Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

snakk med legen din om det. Hvis han "sykmelder" deg, så bevarer du retten til fødselspenger.. Og om du så må få dagpenger av aetat så tror jeg at de regner 6 mnd tilbake i tid når de skal beregne fødselspenger....... jeg ville tatt en uformell samtale med trygdekontoret, evt lest litt på nettet.

Hvis du melder deg arbeidsledig, slik at du mottar dagpenger bruker de regelen om at de beregner utfra 6 beste av 10 siste måneder- så du vil da få det samme du tjener i dag i fødselspenger(om du har jobbet mer enn 8 mnd bakover da).

Dersom du har vært i arbeid 6 av 10 siste månedene, regern de ut gjennomsnittet, og du får vanlig fødselspenger. Men tror det er lurt som hun over sier å sykemelde deg til fødselen, og da får du samme lønn som i dag...

Se på trygdeetaten.no

Annonse

JEPP!!! Jeg har sjekket dette opp med trygdekontoret flere ganger denne uken, for å være sikker :)

Jeg er i samme situasjon, vikar, og oppdraget går ut 2,5 mnd før permisjonen.

Så lenge du sykemelder deg FØR oppdraget ditt går ut, enten dagen før eller mnd før, så får du vanlig sykepenger. Da kan du være sykemeldt i et år. MEN du må ha jobbet i minst 4 uker.

Så jeg anbefaler deg å få en sykemelding istedet for å melde deg arb.ledig. Du får mer penger av det!!!

Det er jo HELT GENIALT :)

Hei!

Er i samme situasjon som dere..

Jeg har tre måneder fram til termin som jeg ikke har noen jobb.

Er vanskelig å skaffe en jobb for de få månedene.. og så må jeg jo i såfall jobbe ca. 100 % for å tjene like bra som jeg har gjort, for ellers går grunnlaget til fødselspengene ned... det er så firkanta system..

Jeg tjente mye mindre i fjor enn jeg har gjort i år. Så jeg tjente 3000 kr. for lite for å ha rett på dagpenger fra Aetat...

Så er det det med sykemelding.. Men er det bare å få en sykemelding hos legen.. du må vel være syk.. og gir legen deg en sykemelding når han/hun vet du er ferdig med å jobbe om et par dager? eller lar dere være å si det ... ?

Men går det ikke an å få en sykemelding etter vikariatet går ut ? tapt arbeidsfortjeneste ?? er en stund til jeg har neste legetime...

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

hei!! er i akkuart i samme situasjon. Jobben tar slutt nå i september og har termin i slutten av november..... er ikke lett å få seg jobb når man er gravid i 7 mnd. Ble litt lettere vekt på skuldrene når jeg fant ut (nar jeg leste her) at det er mulig å sykemelde seg før jobben tar slutt. med pappa fra et annet land er man ganske avhengig av fødselspenger. Men det er jo å få den sykemeldingen da? legen trenger vel ikke å vite at jobben tar slutt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...