Gå til innhold

Andre som IKKE har rutiner på babyen sin?

Anbefalte innlegg

Min gutt er 2 mnd. Jeg legger han samtidig som meg selv, ca halv elleve tida. da sover han til 4, men kan ofte våkne tidlig og ikke ville sove igjen. andre ganger sover han glatt videre.

På dagen sover han også, men jeg har ikke peiling på når eller hvor lenge. Jeg ammer ham, men har heller ikke peil på hvor lenge eller ofte - bare at det er nok:)

Jeg lar ham altså regulere seg selv ganske mye. Er det dumt, bør jeg skape fler rutiner? Hvordan gjør dere det? Ser det er så mange her inne som har et "opplegg" allerede fra de er veldig små.

Fortsetter under...

Har tre ungar, den yngste er no litt over 6 mndr. Eg har ikkje hatt serleg rutiner på nokon av mine... Rutinene kom etter kvart likevel, når ungane blir større skapar dei sine eigne rutiner. Etter kvart som dei skal begynne med fast føde er det viktigare å ha rutiner på det. Så slapp av! Rutinene kjem tidleg nok! Kos deg så lenge du kan! Det har både du og ungen best av!!!

jeg gjorde det slik når vår var 2 måneder. var akkurat slik som du beskriver. sov han bra på natta et par ganger på rad trodde jeg han hadde lagt seg til en rutine, for så å være mye våken, og sove hele dagen, like etterpå.

vi holdt på slik til han var 4-5 måneder og da gikk de seg bare mer og mer til av seg selv. tok han med oss til sengs når vi gikk, så sov han lengre og lengre, til han sov hele natta.

nå er han blitt 6 måneder og blir trøtt lit før vi går å legger oss, så da legger vi han når han begynner å sutre.

da bader faren han, mens jeg lager melk, eller omvendt, så gir vi flaske, så bysser jeg og synger til han sovner. etter det holder vi det mørkt i rommet. i går var det fra 22 til 0630 han sov :-)

de sier om en lager natt, mørkt og ro, og stille om natta, men de får være våken om de vil, så går ting seg til etterhvert, da finner de sin egen rutine, uten at en trenger skrikemetode og sleepsense og sånt. dette var rådet vi fikk av jordmr også.

så bra! jeg syns nemlig at det går seg mer og mer til av seg selv. Siden de skal selvregulere amming har jeg tenkt at da selvregulerer de sikkert resten også.. men selvfølgelig, det fins sikkert unger som trenger rutiner tidlig. Han her virker som han tar det han trenger, så jeg føler meg ganske trygg. spennende å høre flere erfaringer også!

Heisann

Vi har styrt etter selvreguleringssprinsippet.

Vi har på sett og vis rutiner, men vi har latt datteren vår styre disse. Så lenge hun er blid og fornøyd og rutinene passer oss godt, har vi ikke sett noen grunn til å endre dem. Det virker også som om ting har gått seg til for oss etterhvert. Hun er snarte 8 mnder og sovner nå mellom klokken 21:30 - 22:30. Hun sover som regel til ca klokken 08, men det hender hun våkner og vil ha mat ca 6 (spesielt om det er varmt ute)

Før sovnet hun litt innimellom på dagtid, men nå har det samlet seg til to hovedlurer - en ca i 10/11-tiden og en ca i to/tre-tiden.

Det ser ut til at det snart grupperer seg til én lur.

Foreløpig vil hun helst at mamma legger henne - ellers gråter/skriker hun i alt fra 5 - 30 min før hun sovner (f. eks om vi har barenvakt) så vi begynner nok å jobbe litt forsiktig med leggerutinene etterhvert. Har tenkt å ta det på feelingen og tror også dette skal gå fint uten skrikemetoder, men ønsker gjerne å ha noen tips i bakhånd f.eks fra sleepsense.

Kjekt at det er flere som lar de små styre rutinene litt -

har følt at en del har sett litt forundret på oss når knøttet ikke har vært i seng før 20.

Annonse

Lot babyen styre det helt selv, men hadde det mørkt og stille om natten. Markerte at natt er natt. Fikk flaske når hun virket sulten. Hun fikk rutiner selv, det var bare å følge henne. Etterhvert fulgte vi den rytmen hun selv skapte. Hun spiste først i hytt og pine, så hver tredje time, så hver fjerde time. I begynnelse var det en natt innimellom hvor hun sov lenge. Sov fra 23 til 7.30 fra hun var 2 mndr og fra 19 til 6.30 fra hun var ca 5 mndr. Helt uten styring og opplegg fra oss.

Har en gutt på 4 uker og her er det ingen rutiner. Han sover når han er trøtt og får pupp når han er sulten og ellers han blid og fornøyd, en liten engel. Blir lenge til vi begynner med rutiner, bedre at han får det han trenger når han trenger det og blir trygg og fornøyd. :)

ja, må også legge til at babyen min virker veldig fornøyd. Han er sjelden skrikete og veldig lett å ha med å gjøre. Alle kommenterer hvor rolig han er. Godt å høre at selvregulering funker, skal fortsette med det.

Trodde liksom at alle gjorde det sånn nå jeg?! :-) Men vet ikke så mye da. Vi lar vår på snart 4 mnd bestemme, det eneste vi har av rutiner er at vi siden han var ca 2 måneder har begynt å legge ham til fast tid. Tidspunktet har han nok valgt selv forresten...Går og tar på pysjen ca kl 20, ammer i senga i mørkt stille rom, og så spiser han i en halvtimes tid og sovner. Det hender at han ikke sovner av dette, men da legger jeg ham likevel, og han sovner da av seg selv. (det skjer ALDRI på dagtid, da sovner han bare etter amming).

Hvis han ikke hadde likt leggerutinen så hadde vi bare endret den, for jeg vil ikke at han skal presses til noe. Han får mat når han vil hele dagen (ca hver 2. time) og natten (ca 4 + 3+ 2 +2 timer).

Han sover sjelden mer enn max 4 timer i strekk på nattetid dessverre, men han lar seg pent legge igjen etter amming hver gang, frem til i 8-tiden. Da er det tydeligvis morgen, så da står vi opp når han sier ifra.

På dagen sover han når det passer ham, det kan være en lang lur eller to, eller nesten ikke noe soving. Han er blid og fornøyd, så jeg maser ikke med prøve å få ham til å sove. De jeg kjenner sier at rutinene kommer etterhvert, jeg ser at han begynner å få et mønster.

Flott å lese andres erfaringer. Jeg bare ser mye spørsmål på sidene her der folk lurer på hvordan man skal få babyen inn i en rutine, avvennes med nattamming osv, så jeg ville se hvor mange som lar de styre selv. Jeg plages ikke av nattamming så lenge han sovner igjen etterpå, så ser ikke noen grunn til å prøve å avvenne ham før han vil det selv. Eventuelt bare for pappans skyld.. !

Jeg vil si jeg har en rutine, men den er babystyrt, så det er vel det noen vil kalle ingen rutine..........

Den går som følger, han spiser, leker, sover, koser, på sine premisser, og får en ny bleie ved behov.

Nå er han nesten 6 mnd og sovner alt i fra 7-9 på kvelden til midt på natta en gang hvor han vil ha mat. Vi kommer til å fortsette nattammingen en stund da han er liten av vekst og har heller ikke begynt med tilvenning til fast føde enda.

Han er trygg og blid, så noe må vi da gjøre riktig!

Skal vel prøve litt mer rutiner etterhvert som han blir eldre, som at han skal på eget rom i springelseng, lære å sovne selv etc, men vi tar det litt som det kommer!

Annonse

Jeg synes du har et bra "opplegg", jeg. Jeg har valgt å gjøre mye som deg, la barnet lede an og slappe av. Nå er jenta mi en del eldre, men når hun var så lita fantes det ikke noe skjematisk over verken amming eller soving. Så ikke på klokka når jeg ammet, aner ikke hvor mange ganger hun våknet om natta for pupp (vi samsover), jeg tenkte ikke på hvor lenge hun sov og når sånn generelt ovs.. De fleste unger vil etterhvert falle inn i rutiner bare de får ta det i sitt eget tempo. Det er iallefall min erfaring.

vi har ikke prøvd å få noe særlig rutiner vi heller..det eneste er at vi pleier å bade henne til samme tidspunkt hverdag.... mellom 7 og 8...i begynnelsen tok vi mellom 8-9 pga at hun ville ikke sove noe særlig om kvelden..men etterhvert så vi at hun ble bare trøttere og trøttere så vi tok det tidligere..og det hjelper...hun sovner nå litt over 8 hver kveld... de siste ukene har hun sovet bra på natten..hvert våken 1-2 ganger...men siden fredag har hun vært våkenmaaaange ganger.... hun sov til rundt 8 før..men nå våkner hun i 6 tiden og da er det morgen...skjønner ikke at mammaen er trøtt....men men... det snur seg nok igjen snart...

har det på samme måten som deg med at hun spiser når hun vil. ser aldri på klokken liksom..og hun sover når hun vil.. en dag kan hun sove i 3 timeri strekk på dagen. nestedag kan det vare 10 min... veldig opp å ned.... men merker at noen ting er blitt en rutine..som f.eks at når hun har våknet om morgenen så sovner hun igjen etter en time.... men det er sånn hun har "funnet ut" selv.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...