Gå til innhold

solarium, e det ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det det ok å ta solarium når ein e gravid? Noen sier atte det må jeg ikke gjøre, mens andre sier att det gjør ingen ting. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta sol som før :) Men alt med måte selvfølgelig... Det er farlig for babyen å bli overopphetet så ha på viften.. !

Skrevet

Jeg spurte jordmor. Hun var ikke spesielt begeistra, og sa jeg burde holde meg unna siden de ikke vet om strålinga har innvirkning på fosteret. Sikkert forskjellige oppfattninger om det ja. Jeg har holdt meg unna, og ikke greier jeg ligge ute å sole meg heller (alt for vaaaaaarmt), er jeg en bleikfis. Sukk! Savner brunfargen jeg hadde i fjor sommer, etter 4 mnd i Australia + stillehavet.

Skrevet

Jeg gjorde det med forrigemann, og syntes det var deilig. Nå har jeg ikke tid, men vet ikke om jeg hadde orket hvis jeg hadde hatt muligheten heller. Har fått solt meg litt ute, og blitt bittelitt brun. Hurra! Men en god selvbruningskrem er jo ikke å forakte.. ;o)

Skrevet

min lege og jordmor sier at man ikke skal ta solarium.. babyen blir rett og slett for varm.. da hjelper det ikke med vifte...

Skrevet

ok, holder meg vekke fra det jeg da. Vil ikke ta noen kjangser!!!

Takk for svar!

Skrevet

Du kan sole deg også når du er gravid

Av Jordmor Siri von Krogh

Ja, du kan sole deg! Både inne i solariumer og ute i den deilige sola og du blir fortere brun enn ellers.

Vi vil understreke at soling kan være skadelig uavhengig om du er gravid eller ikke. Så bli ikke liggende uten å røre på deg altfor lenge av gangen. Skifter du stilling vil solen ikke steke for lenge på ett sted, dette reduserer faren for føflekk kreft og forbrenninger. Du må selvfølgelig også beskytte deg med solkrem som alltid ellers.

Du skal passe på å ikke ligge helt flatt på ryggen når du har kommet ca. 6 måneder eller mer på vei. Dette er på grunn av det såkalte "vena cava syndromet". Dette er at livmoren og babyen trykker mot vena cava som er en av hovedvenene i kroppen, som fører blodet tilbake til overkroppen fra bena. Dette motvirkes lett ved at du legger en liten pute eller et brettet håndkle under den ene siden av ryggen slik at du blir liggende litt og "tippe". Det skal ikke mye til, bare et par centimeters høyde under den

ene siden.

Ellers vil du også i stor grad merke at du blir svimmel. Det man er redd for er at du skal besvime før du får snudd litt på deg, og da kan babyen også få dårlig tilførsel av blod og surstoff og det er ikke bra. Det samme gjelder hjemme i senga, ligg ikke flatt rett ut på ryggen etter ca. 6 måned.

En annen ting å passe på er at du ikke blir altfor varm. Babyen har heller ikke godt av det, for den blir varm også siden det ikke er så mye fett mellom den og sola, så kjenn etter at du ikke blir altfor varm.

Som gravid trenger du mer væske enn vanlig. Når du da svetter i tillegg bør væske inntaket ligge på minst fire liter om dagen. Det er det samme hva du drikker, bare du drikker nok. Det kan være godt å ha en muggemed kaldt vann og en sitron/lime båt oppi i kjøleskapet. Det er friskt og fristende å drikke.

Bruk solkrem som ellers.

Selv om dette er hovedregelen, er det som alltid unntak. Hvis du under graviditeten har fått brune flekker i ansiktet eller rundt om på kroppen, så skal du passe ekstra godt på og ikke være i solen uten å bruke faktor med solblokk. (Kvinner som har mørk hud kan få hvite flekker) Disse flekkene blir bare kraftigere i sola og det bør ikke provoseres mer enn nødvendig. Stort sett forsvinner de når man har født, men det kan faktisk ta noen år. Dette er hormonelt og fungerer på samme måte som brunere flekker man får i ugravid tilstand når man går på p-piller eller har spiral med hormoner. Sol kan da gi skjolder i ansiktet særlig rundt øynene. Får du dette så husk å beskytte disse partiene ekstra med faktor.

Sminke kan forsterke solens effekt på disse mørke/lyse flekkene, så unngå det når du er ute i solen. Det går an å prøve lavendel eller sandalwood olje i små doser på disse flekkene for å minske dem i graviditeten. Homøopatene har noen midler mot det også. Så er du veldig plaget kan du kontakte en for hjelp.

Her fant jeg et "lite" stykke info fra en av jordmødrene på forumet her... Hun vet vel hva hun snakker om tenker jeg : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...