskt nr snart) eller maila mig på [email protected].

Jag kan ställa upp vilka tider som helst de passar dig/er. Arbetar gärna 4-5 dagar i veckan så att jag får en bra relation till ert barn. Om så önskas så kan jag ta hand om två stycken barn så att de får en lekkamrat.

Hoppas på ett glatt svar snart =)

Mvh Elina Åhlén

Hei, fant denne her lengre ned. Interessant?

"Ledig plass hos dagmamma på Majorstua

09:56 12.09.2006

Fra slutten av september skal vår søte dagmamma begynne å jobbe hjemme hos oss da han de er hos nå har fått bhg.plass.

Vi leter derfor etter en lekekamerat til lille Lucas som blir 2 år i desember. Fint om det er en gutt, og om de er omtrendt like gamle.

Vi bor på Majorstua, ca. midt i mellom Majorstukrysset og NRK. Gården vi bor i har en stor inngjerdet hage med lekeapparater og sandkasse. I tillegg vil barna gå i en åpen barnehage ett par dager i uken. Åpningstid vil være fra 08.30 til 17.00.

Vår dagmamma tar 250 kr pr dag, samt 25 kr i matpenger (hun lager deilig mat til de hver dag, ikke bare brødskiver.....). det eneste man må ha med selv er bleier/våtservietter.

Ta gjerne kontakt for ytteligere info; tlf. 938 03 699 eller [email protected].

MVH,

Åsa

AasaO"

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...