Gå til innhold

gravid i morocco

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei

jeg lurer pa en del ting ang a fode et barn i utlandet og nar mor er norsk og far er utenlandsk.

hvilket statsorgerskap far barnet da??

kan barnet fa norsk pass??

hvis jeg velger a reise til norge for a fode kan min kjereste vi er ikke gift enna fa turist visum til norge pga jeg skal fode??

har ikke sa lyst a fode alene.

Fortsetter under...

Tror nok det hvis han ikke er utvist eller noe da.

Det med pass å sånn kan jeg ingenting om men babyen får ihvertfall norskt pass hvis du føder i norge.

Fikk vite i dag at jeg også må dra til marokko, og kanskje føde der.

hvordan er det å bo der, som norsk dame/jente?

Og sykehusene hvordan er de?

hei

hvor i morocco skal du??

det er litt forskjellig adg sykehus og leger men i storre byer sa er det bedre.

jeg bor i meknes og jeg gar til spesilist her.

og jeg tror hvis jeg kommer til a fode her sa kommer det bli hos en privatklinnikk.

og det gar helt greit a bo her litt for varmt akurat na da men ellers gar det helt greit.

er mannen din fra her eller??

vil gjerne ha mer kontakt med deg.

Barnet kan få både norsk og marokkansk statsborgerskap, i allefall til han/ho blir 18 (det kjem an på om Marokko tilbyr dobbels statsborgerskap livet ut, Noreg gjer det). Babyen kan få norsk pass (sidan han/ho blir norsk statsborger) men dersom du føder i Marokko må de søke hos ambassaden.

Når det gjeld visum får kjærasten din turistvisum dersom han ikkje har noko på vandelen som skulle tilseie noko anna. Det kan vere vanskeleg å få visum (har vennar frå Latin-Amerika som søkte leenge i førevegen for å få turistvisum for å vere med på fødsel i Noreg) - men det med fødsel er jo ein god grunn. Berre hugs å søke i god tid, for det er få flyselskap som tek med veeldig gravide kvinner - så de må sikkert reise 1-2 mnd før fødselen, og han får jo berre maks 3 mnd turistvisum.

Lykke til!

(Har svart på dette innlegget før, men svaret mitt blei sletta... Hmm..)

hei tosofo

takk for svar ble en del klokere na og det blir sikkert at jeg reiser til norge a fode foler meg sikrere da fordi det blir kanskje keisersnitt pa meg da jeg har morkake som ligger ned mot apningen.

men haper selvsagt at den flytter seg oppover for fodselen.

ma rese en mnd for fodselen men det gar bra og jeg haper bare han far visum for fodselen sa han kan vare med.

vi reiser tilbake til morocco etter vel overstatt fodsel sa 3 mnd visum er mer enn nok far oss i dette tilfellet.

Annonse

HEI inger30.

Jeg drar til marokko i morgen, i første omgang bare i en mnd.

Har tenkt til å føde i norge, og så dra ned igjen.

Send meg en mail på [email protected] , hvis du vil holde kontakt, liker egentli ikke å legge ut mailen her, men regner ikke med at det er noen som har tenkt til å gjøre noe bøll.

har termin 21 oktober som jeg er helt uenig i. menstermin er 8 og jeg tror mer på den.

• 2 år senere...

Det kommer an på landet du oppholder deg i.

Men jeg går ut ifra at hvis du føder i marokko så vil barnet bli marokkansk statsborger. Kontakt utenriksdepartementet - de vet alt om dette.

Jeg vil tro det er mulig at han kan bli med deg på turistvisum til Norge.

Ta kontakt med UD å høre.

Det du må huske på hvis du føder i marokko så vil automatisk mannen din ha foreldreretten til barnet da reglene er slik i Nordafrikanske land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...