Gå til innhold

Etter at man har satt på cerclage, merker man....

siv39

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 10.3 uker nå, og skal inn på Riksen i uke 12-14 å få satt på en cerclage. Men jeg lurer på: Merker man noen til denne cerclagen i ettertid? Er det vondt, ømt? Presser det ? Eller føles det som vanlig?

Blir man liggende lenge på sykehuset etterpå? Må man være ekstra forsiktig etterpå?

Mange spørsmål som sikkert har vært spurt om før, men håper alikevel at noen kan svare meg.

Fortsetter under...

Heisann siv39

Jeg fikk satt på cerclage i uke 19 i mitt forrige svangerskap pga at livmorhalsen hadde begynt å åpne seg. Merket ingenting til cerclagen etterpå, ikke noe vondt eller noen smerter i det hele tatt (litt mensmurringer rett etter inngrepet, men dette ga seg i løpet av noen timer).

Jeg fikk satt på cerclagen på en lørdag og fikk reise hjem på mandag, så det er fort inn og ut (jeg fikk den på haukeland i bergen da, så jeg vet ikke hvordan de gjør det på riksen).

I etterkant fikk jeg beskjed om å ta det helt med ro, ble sykmeldt med en gang. Så var det ingen tunge løft, ingen sex etc.

Jeg er nå gravid igjen, 7 uker i dag, og skal kanskje få på cerclage i uke 12 denne gangen. De vil ta ul av meg når jeg er 12 uker på vei og vurdere det da.

Håper det går bra med deg, og at vi hører fra deg igjen her inne. Vært kjekt å fulgt hverandre i svangerskapet ettersom vi er i samme situasjon.

Klem fra

Hei Jancajanca.

Tusen takk for svaret. Er jo alltis noe man lurer på når ting dukker opp. Jeg føste en jente veldig prematurt for 10 år siden, og hatt 2 sa etter det, så derfor vil de følge meg ekstra godt opp denne gangen.

Gikk ditt forige svangerskap bra etter at du fikk satt på cerclagen?

Forejøbig går det veldig bra med meg, men har blitt fulgt opp fra første stund. Skal til legen på onsdag, da ta de ny ultralyd, og ny vurdering. Men at jeg får cerclage er 100% sikkert sa legen sist. Spennende tid i møte for oss nå.

Hyggelig å høre fra deg senere også.

Klem fra

Hei igjen

I mitt forrige svangerskap fikk jeg premature rier i uke 25, og fødte en liten gutt på 890 gram da jeg var 25+6. Men jeg har hørt at det er mye større sjanse for å gå til termin dersom man får på cerclagen i uke 12-14.

Håper det går bra med deg. Jeg skal inn til vurdering av cerclage den 21 august, er da 12 uker på vei.

Klem

Hei hei hei.

Gikk det bra med gutten din?

Jeg ble legt inn med rier og 3 cm åpning i uke 26. fikk lungemodningsprøyter og riehemmende. Men fikk så høyt blodtrykk av riehammende medisin at de måtte la datteren

min bli født. Hun ble født på vanlig måte i uke 26.6 og veide bare 600 gram. Men hun var sterk og klarte seg bra fra første dag. Ble skrevet ut avsykehuset 10 dager før termin. Er i dag en frisk og fin jente på 10 år.

I dette svangerskaper har alt gått bra foreløpig. er 11.5 i morra. Da er det ny undersøkelde og ultralyd(tok ikke forrige gang) har tatt blodprøver til duo-test og skal måle nakkefold i neste uke. pluss et jeg venter på når jeg skal sette på cerclagen. Mye som skjer i disse ukene. Håper prøvene er bra, og et vi begge går nærmere termin enn forrige gang. Min termin er 11 februar.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...