Gå til innhold

Hva betyr "leuc +4" på urinprøve? (samme som skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til forkortelsene som brukes når en har et eller annet i urinprøven?

Fortsetter under...

Skrevet

Tror det betyr leucocytter. Jeg har også det i urinen. I begynnelsen ble min urin sendt til dyrking pga dette for å se om det var noen infeksjon eller begynnelsen på det. Men det har vist seg at jeg ganske enkelt alltid har litt leucocytter i urinen, og ingen infeksjon :-)

Skrevet

de aller aller fleste med leukocytter i urin har urinveisinfeksjon. har ikke legen sendt avgårde prøven din, eller satt deg på antibiotikabehandling?

leukocytter er detsamme som hvite blodlegemer.

Skrevet

Det er ganske vanlig med leucocytter i urinen når man er gravid. Hvis det kommer noe utflod med i urinen, så vil dette kunne gi utslag på leucocytter! Trenger ikke vær noe tegn på infeksjon, men legen må sende urinen inn til dyrkning likevel for å finne ut hva årsaken til utslaget er...! ;)

Skrevet

Vet ikke om du spør meg eller hovedinnlegger. Urinprøvene mine blir alltid dyrket/ sjekket for infeksjon, men som resultat sier de at det ikke er noen infeksjon, at mengdene av leucocytter er små.

Skrevet

nei, spurte vel egentlig hovedinnlegger:-)

Annonse

Skrevet

riktig at det er vanlig med hvite i urin ved svangerskap, og svært ofte er det en uvi som er grunnen. mange gravide har ikke symptomer på uvi, derfor er det viktig med tester og ev dyrking ved utslag. dette er pga bakteriene fortere går opp i nyrebekkenet og skaper infeksjon der hos gravide.

utflod gir etter hva jeg vet ikke utslag i hvite, men på proteinen.

Skrevet

nå har jeg sjekket mikrobiologiboken min ang dette, men det står ikke noe om utflod kan gi utslag på hvite.. men jo mer jeg tenker på det, dess mer usikker blir jeg på om ikke det hun overfor meg skriver er rett.. sjekk det opp med legen din.

Skrevet

Hei! Hvis du har 4 + på leukocytter, har du en ganske kraftig urinveisinfeksjon. Det skal alltid tas dyrkning hvis det er mistanke om infeksjon. Regner med du har fått antibiotika nå, hvis ikke hør med legen din. Man skal ikke gå rundt med så høye hvite i slutten av graviditet. kan i værste fall skade foster. Forurensning av urin kan forekomme men da vil en ikke få så høyt utslag som 4+. Skal i hvert fall alltid kontrolleres. Evt ta en ny urinprøve.

Skrevet

+3 eller +4 har jeg også hatt på urinprøvene, men aldri uvi. Jeg har fått beskjed om at det er utfloden som gir utslag på urinprøven.

Skrevet

Hm..mulig jeg tar feil da. Skal jo uansett sjekke det ut. og har man symptomer som svie og hyppig vannlating bruker man ofte å bli satt på antibiotika før man får svar på bakteriologisk prøve. Er den negativ så er det vel utflod ja, men trodde ikke det ga så høyt utslag.

Skrevet

Leucosytter eller hvite blodceller i urinen alene betyr ikke at det er UVI. Det skal aller helst også være utslag på nitrit også. Ofte har en i tillegg utslag på blod (erythrocytter) og proteiner. En dyrkning eller uricult gir et eksakt svar på om det er UVI eller ikke. Vi gravide trenger ikke ha noen symptomer på UVI.

UVI = urinveisinfeksjon, eller blærekatarr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...